Zasady rozłożenia roku
W PSM II st. im. Józefa Elsnera istnieje możliwość rozłożenia roku - realizowania jednego roku nauki w dwa lata.
Uczniowie, którzy chcą skorzystać z takiej możliwości, muszą złożyć do kancelarii stosowne podanie (osobiście lub na adres mailowy: kancelaria@miodowa.edu.pl).
Termin składania podań dotyczących rozłożenia roku szkolnego 2023/2024 to 17 maja 2024.
FAQ
Jak można rozłożyć naukę na dwa lata szkolne czyli „rozłożenia”
W której szkole można „rozłożyć” rok?
Realizacja zajęć przewidzianych dla danej klasy w ciągu dwóch lat, popularnie zwana „rozłożeniem” jest możliwa tylko w PSM II st. im. J. Elsnera.
Podanie i co się w nim musi znaleźć?
O zgodę na realizację zajęć w ciągu dwóch lat można wnioskować składając podanie do dyrektora szkoły w podanym terminie.
Prośbę o rozłożenie musi poprzeć swoim podpisem nauczyciel przedmiotu głównego.
W przypadku niepełnoletniego ucznia podanie musi być podpisane przez rodziców lub opiekunów prawnych.
W podaniu musi znaleźć się plan realizacji przedmiotów indywidualnych w poszczególnych latach.
Które przedmioty to przedmioty indywidualne?
Przedmioty indywidualne to:
na wydziale instrumentalnym
- przedmiot główny
- praca z akompaniatorem
- fortepian obowiązkowy
- zespół kameralny dla pianistów (ze względu na przydział do konkretnego pedagoga)
- nauka akompaniamentu – tylko pianiści
- improwizacja organowa – tylko organiści
w sekcji wokalnej
- śpiew
- praca z akompaniatorem
- fortepian obowiązkowy
w sekcji rytmiki
- fortepian
- improwizacja organowa
- emisja głosu
Co to jest plan realizacji przedmiotów indywidualnych?
Dla każdego indywidualnego przedmiotu przewidziany jest w każdej klasie konkretny wymiar godzin.
Najważniejszy - przedmiot główny to 2 godziny tygodniowo (wyjątek stanowi rok dyplomowy gdzie są to 3 godziny tygodniowo).
Pozostałe przedmioty i ich wymiar w poszczególnych klasach można znaleźć w tabelce „Wykaz obowiązujących przedmiotów artystycznych w PSM II st. im. J. Elsnera i OSM II st.”
Wszystkie przedmioty, które mają wymiar jednej godziny lub mniej, muszą być zrealizowane w ciągu jednego z dwóch lat rozłożenia:
Przykład:
fortepian obowiązkowy dla na wydziale instrumentalnym to 45 min (1 godzina lekcyjna) lub 30 min (0,67 godziny lekcyjnej). Nie można go „podzielić” na dwa lata. Można go zrealizować albo w pierwszym roku rozłożenia, albo w drugim.
Na dwa lata można „podzielić” realizację przedmiotów, które mają wymiar 2 lub 3 godzin.
Przykłady:
- przedmiot główny (np. skrzypce) w klasie IV to 2 godziny tygodniowo. Można zrealizować go po jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo w każdym z dwóch lat rozłożenia.
- przedmiot główny (np. śpiew) w klasie dyplomowej to 3 godziny tygodniowo. Można go zrealizować w następujący sposób: jedna godzina lekcyjna tygodniowo w pierwszym roku rozłożenia i 2 godziny lekcyjne tygodniowo w drugim roku rozłożenia (ta wersja jest rekomendowana z uwagi na konieczność przygotowania recitalu dyplomowego)
Przedmiot „praca z akompaniatorem”, który ma różny wymiar godzin w zależności od specjalności i klasy zalecany jest do realizacji w drugim roku rozłożenia. Powodem jest konieczność przygotowania repertuaru z towarzyszeniem fortepianu na egzamin promocyjny, który będzie miał miejsce na zakończenie drugiego roku rozłożenia.
Podsumowując – tak może wyglądać plan realizacji przedmiotów indywidualnych dla skrzypka w klasie IV
pierwszy rok rozłożenia
przedmiot główny - 1 godzina tygodniowo
praca z akompaniatorem – nie realizuję
fortepian obowiązkowy – nie realizuję
drugi rok rozłożenia
przedmiot główny - 1 godzina tygodniowo
praca z akompaniatorem – 1 godzina tygodniowo
fortepian obowiązujący – 1 godzina tygodniowo
A co z „teorią” i przedmiotami zbiorowymi?
Przedmioty ogólnomuzyczne (zwane popularnie „teorią”) i inne przedmioty realizowane w grupach mogą być zrealizowane w pierwszym lub drugim roku rozłożenia. Informacja o czasie realizacji nie musi być uszczegółowiona w podaniu o rozłożenie.
To o czym trzeba pamiętać to przedmioty, które realizowane są w „blokach”:
- w klasie I i II (dla wokalistów tylko w klasie I) kształcenie słuchu z zasadami muzyki z elementami edycji nut
- w klasie III i IV (dla wokalistów w klasie II i III) kształcenie słuchu z harmonią
Te „pary” przedmiotów zalecamy realizować w tym samym roku ze względu na organizację zajęć.
Przykład:
w klasie III wydziału instrumentalnego obowiązkowe przedmioty grupowe to: kształcenie słuchu, harmonia, historia muzyki, orkiestra lub chór, zespół kameralny (dla wszystkich instrumentalistów poza pianistami). Można je na przykład zrealizować w następujący sposób:
Wersja 1
w pierwszym roku rozłożenia
kształcenie słuchu i harmonia (prowadzone są w bloku zajęć, więc wskazane jest realizowanie ich w tym samym roku)
orkiestra lub chór
w drugim roku rozłożenia
historia muzyki
zespół kameralny
Wersja 2
w pierwszym roku rozłożenia
zespół kameralny
w drugim roku rozłożenia
kształcenie słuchu i harmonia (prowadzone są w bloku zajęć, więc wskazane jest realizowanie ich w tym samym roku)
historia muzyki
orkiestra lub chór
Wersja 3
w pierwszym roku rozłożenia – uczeń nie realizuje żadnego przedmiotu grupowego
w drugim roku rozłożenia
kształcenie słuchu i harmonia (prowadzone są w bloku zajęć, więc wskazane jest realizowanie ich w tym samym roku)
historia muzyki
historia muzyki
orkiestra lub chór
To są przykładowe wersje.
Uwaga! Realizacja grupowych przedmiotów specjalistycznych w sekcji rytmiki i w sekcji wokalnej musi być skonsultowana z kierownikiem sekcji. Wymaga tego specyfika pracy grup na tych przedmiotach.
Czy mogę zmienić plan realizacji przedmiotów indywidualnych w trakcie rozłożenia?
Niestety nie. Przydział godzin na zajęciach indywidualnych jest bardzo ważnym elementem organizacji roku szkolnego i nie powinno się zmieniać go w trakcie roku szkolnego. Dlatego warto dobrze przemyśleć plan rozłożenia i przedyskutować go z nauczycielami, którzy uczą nas przedmiotów indywidualnych a w przypadku wokalistów i rytmiczek także z kierownikami sekcji.
Czy rozkładając rok dyplomowy mogę na koniec pierwszego roku rozłożenia zdać egzamin dyplomowy z historii muzyki?
Nie. Dopiero w drugim roku rozłożenia uczniowie klas dyplomowych dopuszczani są uchwałą Rady Pedagogicznej do egzaminów dyplomowych i wtedy dopiero przystępują do egzaminu dyplomowego zarówno w części teoretycznej (historia muzyki) jak i praktycznej.