Uzyskanie (wydobycie) odpisów akt stanu cywilnego z urzędu stanu cywilnego za granicą
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.
Wydział Konsularny Ambasady RP w Buenos Aires pośredniczy w wydobyciu odpisów aktów stanu cywilnego z urzędów stanu cywilnego w Argentynie. Ze względu na odległość i skomplikowane procedury, wydobycie dokumentów z urzędów w Urugwaju i w Paragwaju jest znacznie utrudnione.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Dokumenty można złożyć osobiście (osoby przebywające w Argentynie) albo listownie (interesanci zamieszkali w Polsce).
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę umówisz się za pośrednictwem systemu e-konsulat.
Ogólna informacja o aktualnych zasadach obsługi konsularnej dostępna jest TUTAJ.
Jeśli nie mieszkasz w Argentynie, skontaktuj się z nami pod adresem: consulado.buenosaires@msz.gov.pl.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
Wniosek o wydobycie argentyńskiego aktu stanu cywilnego powinien zawierać dokładne dane osobowe osoby / osób, których akt dotyczy oraz dokładne informacje dotyczące miejsca i czasu zdarzenia (narodzin, małżeństwa lub zgonu). Wnioskodawca powinien także wykazać interes prawny w uzyskaniu odpisu (np.: jest on niezbędny w postępowaniu spadkowym przed polskim sądem).
Ile zapłacisz?
Opłata za wydobycie dokumentu wynosi 34 USD. Wnioskodawca zobowiązany jest również do pokrycia wszelkich kosztów administracyjnych, jakie placówka poniesie w miejscowych urzędach w związku z realizacją czynności. Ich wysokość ustalana jest indywidualnie, po sprawdzeniu aktualnych opłat w miejscowych urzędach stanu cywilnego.
Akceptowane formy płatności: gotówka, wyłącznie banknoty USD. UWAGA: Nie przyjmujemy banknotów zniszczonych ani zużytych. Od 1 grudnia 2019 r. nie przyjmujemy banknotów starych serii, wprowadzonych do obiegu przed 1996 r.
Wnioskodawca zamieszkały w Polsce może dokonać wpłaty w PLN na rachunek bankowy wskazany przez konsula. Opłaty konsularne oraz miejscowe opłaty administracyjne są każdorazowo przeliczane na PLN przez konsula. Prosimy bezwzględnie o kontakt z urzędem przed dokonaniem przelewu.
Jaki jest termin realizacji?
Do 3 miesięcy, licząc od dnia wpływu wniosku i uiszczenia opłaty konsularnej za wydobycie dokumentu.
Jak odbierzesz dokumenty?
Dokument wyślemy do Ciebie pocztą, na adres wskazany we wniosku o jego wydobycie.
Jak możesz się odwołać?
Na postanowienie konsula o odmowie wykonania czynności możesz wnieść zażalenie do Ministra Spraw Zagranicznych. Zażalenie wnosi się pisemnie za pośrednictwem konsula, który wydał postanowienie, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
Najczęściej zadawane pytania
W związku z toczącym się w Polsce postępowaniem spadkowym, potrzebuję uzyskać odpis aktu zgonu dziadka, który wyemigrował do Argentyny i tam zmarł. Nie znam dokładnej daty, ani miejsca jego śmierci. Czy - mimo to - możliwe jest wydobycie argentyńskiego odpisu aktu zgonu?
W takiej sytuacji, uzyskanie argentyńskiego odpisu aktu zgonu może okazać się znacznie utrudnione lub niemożliwe. W Argentynie nie istnieje jednolity rejestr stanu cywilnego. Aby móc odnaleźć dokument, należy wskazać kiedy i w jakim urzędzie zgon został zarejestrowany.