Wsparcie dla Poczty Polskiej na usuwanie skutków wrześniowej powodzi
30.12.2024
Na wniosek Ministra Aktywów Państwowych w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, dodano przepisy zapewniające operatorowi wyznaczonemu, którym jest obecnie Poczta Polska S.A., możliwość pokrycia wydatków na usuwanie szkód powstałych w wyniku powodzi z września 2024 r. To kolejny sukces MAP i wsparcie dla spółki w wymagającym procesie transformacji.
Dzięki zmianie w przepisach 30 grudnia br. Minister podpisał z Pocztą Polską S.A. umowę na dotację, po czym przekazano Poczcie Polskie S.A. ponad 630 tys. zł. Środki te są przeznaczone na pokrycie wydatków na usuwanie szkód w ośmiu placówkach z województw dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego oraz na wymianę ponad 450 przydrożnych skrzynek pocztowych w 183 lokalizacjach.
W wyniku powodzi z jesieni tego roku Poczta Polska S.A. poniosła straty w infrastrukturze. Poczta Polska działa w szczególnych warunkach rynkowych – prowadzi jednocześnie działalność rynkową i jest operatorem wyznaczonym do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Państwo polskie zlecając Poczcie Polskiej S.A. zadania operatora wyznaczonego, musi brać odpowiedzialność za ciągłość realizacji usług powszechnych oraz wesprzeć ją w zapewnieniu działania sieci pocztowej na obszarach dotkniętych powodzią. Usunięcie zniszczeń jest warunkiem przywrócenia ciągłości świadczenia usług pocztowych na tych obszarach.
Minister Aktywów Państwowych planuje w 2025 r. dalej wspierać Pocztę Polską S.A. w odbudowywaniu infrastruktury pocztowej na terenach objętych powodzią z jesieni br. W tym celu zarezerwowano w budżecie państwa dodatkowe 7 mln zł.