W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zakończona kolejna modernizacja na kolei – Białystok ma już nowy dworzec

01.10.2020

To największa inwestycja PKP S.A. w województwie podlaskim i jedna z kluczowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W otwarciu zmodernizowanego dworca w Białymstoku wziął udział wiceminister Janusz Kowalski.

Odnowiony budynek dworca w Białymstoku. Widoczny napis Białystok oraz logo PKP. Poniżej fragment drzwi wejściowych z zadaszeniem i zegarem

– Otwierany po przebudowie dworzec w Białymstoku to unikatowy przykład tego, jak doskonale można połączyć historyczny, piękny architektoniczne budynek z nowoczesnością oraz wysokim standardem obsługi podróżnych. To również bardzo dobry przykład współpracy spółki Skarbu Państwa, którą jest PKP S.A., z rządem Rzeczpospolitej Polskiej, którego celem jest modernizacja infrastruktury kolejowej na terenie całego kraju. Mam nadzieję, że dworzec w Białymstoku będzie dobrze służył mieszkańcom i podróżnym oraz spełni ich oczekiwania, a także stanie się wizytówką kolei, miasta i regionu – mówił Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Inwestycja o wartości 45 mln zł

Przebudowa dworca w Białymstoku to jedna z kluczowych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej łączny koszt to 45 112 081,99 zł brutto. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to 26 185 495,25 zł.

– Dworzec w Białymstoku to trzeci, po Bielsku Podlaskim i Czeremsze, obiekt zrealizowany
w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Łącznie w tym regionie do programu zakwalifikowano 12 dworców kolejowych. Obecnie prace budowlane trwają przy przebudowie dworców w Kuźnicy Białostockiej, Szepietowie, Jabłoni Kościelnej i Siemiatyczach. I to nie koniec, bo w trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla pięciu kolejnych inwestycji – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Przebudowa dworca w Białymstoku dobiegła końca i od dziś znowu mogą korzystać z niego podróżni. Prace budowlane były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W holu dworca przywrócono pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje wyglądem do czasów jego największej świetności z około 1910 roku. Dla osiągnięcia tego efektu wyburzono także antresolę wykonaną w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówkę z lat 80. XX wieku. Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz wygodne i stylowe ławki. Historyczny wygląd odzyskała również elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Jej piękno zostało podkreślone przez nowoczesną nocną iluminację. Uwagę zwracają również ozdobne zadaszone wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy.

Zabytkowy charakter budynku udało się połączyć z rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne, wykonano windy, odpowiednie toalety, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe z planem dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system umożliwiający wzmocnienie sygnału dla aparatów słuchowych przy kasach biletowych, a także szereg innych usprawnień. Na komfort korzystania przez podróżnych z dworca wpłynie również montaż nowoczesnego systemu elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system zapowiedzi głosowych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}