W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak chronić tożsamość i wizerunek w internecie? Wicepremier uczy młodzież na Cyberlekcjach 3.0

04.10.2024

Dziś w Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy odbyła się lekcja z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji, Krzysztofa Gawkowskiego oraz trenerów z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK-PIB) Ewy Domańskiej oraz Andrzej Rylskiego. Tematem zajęć był „Wizerunek i tożsamość w internecie”, a lekcja oparta była na scenariuszu z projektu Cyberlekcje 3.0. To już trzecia edycja tej inicjatywy, która wspiera nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w nauczaniu o bezpiecznym korzystaniu z internetu.

Premier uczy młodzież

– Internet jest dla młodych ludzi miejscem nieograniczonych możliwości, ale także wyzwań. Musimy ich uczyć, jak budować swój wizerunek w sieci z rozwagą, by to, co dziś publikują, nie wpłynęło negatywnie na ich przyszłość. Pamiętajmy, że każda aktywność online zostawia ślad, a odpowiedzialność w cyfrowym świecie to klucz do bezpiecznego i świadomego korzystania z internetu. Bez tej świadomości trudno mówić o nowoczesnym, odpowiedzialnym społeczeństwie – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zachęcał również uczniów, aby pod okiem rodziców i nauczycieli, zaglądali do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, gdzie można znaleźć wiele materiałów dotyczących cyfrowej higieny, zasad bezpiecznego poruszania się w sieci i tego, jak odróżnić informację od fake newsa. 

Edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa

Cyberlekcje 3.0 to wspólny projekt Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK-PIB. Jego głównym celem jest edukowanie młodzieży o bezpiecznym korzystaniu z internetu oraz dostarczanie nauczycielom gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.

W ramach tego projektu zaplanowano:

  • 7 pilotażowych, całodniowych szkoleń dla nauczycieli z zakresu cyberbezpieczeństwa w miastach województwa mazowieckiego,
  • 2-godzinne szkolenia w placówkach oświatowych dla kadry pedagogicznej,
  • lekcje pokazowe dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Do końca grudnia 2024 roku, projekt obejmie 1500 uczniów, a nauczyciele zyskają narzędzia do edukowania w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego.
 

Inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży

Cyberlekcje 3.0 to jedna z wielu inicjatyw Ministerstwa Cyfryzacji realizowanych wspólnie z NASK- PiB, wśród innych propozycji są takie projekty jak np. Cyberprofilaktyka, które edukują dzieci, rodziców oraz nauczycieli na temat zagrożeń w sieci. NASK współpracuje także z organizacjami międzynarodowymi, m.in. poprzez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), prowadzone wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Centrum działa na rzecz ochrony dzieci i młodzieży w internecie, prowadząc działania edukacyjne i pomocowe, w tym obsługując telefony zaufania oraz reagując na zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w sieci.

W ramach działań edukacyjnych od stycznia do września 2024 roku NASK przeszkolił 95 388 dzieci i młodzieży oraz prawie 8000 nauczycieli. Do końca roku projekt Cyberlekcje 3.0 obejmie dodatkowych 1500 uczniów, wspierając ich w rozwoju cyfrowych kompetencji.

{"register":{"columns":[]}}