Przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego 2024/2025 na terenie województwa mazowieckiego
W ewidencji Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych woj. mazowieckiego jest 2 614 obiektów szkolnych. W okresie przerwy wakacyjnej pracownicy organu I instancji, jak co roku dokonując oceny przygotowania szkół
do nowego roku szkolnego, skontrolowali 508 szkół (19,4% będących w ewidencji), w tym:
- 357– podstawowych (23% z 1554 w ewidencji),
- 25 – LO (7,1% z 351 w ewidencji),
- 5 – ponadpodstawowych szkół zawodowych (15,6% z 32 w ewidencji),
- 2 – specjalne (4% z 49 w ewidencji),
- 1 - policealna (0,8% ze 118 w ewidencji),
- 118 – zespołów szkół (23,1% z 510 w ewidencji).
Na podstawie przeprowadzonych kontroli można stwierdzić, że większość szkół została przygotowana do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Część placówek, z uwagi na uwarunkowania lokalowe boryka się z sytuacją prowadzenia zajęć w systemie dwuzmianowym (62 szkoły, co stanowi 12,2% z 508 skontrolowanych) lub koniecznością korzystania z pomieszczeń usytuowanych w podpiwniczeniu – 67 szkół, co stanowi 13,2% wszystkich skontrolowanych. Warunki lokalowe szkół przekładają się również na standardy dostępności do urządzeń sanitarnych, które nie zawsze są spełnione. Niezachowane standardy dostępności do urządzeń sanitarnych w przypadku umywalek dla dziewcząt odnotowano w 61 szkołach (12% z 508 skontrolowanych), a w przypadku chłopców w 71 szkołach (14% z 508 skontrolowanych). W przypadku oczek ustępowych sytuacja jest nieco lepsza i w przypadku dziewcząt brak spełnienia standardów odnotowano w 45 szkołach, co stanowi 8,8% z 508 skontrolowanych, dla chłopców były to 54 szkoły (10,6 % z 508 skontrolowanych).
W 274 szkołach (53,9% z 508 skontrolowanych) zapewniono dla każdego ucznia w sali powierzchnię 2,5m² oraz w 437 świetlicę. Poza 5 szkołami pozostałe skontrolowane zapewniają wentylację w ponad połowie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt uczniów. Tylko 7 szkół, co stanowi 1,4% z 508 skontrolowanych nie zapewniło uczniom miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych.
Do prawidłowego rozwoju ucznia niezbędny jest ruch, dlatego ważne jest by szkoły miały infrastrukturę do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego. Zdecydowana większość szkół (381 na 508 skontrolowanych), gwarantuje warunki do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem własnej sali gimnastycznej, dodatkowo szkoły dysponują jeszcze salami rekreacyjno-zastępczymi (223), boiskiem (437), czy innymi pomieszczeniami, typu: siłownia, sala fitness (115). Z uwagi na brak własnej infrastruktury tylko 11 szkół (2,2% z 508 skontrolowanych) zajęcia z wychowania fizycznego prowadzi poza placówką. Po intensywnych zajęciach wychowania fizycznego istnieje możliwość skorzystania z prysznica w 259 szkołach. Dwie szkoły podstawowe i jeden zespół szkół dysponują pływalniami.
W 311 szkołach (61,2% z 508 skontrolowanych) do dyspozycji uczniów jest gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz w 274 (53,9% z 508 skontrolowanych) zapewniona jest opieka stomatologiczna.
Aż 460 szkół z 508 skontrolowanych, umożliwia uczniom dożywianie, oferując drugie śniadanie, obiad jedno lub dwudaniowy. Celem zaspokojenia pragnienia w 496 szkołach (97,6% z 508 skontrolowanych) udostępnia się uczniom wodę do picia.
W okresie przerwy wakacyjnej w ponad połowie szkół - 316 (62,2% z 508 skontrolowanych) trwały prace remontowe, które prowadzono zarówno w budynkach – 299 szkół, jak i na terenie - 75 szkół. Część szkół – 42 jest lub została rozbudowana i powiększa swoją infrastrukturę o: sale lekcyjne (14), pomieszczenia sanitarne (10), bloki sportowe (21), boiska (6) i inne (12) typu: sale zajęć dla oddziałów przedszkolnych, budynek stacji diagnostycznej, bibliotekę wraz z czytelnią, blok żywieniowy, stołówko-świetlicę, teren edukacyjno-rekreacyjnego, toru przeszkód, muszla koncertowa, parking szkolny.
Niestety w trakcie roku szkolnego 2024/2025 prace remontowo-budowlane będą trwały w 45 placówkach, co stanowi 8,8% z 508 skontrolowanych. Prowadzenie prac związane jest z kontynuacją kolejnych etapów wcześniej zaplanowanych robót inwestycyjnych, dużym zakresem prac, czy opóźnieniami w dostawie materiałów budowlanych lub wykonawców robót. Dyrektorzy remontowanych placówek, mając na uwadze zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole, wskazują, że prace będą prowadzone z zachowaniem zasad bezpieczeństwa dla uczęszczających na zajęcia uczniów oraz personelu (miejsca prowadzenia prac są wydzielone, ogrodzone, wyłączone z użytkowania, oznakowane i zabezpieczone przed dostępem osób postronnych).