W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

(Cyber)edukacja – publikujemy gotowe scenariusze lekcji

08.02.2022

Scenariusze lekcji o cyberbezpieczeństwie powstały w ramach wspólnego projektu Ministra Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego pn. „CYBER lekcje”.

Grafika Kobieta nauczycielka w pomarańczowej sukience w klasie pokazuje tablice z napisem CYBER lekcje

Obecność w internecie to dla dzieci i młodzieży już codzienność. Z internetu samodzielnie zaczynają korzystać coraz młodsze dzieci. Z badania Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB) „Nastolatki 3.0” wynika, że samodzielnie z internetu korzystają już siedmiolatkowie. Dlatego, edukowanie o bezpiecznym korzystaniu z sieci  powinno być realizowane od wczesnego etapu edukacji. 

Dlaczego edukacja o cyberbezpieczeństwie jest istotna? 

Szeroki dostęp do internetu i coraz dalej idąca cyfryzacja naszej codzienności wymaga spójnego przekazywania wiedzy i umiejętności pozwalających na przygotowanie dzieci do bezpiecznego zarządzania swoją obecnością w sieci. Rosnące zapotrzebowanie na wiedzę w obszarze cyberbezpieczeństwa wynika także z nowych wyzwań związanych z  edukacją zdalną w związku z  pandemią COVID-19. Zdalne nauczanie stało się nie lada wyzwaniem dla całego sektora edukacyjnego, w szczególności nauczycieli, dzieci i ich opiekunów. 

Wspólny projekt Ministra Cyfryzacji i NASK-PIB pn. „CYBER lekcje” wychodzi na przeciw potrzebom związanych z koniecznością nauczania o cyberbezpieczeństwie i pomoże kadrze pedagogicznej przygotowywać uczniów szkół podstawowych i średnich do świadomego uczestnictwa w nowoczesnym, cyfrowym świecie.

CYBER lekcje 

Głównym celem projektu „CYBER lekcje” jest wsparcie kadry pedagogicznej w procesie nauczania o problematyce cyberbezpieczeństwa. Opracowane scenariusze zajęć będą pomocne przy nauczaniu zarówno w ramach formalnego procesu nauczania zawartego w podstawach programowych nauczania, jak również w zakresie wykraczającym poza te podstawy, a wynikającym z dynamicznie rozwijającego się obszaru usług i rozwiązań cyfrowych. Wszystko po to, aby w sposób efektywny zwiększyć poziom wiedzy uczniów w zakresie bezpieczeństwa online.

CYBER lekcje obejmują następujące tematy:

  • Bezpieczeństwo sieci i systemów;
  • Zarządzanie informacją;
  • Wizerunek i tożsamość online;
  • Prywatność – bezpieczne zarządzanie danymi personalnymi;
  • Zdrowie, dobrostan psychiczny i cyberhigiena.

(Cyber)edukacja to podstawa!

W sumie powstało 18 scenariuszy lekcji, w tym: 2 scenariusze dla klas I-III, 3 scenariusze dla klas IV-VI, 4 scenariusze dla klas VII-VIII oraz 9 scenariuszy dla klas szkół ponadpodstawowych.  Materiały zostały odpowiednio dopasowane uwzględniając specyfikę każdej z ww. grup. 

Scenariusze stanowią gotowe narzędzie wspomagające nauczycieli w kompleksowym edukowaniu o bezpieczeństwie online. W ramach projektu powstały również dodatkowe materiały, jak:  infografiki, prezentacje, animacje oraz filmy z ekspertami, które pozwolą na prowadzenie zajęć w ciekawy i przystępny dla uczniów sposób. 

Wszystkie materiały edukacyjne przygotowane w ramach projektu CYBER lekcje znajdują się  w bazie wiedzy cyberbezpieczeństwa na portalu gov.pl w dedykowanej zakładce CYBER lekcje

Zachęcamy do korzystania.

{"register":{"columns":[]}}