Jak chronić się przed oszustami w internecie? – kolejna odsłona kampanii Ministerstwa Cyfryzacji i NASK
30.06.2023
„Fałszywe sklepy online, niebezpieczne załączniki, oszustwa z wykorzystaniem szybkich przelewów to cyberprzestępstwa, na które chcemy uczulić społeczeństwo. Edukacja w tym zakresie jest niesłychanie ważna. Nie dajmy się oszukać” – ostrzega minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Nasza aktywność przeniosła się w ostatnim czasie w dużej mierze do internetu. Nie uszło to uwadze cyberoszustów, którzy próbują podejść internautów na różne sposoby, aby wykraść ich poufne dane czy zwyczajnie okraść.
Zespół CERT Polska zbiera zgłoszenia o incydentach w sieci, reaguje na nie i buduje świadomość Polaków w tym obszarze. Z raportu wynika, że w 2022 r. odnotowano 322 479 zgłoszeń incydentów, z czego prawie 40 tys. dotyczyło cyberbezpieczeństwa – to ponad 34-procentowy wzrost w porównaniu do roku poprzedniego.
„Cyberprzestępcy są bardzo aktywni i musimy się liczyć z tym, że będą coraz bardziej pomysłowi. Dlatego tak istotna jest stała edukacja użytkowników internetu, zarówno w kwestii stosowania bezpiecznych haseł, jak i uważnego korzystania z sieci. Zachęcam do dzielenia się tą wiedzą z rodziną i przyjaciółmi, ponieważ każdy z nas może paść ofiarą takiego oszustwa” – podkreśla minister Cieszyński.
Jak dodaje minister Adam Andruszkiewicz, cyberoszuści podszywają się pod instytucje państwowe, platformy sprzedażowe, banki i dostawców różnych usług. „Mechanizm jest taki sam – wywierają presję i straszą konsekwencjami np. nieopłacenie zaległego podatku lub innej należności czy natychmiastowej zmiany haseł w bankowości elektronicznej” – wyjaśnia.
Cyberoszuści nie mają wakacji
Kampania ma formę 5-odcinkowego serialu. W każdym spocie przedstawione jest jedno cyberzagrożenie i kilka skutecznych sposobów podniesienia swojego bezpieczeństwa w sieci. Rozwinięcia podejmowanych tematów można znaleźć na stronie CERT Polska.
„To kolejny etap wspólnej kampanii, która ma podnosić świadomość użytkowników sieci. Tym razem skupiliśmy się m.in. na popularnych oszustwach związanych z fałszywymi sklepami i wyłudzaniem pieniędzy za pośrednictwem szybkich przelewów. Nasze doświadczenie pokazuje, że, niestety, są to wciąż skuteczne sposoby na to, aby oszukać internautów – podkreśla Sebastian Kondraszuk, szef CERT Polska w NASK.
Szybkie przelewy i fałszywe sklepy
„Kupiłaby pani coś markowego na bazarku 85 proc. taniej?” – pyta sąsiadkę w spocie jeden z bohaterów. Takie okazje są niewątpliwie bardzo kuszące, dlatego jednym z częstych sposobów na oszukanie użytkowników sieci jest tworzenie fałszywych sklepów internetowych.
W tym przypadku przestępcom chodzi o szybkie zainkasowanie płatności – wcale nie zamierzają wysłać klientowi zamówionego towaru. Charakterystyczne dla tego typu sklepów jest to, że płatność można było zrealizować jedynie przelewem bankowym. W takim przypadku odzyskanie pieniędzy jest trudniejsze niż przy płatności kartą.
Inny ze spotów ostrzega przed oszustwami wykorzystującymi szybkie przelewy. Przestępcy są w stanie przejąć konto naszego znajomego w portalu społecznościowym i prosząc o pilne przesłanie pieniędzy, wyłudzić od nas dane oraz środki finansowe. Dlatego w spocie pojawia się przypomnienie, aby nie działać pochopnie, nie klikać podejrzanych linków i sprawdzić, czy prośba od znajomego jest prawdziwa.
NASK i Ministerstwo Cyfryzacji współpracują, dbając o cyberbezpieczeństwo Polaków. Kampanie społeczne podnoszące świadomość użytkowników sieci mają zwracać uwagę na najczęstsze zagrożenia ze strony cyberprzestępców. Kampania jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
W celu zwalczania stron, które służą do wyłudzania pieniędzy, CERT Polska od ponad trzech lat prowadzi listę ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. Tylko w 2022 r. zostało na niej umieszczonych 43283 domen – co przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa internautów.
Chcesz zgłosić incydent bezpieczeństwa w sieci? Wejdź na https://incydent.cert.pl/ lub przekaż na numer 799 448 084.