W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowoczesne lokomotywy Newagu zasilą flotę PKP Intercity

22.10.2021

PKP Intercity realizuje kolejny projekt taborowy. W ramach wartego ćwierć miliarda złotych kontraktu firma Newag dostarczy 10 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych rozwijających prędkość 200 km/h. Przy podpisaniu umowy obecny był wiceminister Maciej Małecki.

Wiceminister Maciej Małecki przemawia podczas uroczystości podpisania umowy PKP Intercity z NEWAG S.A. na dostawę nowych wielosystemowych lokomotyw. W tle baner z napisem 20 lat PKP Intercity.

- To bardzo dobry dzień dla PKP intercity i dla Newagu. Zawieramy umowę na 10 a ostatecznie 15  nowoczesnych lokomotyw. To kilkaset milionów złotych, które popłyną do polskiej firmy. W ten sposób rozwijamy polską gospodarkę. To także dobra wiadomość przede wszystkim dla pasażerów – powiedział wiceminister Maciej Małecki.

Umowa zawarta między największym polskim przewoźnikiem a producentem taboru z Nowego Sącza obejmuje zakup 10 nowych wielosystemowych lokomotyw elektrycznych z opcją rozszerzenia o dodatkowe 5 pojazdów. Kontrakt obejmuje również serwisowanie. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. W przypadku zamówienia dodatkowych lokomotyw wyniesie blisko 388 mln zł brutto. Pierwszy pojazd zasili flotę PKP Intercity w ciągu 18 miesięcy. Na dostawę wszystkich lokomotyw Newag ma 3,5 roku.

Nowoczesna kolej

Nowe pojazdy będą obsługiwać połączenia m.in. do Berlina, ale również najpopularniejsze trasy w Polsce – z Warszawy do  Gdyni, Poznania, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w trakcie pracy, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

- Cieszy mnie, że PKP Intercity ponownie podejmuje współpracę z rodzimym przedsiębiorstwem, firmą NEWAG. To pokazuje, że beneficjentem wielkich inwestycji narodowego przewoźnika są zarówno pasażerowie, którzy podróżują w coraz lepszych warunkach, ale i polscy producenci, którzy mogą  się rozwijać. Dzięki kolejnym zamówieniom od PKP Intercity potężny strumień pieniędzy znów popłynie do polskich firm – powiedział wiceszef MAP.

Zamówione pojazdy to nie pierwsze lokomotywy od tego producenta. Pod koniec 2020 roku spółka PKP Intercity odebrała ostatnie z 30 najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. 

Inwestycje w lokomotywy

PKP Intercity chce by podróż koleją była bezpieczna, komfortowa i coraz szybsza. Od 2016 roku spółka zainwestowała w zakup i modernizacje taboru oraz infrastruktury kwotę ponad 5,5 mld zł brutto.  

W czerwcu spółka ogłosiła postępowanie na zakup 63 nowoczesnych, wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości co najmniej 200 km/h. Będzie to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. Przewidziana jest również możliwość zamówienia dodatkowych lokomotyw – maksymalnie 32 sztuk.

Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull.  

W trakcie realizacji są już trzy umowy: na zakup od czeskiej firmy CZ Loko 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz na modernizację łącznie 33 lokomotyw.

Transport przyszłości

Do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor.  

- Te pieniądze napędzają polską gospodarkę. Chodzi o to, by polskie firmy miały stabilne zamówienia a inżynierowie mogli pokazać swoje umiejętności, ludzie mieli nowe miejsca pracy a spółki kolejowe nowoczesny produkt – powiedział wiceminister Maciej Małecki.

Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull.  

Strategia rozwoju spółki wpisuje w się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.  W ciągu niecałej dekady cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co  zdecydowanie wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}