FOMO - czyli strach przed tym, co nas omija
24.11.2021
Kiedy jakiś czas temu jeden z największych serwisów społecznościowych miał globalną awarię wielu z nas nerwowo odświeżało aplikację. Sprawdzaliśmy połączenie internetowe, szukaliśmy informacji, dlaczego serwis nie działa. Przekonaliśmy się, że FOMO jest bliżej niż nam się wydawało.
Fear of missing out, w skrócie FOMO, oznacza lęk przed wypadnięciem z obiegu. To obawa, że coś istotnego nam umknie, kiedy nie będziemy online. Problem ten dotyczy znacznej liczby polskich internautów – już 14% z nich charakteryzuje się wysokim poziomem FOMO, a kolejne 67% doświadcza go w średnim nasileniu[1]. W grupie młodych ludzi, w wieku 15–19 lat, wysokiego i średniego poziomu FOMO doświadcza aż… 94%.
[1] Jupowicz-Ginalska A., Kisilowska M., Jasiewicz J., Baran T., Wysocki A., (2019), FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego [online, dostęp z dn. 30.09.2021].
Wideo
Niezależnie od wieku
- Zarówno młodsi, jak i starsi użytkownicy internetu mogą doświadczyć FOMO. Widzimy jednak, że nastolatki są na nie bardziej podatne. Pamiętajmy, że od FOMO niedaleka droga do nadużywania urządzeń cyfrowych, a nawet uzależnienia – wyjaśnia Marta Witkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej NASK, autorka poradników poświęconych FOMO skierowanych do rodziców i nauczycieli.
To, że często zaglądamy do powiadomień na komórce czy w komputerze nie musi od razu oznaczać kłopotów. Jak zatem rozpoznać FOMO i dostrzec symptomy uzależnienia od telefonu, internetu, mediów społecznościowych i gier cyfrowych? Wyjaśniamy.
Na początek zapytajmy sami siebie. Odpowiedz „tak” lub „nie” na te stwierdzenia:
- Obawiam się, że inni ludzie – w tym moi znajomi – mają więcej satysfakcjonujących doświadczeń w życiu.
- Czuję niepokój w sytuacji, kiedy moi znajomi bawią się beze mnie, kiedy nie wiem, jakie mają plany, obawiam się, ze przeoczę zaplanowane lub spontaniczne spotkanie.
- Ciągle sprawdzam, co robią moi znajomi, chcę być na bieżąco z ich życiem.
- Czuję potrzebę, a czasem przymus relacjonowania swojego życia – przede wszystkim pozytywnych wydarzeń – w internecie.
- Muszę mieć telefon zawsze w zasięgu ręki tak, aby nic mi nie umknęło.
Jeśli na większość odpowiedziałeś pozytywnie to sygnał, że warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób korzystasz z mediów społecznościowych i internetu… A teraz zwróć też uwagę na to, jak Twoje dzieci korzystają z nowych technologii. Czy coś wzbudza Twój niepokój? Pamiętaj, że młodsi czerpią wzorce z dorosłych – jeśli Ty nie możesz odłożyć telefonu nawet na chwilę - jest duże ryzyko, że tak samo postępować będzie Twoje dziecko.
Chroń młodych!
Badania NASK „Nastolatki 3.0” realizowane w 2020 r. jasno wskazują, że internet wciąga młodych coraz mocniej. Obecnie nastolatki spędzają w sieci w czasie wolnym średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych czas ten wydłuża się średnio do 6 godzin i 10 minut. Blisko co dziesiąty (11,5%) nastolatek w wolnym czasie jest aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3%) spędza tyle czasu przed monitorem w dni wolne od lekcji. Co szósty nastolatek (16,9%) intensywnie korzysta z internetu w godzinach nocnych (po godz. 22)[1].
Obserwacja zachowań naszego dziecka jest kluczowa. Kolejny krok to rozmowa.
- Rozmowę warto wcześniej zaplanować, przygotować odpowiednie argumenty i nie działać w emocjach. Wysłuchajmy dziecka, spróbujmy zrozumieć, jakie towarzyszą mu emocje. Następnie wspólnie ustalcie reguły korzystania z urządzeń cyfrowych i internetu. Warto także znaleźć wspólne zajęcie offline: spacer, gry planszowe czy wspólne wyprawy rowerowe – mówi Marta Witkowska.
Ten pierwszy krok jest kluczowy do większej zmiany. Jakie jeszcze działania może podjąć rodzic lub nauczyciel? To obszerny temat, który wspólnie z NASK poruszyliśmy w poradnikach. Warto z nich skorzystać:
Poradnik dla rodziców
Poradnik dla nauczycieli oraz scenariusz lekcji
Więcej porad, jak mądrze towarzyszyć dziecku w internecie znajdziecie też na www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci
[1] Lange R. (red.), (2021), Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy.