Papua-Nowa Gwinea
Informacje ogólne
Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, język urzędowy
Papua-Nowa Gwinea (PNG) zajmuje wschodnią część wyspy Nowa Gwinea, której część zachodnia należy do Indonezji (jedyna granica lądowa PNG ma długość 820 km), z przybrzeżnymi wyspami, Archipelag Bismarcka i północną część Wysp Salomona (wyspy Bouganville i Buka). PNG oblewają wody Oceanu Spokojnego, Morza Nowogwinejskiego oraz Morza Koralowego. Główna wyspa kraju ma charakter górzysty. W środkowej części rozciągają się Góry Centralne z Górą Wilhelma (4508 m n.p.m.), na zachodzie Góry Owena Stanleya (szczyt Victoria, 4073 m n.p.m.) przechodzące w Góry Müllera z licznymi wulkanami. Południowo-zachodnią część wyspy zajmuje rozległa, bagnista nizina z główną rzeką Fly. Najdłuższa z rzek – Sepik ma ponad 1000 km długości. Pozostałe wyspy są pochodzenia wulkanicznego lub koralowego. Aktywne są 4 wulkany. Z powodu usytuowania PNG wzdłuż tzw. pacyficznego „pierścienia ognia”, często występują trzęsienia ziemi, lawiny błotne i tsunami. Powierzchnia PNG wynosi 462.860 km2, ludność szacuje się na około8,9 mln. Stolicą kraju i głównym ośrodkiem biznesu jest Port Moresby. Inne duże miasta, to: Lae, Madang, Wewak, Goroka, Mt Hagen i Rabaul. Języki urzędowe to: angielski, tok pisin (pidgin) i hiri motu. Strefa czasowa: GMT+10.
Warunki klimatyczne
Klimat PNG to tropik z monsunem północno-zachodnim od grudnia do kwietnia (silne opady deszczu) i południowo-wschodnim od maja do października (pora sucha). W ciągu roku występują niewielkie wahania temperatury oraz liczne opady. Średnia temperatura powietrza i średnie opady dla stolicy kraju wynoszą: w styczniu 28°C i 376 mm, w lipcu 27°C i 137 mm. Średnia dobowa temperatura powietrza na nizinach wynosi 26°C, a w górach spada poniżej 10°C. Roczna suma opadów atmosferycznych waha się w granicach 1500-7500 mm. Częstym zjawiskiem w Papui-Nowej Gwinei są cyklony tropikalne o niszczycielskiej sile.
Główne bogactwa naturalne
Do głównych bogactw naturalnych Papui-Nowej Gwinei zalicza się złoto, miedź, srebro, złoża gazu ziemnego, drewno, ropę naftową i owoce morza.
System walutowy, kurs i wymiana
Walutą obowiązującą jest kina (K) = 100 toea. Występują banknoty: K100, K50, K20, K5 oraz monety K1 i K2. Według informacji Agencji Promocji Turystyki PNG (http://www.papuanewguinea.travel/welcome) wymiany można dokonywać na lotnisku międzynarodowym lub w bankach.
Religia
Większość ludności PNG stanowią chrześcijanie: Katolicy 27%; Luteranie 19,5%; Unici 11,5%; Adwentyści Dnia Siódmego 10%; Zielonoświątkowcy 8,6%; Ewangelicy 5,2%; Anglikanie 3,2%; Baptyści 2,5%, inni protestanci 8,9%; wierzenia lokalne 3,3%.
Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy
1 stycznia – Nowy Rok; Wielki Piątek; Sobota Wielkanocna, Niedziela Wielkanocna; Poniedziałek Wielkanocny; Urodziny Królowej (zwykle poniedziałek po drugiej sobocie czerwca); 23 lipca – Remembrance Day (upamiętniający poległych na frontach obu wojen światowych); 26 sierpnia – National Repentance Day (święto religijno-państwowe); 16 września – Dzień Niepodległości; 25-26-27 grudnia – Boże Narodzenie.
Infrastruktura transportowa
Transport w PNG jest poważnie ograniczony przez górzyste ukształtowanie powierzchni. Stolica kraju, Port Moresby, nie ma łączności drogowej z żadnym z głównych miast kraju, a wiele miejscowości w górach jest dostępnych wyłącznie pieszo lub lekkim transportem lotniczym. Długość wszystkich dróg wynosi 30 tys. km, w tym utwardzonych jest zaledwie ok. 1000 km. Najbardziej rozwinięte sieci drogowe występują w Central Western Highlands, Eastern Highlands, East Sepik, Madang i West New Britain. Transport kolejowy, poza lokalnym obsługującym kopalnie, praktycznie nie istnieje.
Ze względu na swoją wielkość i populację, Papua-Nowa Gwinea ma stosunkowo dobrze rozwinięty system usług lotniczych (choć w przeszłości był bardziej rozbudowany), co jest konieczne ze względu na topografię, izolację ludności oraz trudności w rozbudowie sieci drogowej. Liczba lotnisk z utwardzoną nawierzchnią wynosi 21, a wszystkich łącznie jest ponad 560. Jacksons International Airport, położone ok. 11 km od centrum Port Moresby, jest głównym międzynarodowym lotniskiem PNG. Główne porty i terminale, to: Kimbe, Lae, Madang, Rabaul i Wewak.
Obowiązek wizowy
Obywatele polscy mogą ubiegać się o wizę przed wyjazdem do Papui-Nowej Gwinei. Aby uzyskać wizę turystyczną, należy złożyć wypełniony wniosek wizowy, zdjęcie, paszport oraz kopię biletu na powrót lub dalszą podróż. W przypadku wizy biznesowej należy złożyć ponadto kopię zaproszenia oraz list strony wysyłającej z wyjaśnieniem powodu wizyty, określeniem planowanego czasu pobytu i zobowiązaniem do pokrycia kosztów pobytu. Obywatele polscy wizę turystyczną mogą również uzyskać przy wjeździe do PNG w jednym z wyznaczonych portów: Jacksons International Airport, Port Moresby, Daru, (Vanimo) Wutung oraz Kagamuga Airport, Mt Hagen. Wymagana ważność paszportu przy wjeździe – 6 miesięcy w przypadku wizy turystycznej i 12 miesięcy w przypadku wizy biznesowej.
System administracyjny
Ustrój polityczny
Niezależne Państwo Papui-Nowej Gwinei jest członkiem brytyjskiej Wspólnoty Narodów. Ustrojem politycznym jest monarchia konstytucyjna z jednoizbowym parlamentem. Głową państwa jest monarcha brytyjski, reprezentowany przez gubernatora generalnego o uprawnieniach formalnych, wybieranego przez parlament na sześcioletnią kadencję. Kraj podzielony jest na 4 regiony, w których skład wchodzi 20 prowincji: 18 zintegrowanych prowincji, okręg stołeczny i prowincja autonomiczna Bougainville. Każda prowincja ma co najmniej jeden okręg, którym zarządzają lokalne władze.
Władza ustawodawcza
Władza ustawodawcza należy do parlamentu. W jego skład wchodzi 111 posłów wybieranych w głosowaniu powszechnym na pięć lat. Dwadzieścia dwa mandaty przeznaczone są zawsze dla przedstawicieli prowincji, reszta obsadzana jest w wolnych wyborach w okręgach wyborczych. Prawa wyborcze przysługują obywatelom, którzy ukończyli 18 lat.
Władza wykonawcza
Władza wykonawcza należy do rządu (www.pm.gov.pg). Szef rządu desygnowany jest przez większość parlamentarną i oficjalnie nominowany przez gubernatora. Sam dobiera sobie ministrów do Narodowej Rady Wykonawczej, którzy są następnie oficjalnie mianowani przez gubernatora. Każda prowincja posiada własną radę i rząd. Premierem rządu lokalnego może być tylko poseł narodowego parlamentu.
Struktura administracji gospodarczej
Za sprawy gospodarki i opracowywanie budżetu odpowiada skarbnik w Ministerstwie Skarbu i Planowania (Department of Treasury and Planning). Politykę handlową prowadzi Ministerstwo Handlu i Przemysłu (Department of Trade and Industry).
Z innych resortów gospodarczych należy wymienić:
- Ministerstwo Zasobów Naturalnych (Department of Mineral Resources);
- Ministerstwo Rybołówstwa & Marine Resources (Department of Fisheries);
- Ministerstwo Ropy i Energetyki (Department of Petroleum and Energy);
- Ministerstwo Rolnictwa (Department of Agriculture).
Sądownictwo gospodarcze
W ramach Sądu Krajowego funkcjonuje od 2007 r. Wydział Sądownictwa Gospodarczego, orzekający w sprawach gospodarczych. Jego zadaniem jest rozpatrywanie sporów dotyczących transakcji o charakterze handlowym oraz kontraktów handlowych.
Więcej informacji na temat procedur i rodzaju rozpatrywanych spraw
Gospodarka
Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej
Gospodarka PNG utrzymywała w ostatnich latach dość wysokie tempo wzrostu (2016 – 2,6%, 2017 – 2,8%, 2018 – 0,3%, 2019 – 5,1%), bazując na rosnących inwestycjach i krajowej konsumpcji prywatnej.
Podstawą gospodarki PNG są zasoby naturalne, rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo. Najważniejszym sektorem gospodarki pozostaje rolnictwo, w którym zatrudniona na jest znaczna część populacji. Ma ono największy potencjał do budowania sektora prywatnego w kraju poprzez wsparcie źródła utrzymania wielu gospodarstw domowych, zapewnienie możliwości ekonomicznych dla kobiet i młodzieży oraz wsparcie bezpieczeństwa żywnościowego PNG. Najważniejsze bariery stojące przed sektorem rolnym PNG obejmują: słaby dostęp do rynków; niską wydajność z powodu ograniczonego wykorzystania nowoczesnych technik i technologii; oraz ograniczony dostęp do ziemi i kredytu.
Zdecydowana większość dochodów kraju pochodzi ze sprzedaży zasobów naturalnych. PNG eksportuje głównie złoto, miedź, skroplony gaz LNG, ale także olej palmowy, kawę , kakao i owoce morza. Głównymi kierunkami zbytu są Australia (35,9% eksportu PNG) oraz Japonia (11,7%), Niemcy (7,0%) i Chiny (6,7%). Dostrzegając uzależnienie gospodarki PNG od sektora wydobywczego kraju, tym samym zwiększoną podatność na zmiany w gospodarce globalnej, w październiku 2018 r. rząd przyjął tzw. 5-letni Średnioterminowy Plan Rozwoju na lata 2018-22 (Medium-Term Development Plan - MTDP III), zakładający wdrożenie zrównoważonego rozwoju i zwiększenie inwestycji publicznych w infrastrukturę fizyczną celem poprawy sytuacji dla rozwoju sektora prywatnego w kraju. We wrześniu 2018 r. rząd z sukcesem przeprowadził proces pierwszej w historii kraju sprzedaży obligacji rządowych w celu wzmocnienia polityki monetarnej, zwiększenia napływu inwestycji oraz zwiększenia elastyczności kursu waluty narodowej.
Średniookresowe perspektywy dla rozwoju gospodarki PNG są stosunkowo optymistyczne, tym niemniej nadal wynikające przede wszystkim z planowanych na ogromną skalę projektów w sektorze surowcowym kraju (w tym rozbudowa wielkości produkcyjnej LNG oraz modernizacja i rozwój kopalni złota, miedzi i srebra).
Zwiększenie udziału sektora prywatnego w wytwarzaniu PKB staje się kluczowym elementem zapewniającym zrównoważony wzrost gospodarczy oparty na zaktywizowaniu społeczeństwa (od czasu odzyskania niepodległości, kraj bazuje na zagranicznych inwestycjach bezpośrednich i eksporcie). W ostatnim raporcie Banku Światowego Doing Business 2020, PNG uplasowało się na 120 miejscu z 190 gospodarek. Nadal najważniejszymi barierami pozostaje korupcja, zły stan infrastruktury oraz brak dostępu do zagranicznych walut (szczególnie wpływa to negatywnie na firmy budowlane borykające się ze złą jakością publicznej infrastruktury). Także dostęp do energii elektrycznej w Papui Nowej Gwinei pozostaje jednym z najniższych na świecie.
Główne sektory gospodarki
Rolnictwo, rybołówstwo, leśnictwo, usługi, przemysł wydobywczy, turystyka.
Tabela najważniejszych wskaźników makroekonomicznych
Wyszczególnienie |
2019 |
2020 |
PKB (w mln USD) |
24,829 |
23,592 |
PKB na jednego mieszkańca |
4533,7 |
4326,4 |
Tempo wzrostu PKB w procentach |
3,8% |
- 5,7% |
Relacja deficytu/nadwyżki finansów publicznych do PKB w procentach |
Brak danych |
Brak danych |
Relacja całkowitego długu publicznego do PKB w procentach |
Brak danych |
Brak danych |
Stopa inflacji (indeks cen konsumpcyjnych CPI) w procentach |
3,6% |
4,9% |
Stopa bezrobocia w procentach |
2,4% |
2,7% |
Wartość obrotów handlu zagranicznego (w Euro lub USD) |
Brak danych |
Brak danych |
Wartość eksportu (w Euro lub USD) |
Brak danych |
Brak danych |
Wartość importu (w Euro lub USD) |
Brak danych |
Brak danych |
Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB w procentach |
22,6 |
Brak danych |
Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich w kraju urzędowania (w mln USD) |
333 |
Brak danych |
Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich kraju urzędowania za granicą (w mln USD) |
-1,48 |
Brak danych |
Handel zagraniczny
W 2019 r. PNG była 105. gospodarką na świecie pod względem PKB (w USD), na 87. pozycji w eksporcie ogółem, 141. w imporcie, oraz 132. gospodarką pod względem PKB na mieszkańca (w USD). Najważniejsze produkty eksportowe PNG to gaz ropopochodny (3,98 mld USD), złoto (2,57 mld USD), ruda miedzi (750 mln USD), surowe drewno (638 mln USD) i ropa naftowa (605 mln USD). Największymi kierunkami eksportu dla PNG są Australia (2,85 mld USD). ), Chiny (2,82 mld USD), Japonia (2,38 mld USD), Tajwan (740 mln USD) i Korea Południowa (350 mln USD). W 2019 r. PNG była największym na świecie eksporterem gazu nie-ropopochodnego (32,3 mln USD).
Najważniejsze produkty importowane z PNG to: rafinowana ropa naftowa (471 mln USD), maszyny do kopania (150 mln USD), ropa naftowa (126 mln USD), inne przetwory jadalne (104 mln USD) i ciężarówki dostawcze (99,4 mln USD), importowane głównie z Australii ( 1,34 mld USD), Chin (801 mln USD), Singapuru (585 mln USD), Malezji (353 mln USD) i Indonezji (153 mln USD).
Inwestycje zagraniczne
Inwestycje zagraniczne w PNG są regulowane przez rząd krajowy z pomocą Urzędu Promocji Inwestycji (IPA). IPA został zaprojektowany jako pierwszy punkt kontaktu dla potencjalnego nowego inwestora w PNG. Jego główne uprawnienia i funkcje to:
(a) Promowanie i ułatwianie inwestycji w kraju przez obywateli i inwestorów zagranicznych
(b) Zapewnienie przyznania certyfikatu przedsiębiorstwu zagranicznemu
(c) Zdefiniowanie działalności otwartej dla inwestora zagranicznego
(d) Zapewnienie rejestru możliwości inwestycji zagranicznych
(e) Promowanie inwestycji, które przyniosą materialne korzyści krajowi i jego mieszkańcom i które przyczynią się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy, wykorzystania zasobów krajowych, a w szczególności zasobów odnawialnych, pomocy w nabywaniu umiejętności, zwiększenia wielkości i wartości eksportu, rozwoju odległych obszarów kraju, ułatwiają obywatelom zwiększenie odpowiedzialności za inwestycje, promują zastępowanie importu lub mogą skutkować dowolną kombinacją celów określonych powyżej
(f) Monitorowanie wpływu inwestycji i działalności przedsiębiorstw.
Ogromne i w dużej mierze niewykorzystane zasoby naturalne PNG oferują doskonałe możliwości inwestycyjne. Rząd przywiązuje dużą wagę do rozwoju projektów górniczych i naftowych, mimo że sektor ten jest stosunkowo dobrze rozwinięty.
Do priorytetowych sektorów gospodarki oferujących projekty inwestycyjne o dużym potencjale dla inwestorów należą: rolnictwo – produkcja i przetwórstwo; rybołówstwo; leśnictwo; produkcja oraz turystyka.
Obecnie większość wymagań rynkowych w PNG zaspokaja import. Informację nt. możliwości inwestycyjnych w PNG można uzyskać z Urzędu ds. Promocji Inwestycji (IPA) PNG.
Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze gospodarczym
Papua-Nowa Gwinea jest członkiem ONZ oraz jej licznych agend gospodarczych m.in. Organizacji NZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Konferencji NZ ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) i Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO od 2005). Należy również do Światowej Organizacji Handlu (WTO od 1996) oraz Światowej Organizacji Celnej (WCO). Jest członkiem Forum Wysp Pacyfiku (PIF), Forum Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC, od 1993), a w Stowarzyszeniu Państw Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) ma status obserwatora.
Stosunki gospodarcze z Unią Europejską
Unia Europejska od ponad 40 lat udziela pomocy rozwojowej dla PNG.
Stosunki handlowe UE z krajami Pacyfiku, w tym Papui-Nowej Gwinei, do 2020 r. regulowała umowa o partnerstwie z Kotonu podpisana w 2000 r. (między UE a państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku). Po wygaśnięciu tego kompleksowego partnerstwa politycznego, gospodarczego i rozwojowego, strony wynegocjowały następną umowę (tzw. „Umowę post-Cotonou”), którą główni negocjatorzy parafowali 15 kwietnia 2021 r. Umowa ta daje krajom UE i Pacyfiku możliwość negocjowania ukierunkowanych na zrównoważony rozwój porozumień o wolnym handlu, zwanych umowami o partnerstwie gospodarczym (EPA).
Papua-Nowa Gwinea była pierwszym krajem Pacyfiku, który ratyfikował i wdrożył Umowę Przejściową o Partnerstwie Gospodarczym (iEPA), podpisaną w 2009 r. (rafyfikowano w 2011 r.) Przejściowa umowa obejmuje bezcłowy i bezkontyngentowy dostęp do rynku UE dla wszystkich towarów pochodzących z krajów pacyficznych będących stroną umowy; stopniowe otwieranie ich rynków na towary z UE z uwzględnieniem różnic w poziomach rozwoju i sektorów wrażliwych oraz możliwość ponownego wprowadzenia przez państwa Pacyfiku ceł i kontyngentów, jeżeli przywóz z UE zakłóci lub grozi zakłóceniem ich lokalnej gospodarki; przepisy dotyczące barier technicznych w handlu oraz środków sanitarnych i fitosanitarnych; procedury celne i wzmocnioną współpracę między administracjami; ulepszone reguły pochodzenia dla przetworzonych produktów rybołówstwa z Pacyfiku – tzw. przepis dotyczący „globalnego zaopatrzenia”, który ma stymulować tworzenie i rozwój miejsc pracy w regionie.
Dwustronna współpraca gospodarcza
Gospodarcze umowy dwustronne
Z uwagi na dystans pomiędzy Polską i PNG, jak również dotychczas niewielkie kontakty w obszarze współpracy biznesowej, dwustronne relacje gospodarcze obu krajów nie są zadowalające, szczególnie biorąc pod uwagę istniejący potencjał obu gospodarek notujących od lat wzrosty.
Przykładem współpracy gospodarczej była zrealizowana w kwietniu 2015 r., pierwsza w historii relacji dwustronnych, wizyta biznesowa z Polski z udziałem delegacji PZL Mielec oraz firm z projektu GreenEvo Ministerstwa Środowiska. Polskie firmy z sektora lotnictwa, budownictwa i zielonych technologii miały możliwość zaprezentowania swoich ofert w trakcie spotkań oficjalnych z przedstawicielami najwyższych władz tego kraju: Premierem Rządu PNG Peterem O’Neill, Ministrem Handlu i Przemysłu Richardem Maru oraz Szefem Gabinetu Premiera Manasupe Zurenoc. Polska misja biznesowa odbyła również spotkania biznesowe w PNG Chamber of Commerce & Industry.
W drugiej połowie czerwca 2015 r. miała miejsce wizyta w Polsce Ministra Handlu i Przemysłu PNG Richarda Maru, który został przyjęty przez wiceministra Gospodarki Jerzego Pietrewicza. Min. R. Maru spotkał się również w Polsce z firmami biorącymi udział w misji biznesowej do PNG z kwietniu 2015 r.
W kwietniu 2019 r. doszło do wizyty Sir. Puka Temu, Ministra Zdrowia PNG w Polsce. Celem wizyty było rozpoznanie możliwości współpracy w obszarze standardów organizacyjnych systemu opieki zdrowotnej. Polska mogłaby stanowić wsparcie dla strony papuaskiej budującej własny system opieki zdrowotnej. PNG wyraża także zainteresowanie polskimi rozwiązanymi w zakresie wspierania rodzin, a także w zmniejszaniu liczby zgonów kobiet przy porodzie.
Ambasada RP w Canberze od szeregu lat realizuje projekty pomocowe (gł. edukacyjne) w ramach programu „małych grantów” na PNG, co jest z uwagą odnotowywane w lokalnych mediach i społecznościach, przyczyniając się do coraz większej rozpoznawalności naszego kraju i jego pozytywnego wizerunku.
Udało się także zrealizować dwa projekty wolontariatu w jednostkach opieki zdrowia na PNG (Madang oraz Mendi).
W ramach programu stypendialnego im. I. Łukasiewicza, studenci z PNG kształcili się na polskich uczelniach.
Dwustronna wymiana handlowa
(w mln USD)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
OBROTY |
1,2 |
2,9 |
2,26 |
1,53 |
4,35 |
EKSPORT |
0,6 |
0,8 |
1,49 |
0,23 |
2,93 |
IMPORT |
0,6 |
2,1 |
0,77 |
1,3 |
1,42 |
SALDO |
0 |
-1,3 |
0,72 |
-1,07 |
1,51 |
Wymiana handlowa pomiędzy Polską a PNG jest niewielka i nieustabilizowana, a transakcje niejednokrotnie jednorazowe i niepowtarzalne. Pomimo tego, po Australii i Nowej Zelandii, PNG jest naszym największym partnerem gospodarczym z rejonu wysp Oceanii i Pacyfiku.
Tempo wzrostu gospodarczego PNG oraz realizowane projekty infrastrukturalne w tym kraju powodują, że istnieją bardzo duże i realne możliwości rozszerzenia wymiany gospodarczej i ew. inwestycyjnej w regionie, szczególnie w sektorach górnictwa i energetyki, przemysłu lotniczego, zielonych technologii oraz budownictwa komunalnego.
Dostęp do rynku
Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług
Polskie firmy nie sygnalizowały przypadków dyskryminacyjnego traktowania i nie zgłaszały barier w dostępie polskich towarów i usług do rynku Papui-Nowej Gwinei.
Dostęp do rynku pracy
Podjęcie zatrudnienia w PNG wymaga uzyskania wizy z pozwoleniem na pracę. Każdy pracodawca, który chce zatrudnić obcokrajowca w swej firmie, musi wystąpić o pozwolenie do Ministerstwa Pracy i Stosunków Pracy Papui-Nowej Gwinei. Pozwolenie na zatrudnienie cudzoziemca na danym stanowisku pracy jest ważne 3 lata. W tym czasie można zmienić pracownika zajmującego dane stanowisko bez dodatkowego pozwolenia. Więcej informacji na ten temat można uzyskać pod adresem:
The Assistant Secretary – Foreign Employment
Department of Labour & Industrial Relations
PO Box 5644
Boroko NCD 111
Papua New Guinea
Tel: +675 321 18 47
Fax: +675 320 10 62
Nabywanie i wynajem nieruchomości
Rynek nieruchomości ulega systematycznemu rozwojowi i regulacji, ale nabywanie gruntów jest procesem skomplikowanym ze względu na różnorodny charakter gruntów. Oprócz nieruchomości zarejestrowanych w Ministerstwie Gruntów, nabywanie i posiadanie przeważającej części (ponad 90%) gruntów regulowane jest przez prawo zwyczajowe. Efektem są bardzo wysokie ceny nieruchomości podlegających swobodnemu obrotowi.
Nabywcy korporacyjni oraz zagraniczne osoby prywatne muszą uzyskać pozwolenie z Ministerstwa Gruntów na nabycie nieruchomości.
System zamówień publicznych
Informacje na temat systemu zamówień publicznych, procedur oraz aktualnych przetargów znajdują się na stronie internetowej Centralnego Zarządu Zaopatrzenia i Przetargów PNG (Central Supply & Tenders Board): www.cstb.gov.pg
Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych
- Istnieje duża swoboda w podejściu do czasu. Spotkania zaczynają się zwykle z opóźnieniem. Od zagranicznych gości oczekuje się większej punktualności.
- Ubiór biznesowy generalnie dzieli się na „tropical formal” (lekkie jasne spodnie, koszula bez krawatu) i tropical formal (formalne spodnie, koszula i krawat).
- W kontaktach biznesowych dużą rolę przykłada się do wieku i hierarchii rozmówców.
- Nepotyzm jest powszechny. Dotyczy szczególnie osób mówiących tym samym spośród 851 języków w PNG (wantok). Faworyzowanie takich osób nie jest uznawane za naganne.
- Rozbudowana jest kultura relacyjna – biznesmeni z PNG preferują podczas negocjacji prowadzenie rozmów z tą samą osobą.
Przydatne kontakty i linki
Administracja gospodarcza
PNG Government Departments |
strony rządowe PNG |
|
Department of Prime Minister and NEC |
Urząd Premiera i Narodowej Rady Wykonawczej |
|
Department of Treasury and Planning |
Ministerstwo Skarbu |
|
Department of Agriculture |
Ministerstwo Rolnictwa |
|
Department of Petroleum and Energy |
Ministerstwo ds. Ropy i Energetyki |
|
Investment Promotion Authority |
Urząd Promocji Inwestycji |
|
Papua New Guinea Tourism Promotion Authority |
Agencja Promocji Turystyki PNG |
Samorządy gospodarcze
Papua New Guinea Chamber of Commerce and Industry
IPA Haus, Lawes Road, Konedobu P.O. Box 1621, Port Moresby Papua New Guinea Tel. no. (+675) 321 30 57 Fax no. (+675) 321 05 66 Email: pngcci@global.net.pg |
|
Port Moresby Chamber of Commerce and Industry PO Box 1764, Port Moresby, NCD Papua New Guinea Tel: +675 321 30 77 Fax:+675 321 05 66 |
|
Lae Chamber of Commerce and Industry PO Box 265, Morobe Province Papua New Guinea Tel: +675 472 23 40 Fax: +675 472 60 38 Email: lcci@global.net.pg |
|
Morobe Provincial Agricultural Society PO Box 222 Lae, MP 411 Papua New Guinea Tel: +675 472 28 87 Fax: +675 472 28 97 Email: info@morobeshow.org.pg |
|
Oficjalne strony o charakterze ekonomicznym
National Statistical Office of Papua New Guinea |
Narodowe Biuro Statystyczne Papui-Nowej Gwinei |
|
Bank of Papua New Guinea |
Narodowy Bank Papui-Nowej Gwinei |
Polskie placówki na PNG
Konsulat Rzeczypospolitej Polskiej w Madang
Konsul Honorowy: ks. Jan Czuba (język konsula: polski, angielski, tok pisin)
P.O. Box 484, Madang 511, Papua New Guinea
Tel: (+675) 422 2937
Fax: (+675) 422 2853
E-mail: janczuba@icloud.com
Data aktualizacji: 10 stycznia 2022 r.