W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wniosek o pozwolenie

Organy wydające pozwolenie

Wniosek o wywóz zabytku za granicę należy złożyć do właściwego, ze względu na miejsce przechowywania zabytku, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (WKZ). WKZ następnie rozpatruje wniosek lub kieruje go do właściwego organu wydającego pozwolenie na wywóz zabytków.

Organy wydające pozwolenie na wywóz zabytków:

  • Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (pozwolenie na stały wywóz zabytków, pozwolenie na czasowy wywóz zabytków wpisanych na Listę Skarbów Dziedzictwa)
  • Wojewódzki Konserwator Zabytków (pozwolenie na czasowy wywóz zabytków niewpisanych na Listę Skarbów Dziedzictwa; pozwolenie na czasowy wywóz muzealiów, które nie stanowią zabytków i są wpisane do inwentarza muzealiów, w muzeach będących instytucjami kultury)
  • Dyrektor Biblioteki Narodowej (wszystkie rodzaje ww. pozwoleń w odniesieniu do materiałów bibliotecznych)
  • Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych (zezwolenie na czasowy wywóz za granicę materiałów archiwalnych; stwierdzenie charakteru materiałów archiwalnych, jako niewchodzących do narodowego zasobu archiwalnego, umożliwiające ich wywóz)

Powyższe pozwolenia wydawane są na drukach w kolorze zielonym.

Wniosek o wydanie jednorazowego pozwolenia na stały wywóz zabytku za granicę

Wniosek powinien zawierać:

  • imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy albo nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, będącej wnioskodawcą,
  • określenie zabytku wraz z opisem umożliwiającym jego identyfikację,
  • uzasadnienie wniosku.

Wnioskodawca zobowiązany jest ponadto załączyć do wniosku:

  • 2 kolorowe fotografie zabytku, o formacie nie mniejszym niż 9 × 13 cm, dokumentujące dwa różne ujęcia zabytku, pozwalające na jego precyzyjną identyfikację,
  • oświadczenie właściciela zabytku, że zgłoszony zabytek jest jego własnością, jest wolny od obciążeń prawa i nie podlega zajęciu w trybie przepisów o egzekucji sądowej lub o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • oświadczenie wnioskodawcy, że zabytek nie jest wpisany do rejestru zabytków, nie wchodzi w skład zbiorów publicznych, które stanowią własność Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych, a także, że nie znajduje się w inwentarzu muzeum lub narodowym zasobie bibliotecznym,
  • zgodę właściciela zabytku na wywóz przez wnioskodawcę zabytku za granicę, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem zabytku,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Wniosek o wydanie jednorazowego i wielokrotnego indywidualnego pozwolenia na czasowy wywóz zabytku za granicę

Wniosek powinien zawierać:

  • imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy albo nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, będącej wnioskodawcą,
  • określenie zabytku wraz z opisem umożliwiającym jego identyfikację,
  • wskazanie okresu, na jaki pozwolenie ma być wydane,
  • uzasadnienie wniosku.

Wnioskodawca zobowiązany jest ponadto załączyć do wniosku:

  • 2 kolorowe fotografie zabytku, o formacie nie mniejszym niż 9 × 13 cm, dokumentujące dwa różne ujęcia zabytku, pozwalające na jego precyzyjną identyfikację,
  • oświadczenie właściciela zabytku, że zgłoszony zabytek jest jego własnością, jest wolny od obciążeń prawa i nie podlega zajęciu w trybie przepisów o egzekucji sądowej lub o odstępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • zgodę właściciela zabytku na wywóz przez wnioskodawcę zabytku za granicę, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem zabytku,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Dodatkowo, we wniosku o wydanie jednorazowego indywidualnego pozwolenia na czasowy wywóz, należy wskazać:

  • kraj, do którego zabytek ma być wywieziony,
  • planowaną datę przywozu zabytku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek o wydanie wielokrotnego ogólnego pozwolenia na czasowy wywóz zabytku za granicę

Wniosek powinien zawierać:

  • nazwę, siedzibę i adres muzeum lub innej instytucji kultury będącej wnioskodawcą,
  • wypis z rejestru instytucji kultury,
  • okres, na jaki pozwolenie ma być wydane,
  • wskazanie przynajmniej dwóch osób uprawnionych do podpisu wykazu wywożonych zabytków, dołączanego do pozwolenia,
  • uzasadnienie wniosku,

Wnioskodawca zobowiązany jest ponadto załączyć do wniosku dowód uiszczenia opłaty skarbowej. W przypadku tego wniosku nie wymaga się dołączenia dodatkowych informacji na temat wywożonych zabytków.

Dodatkowe informacje

Opłaty skarbowe

Wydanie pozwolenia na wywóz zabytku podlega obowiązkowi uiszczenia opłaty skarbowej:

  • 100 zł – pozwolenie na stały wywóz zabytku – płatne na rachunek Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 00-056 Warszawa, nr konta 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070, tytułem złożenia wniosku w sprawie wydania pozwolenia na stały wywóz zabytku za granicę (dodając rodzaj zabytku i jego autora),
  • 44 zł – pozwolenie na czasowy wywóz zabytku, płatne na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę organu wydającego pozwolenie.

Opłacie skarbowej podlega także udzielenie pełnomocnictwa. Jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika, powinien wnieść opłatę w wysokości 17 zł, odpowiednio na ww. rachunki.

Podmioty uprawnione do złożenia wniosku

Z wnioskiem o wydanie jednorazowego pozwolenia na stały wywóz zabytku oraz jednorazowego i wielokrotnego pozwolenia indywidualnego na czasowy wywóz zabytku, może wystąpić podmiot, w którego posiadaniu znajduje się zabytek:

  • osoba fizyczna
  • jednostka organizacyjna

Pozwolenie na wielokrotny czasowy wywóz zabytków za granicę wydawane jest wyłącznie w celach wystawienniczych dla zawężonego kręgu podmiotów, które w związku z prowadzoną działalnością zamierzają wielokrotnie wywozić swoje zbiory, w całości lub w części:

  • muzeum
  • inna instytucja kultury

Jeżeli wniosek pochodzi od jednostki organizacyjnej, osoba fizyczna, która go podpisuje, powinna załączyć do niego dokumenty potwierdzające, że posiada prawo do reprezentowania tego podmiotu, wynikające np. z zapisów w Krajowym Rejestrze Sądowym lub statutów, czy oddzielnych upoważnień.

Zgoda właściciela zabytku na jego wywóz za granicę

W sytuacji złożenia wniosku przez podmiot nieposiadający tytułu prawnego do zabytku, wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć do wniosku zgodę właściciela zabytku na jego wywóz za granicę.

Pełnomocnik wnioskodawcy

Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do reprezentowania go przed organem na każdym etapie postępowania. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna, wskazana z imienia i nazwiska, posiadająca zdolność do czynności prawnych, a pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. Nieskuteczne jest udzielenie pełnomocnictwa podmiotowi gospodarczemu, np. domowi aukcyjnemu.


Szczegółowe informacje dotyczące procedury składania wniosków o pozwolenie na wywóz zabytków znajdują się także na stronach poszczególnych Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków.

{"register":{"columns":[]}}