Media społecznościowe. Jak bezpiecznie z nich korzystać?
Aby zarządzać swoimi cyfrowymi śladami, użyj ustawień prywatności na różnych platformach społecznościowych.
Co to jest cyfrowy ślad?
Cyfrowy ślad generuje każda czynność w Internecie. Składają się na niego dwa rodzaje informacji:
- dane o użytkowniku na podstawie adresu IP — adresu, który jest generowany dla każdego urządzenia łączącego się z siecią, na podstawie którego można ustalić adres, pod którym znajduje się urządzenie, a także system operacyjny, zestaw zainstalowanych czcionek i ustawienia przeglądarek internetowych;
- dane dotyczące ruchu w sieci, czyli ile czasu w nim spędzasz. Cały ruch na twoich urządzeniach jest zapisany na serwerze dostawcy usług telekomunikacyjnych. Przeglądarki zapamiętują odwiedzane strony, zaś wyszukiwarki — pytania, które zadajesz. Dzięki tzw. ciasteczkom (pliki „cookies”) serwery stron mogą śledzić twoją aktywność w sieci. Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz.
Popularne i szeroko wykorzystywane media społecznościowe pozwalają nie tylko na bieżący kontakt ze znajomymi, rodziną czy najnowszymi wiadomościami, równie często są przez nas wykorzystywane do celów służbowych. Jest to również narzędzie o olbrzymim zasięgu oddziaływania dla mediów czy firm, które promują się w sieci, docierając często za naszym pośrednictwem do coraz to nowszych klientów. Niezwykle istotna jest zatem wiedza o tym, jak zarządzać ustawieniami bezpieczeństwa i prywatności na swoich kontach, aby Twoje dane osobowe były dostępne tylko dla Ciebie.
Zobacz, w jaki sposób można zadbać o swoją prywatność w mediach społecznościowych, poznaj wytyczne serwisów:
- Facebook - Podstawowe ustawienia i narzędzia ochrony prywatności
- YouTube - Prywatność i Centrum bezpieczeństwa
- Instagram - Ustawienia prywatności oraz informacje
- LinkedIn - Zarządzanie kontem i ustawieniami prywatności — Informacje
- Twitter – Jak chronić swoje Tweety (Wersja ang. How to protect and unprotect your Tweets)
- Snapchat – Ustawienia prywatności (wersja ang. Privacy settings)
Bezpieczne hasło – użyj wieloskładnikowego uwierzytelniania, aby chronić swoje konta
Uwierzytelnianie wieloskładnikowe, najczęściej dwuskładnikowe (często skracane do 2FA, z ang. two-factor authentication) zapewnia sposób „podwójnego sprawdzenia”, że naprawdę jesteś osobą, za którą się podajesz, gdy korzystasz z usług online, takich jak media społecznościowe, bankowość lub poczta elektroniczna. Nawet jeśli przestępca zna Twoje hasło, nie będzie mógł uzyskać dostępu do żadnego z kont chronionych 2FA. Dowiedz się więcej o uwierzytelnianiu dwuskładnikowym.
Jak włączyć uwierzytelnianie wieloskładnikowe:
Facebook – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na Facebooku
Instagram – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na Instagramie
LinkedIn – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na LinkedIn
Twitter – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na Twitterze (wersja ang. How to use two factor authentication)
Media społecznościowe a dzieci
Większość kont w mediach społecznościowych wymaga, aby użytkownicy mieli co najmniej 13 lat. Jednakże łatwo jest obejść te wymagania poprzez podanie fałszywej daty urodzenia. Jeżeli twoje dziecko nie ma jeszcze 13 lat, a ma już konto w mediach społecznościowych, zastanów się, czy takie konto jest mu na pewno potrzebne i czy zdajesz sobie sprawę z zagrożeń z tym związanych. Dowiedź się więcej na temat zagrożeń oraz jak im zapobiegać.
Pamiętaj! - jeśli Twoje dziecko, mimo że nie ma ukończonych 13 lat, założyło już konto na Facebooku, możesz zażądać od serwisu jego usunięcia, a wcześniej przekazania informacji z jego konta, zobacz: Jak mogę zgłosić profil dziecka, które nie ukończyło 13 lat, na Facebooku
Poznaj porady ekspertów dotyczące bezpieczeństwa dzieci w Internecie https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci/do-poczytania
Co zrobić w razie problemów z kontem?
W przypadku zaistnienia problemów z kontem należy w pierwszej kolejności skorzystać z metod oferowanych przez dostawców usług:
Facebook - https://www.facebook.com/hacked
Instagram - https://help.instagram.com/
LinkedIn - https://www.linkedin.com/help/linkedin?lang=pl
Twitter - https://help.twitter.com/pl/rules-and-policies/twitter-report-violation
Snapchat - https://www.snap.com/pl-PL/safety/safety-center
YouTube - https://support.google.com/youtube/?hl=en#topic=9257498
Opracowano z wykorzystaniem materiałów informacyjnych NCSC - National Cyber Security Centre, Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa Zjednoczonego Królestwa https://www.ncsc.gov.uk/
https://www.ncsc.gov.uk/guidance/social-media-how-to-use-it-safely