W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prawo o dostępności cyfrowej

W dniu 23 maja 2019 roku weszła w życie ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. (Dz. U. z 2019r. poz. 848 )

brązowy młotek na szarej drewnianej powierzchni

Ustawa o dostępności cyfrowej

W dniu 23 maja 2019 roku weszła w życie ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
(Dz. U. z 2019r. poz. 848 )

Początki prac

Prace nad ustawą o dostępności cyfrowej rozpoczęły się w maju 2018 roku. Głównymi jej twórcami byli: Robert Król - zastępca dyrektora Departamentu Otwartych Danych i Rozwoju Kompetencji; Mirosława Brzostek-Kleszcz - Legislator, główny specjalista w Departamencie Prawnym oraz Adam Pietrasiewicz - główny specjalista w Departamencie Otwartych Danych i Rozwoju Kompetencji.

Głównym problemem, który mieli do rozwiązania twórcy ustawy było ocena tego, jak daleko należy poszerzyć wymagania Dyrektywy, tak, aby z jednej strony nie nałożyć na podmioty publiczne zbyt wysokich wymagań, a z drugiej strony zrobić znaczący krok w stronę zwiększenia wymagań dotyczących dostępności w stosunku do już obowiązującego prawa.Podstawowym sukcesem przy wprowadzeniu tej ustawy jest utworzenie zestawu elementów, które muszą być bezwzględnie dostępne na wszystkich stronach internetowych podmiotów publicznych, czyli stworzenie „minimum dostępnościowego”. Chodzi o BIP oraz o podstawowe elementy każdej strony internetowej, o formularze kontaktowe oraz o dokumenty urzędowe. Wydaje się, że powstanie tego „minimum” początkowo nie zostało zauważone i docenione, ale jest to z całą pewnością najważniejszy krok w kierunku upowszechnienia dostępności cyfrowej w Polsce. Trudno powiedzieć jak będzie odbywało się wdrażanie ustawy. Przyszłość pokaże, w jakim tempie ustawa będzie realnie zmieniała dostępność cyfrową. Można się spodziewać problemów szczególnie wynikających z braku w Polsce specjalistów do spraw dostępności cyfrowej. 
 

Kalendarium:

Projekt ustawy o dostępności cyfrowej został upubliczniony 12 lipca 2018 roku. Następnie trafił do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych. Procesy te zostały zakończone 31.08.2018 roku. Jesienią projekt ustawy trafił pod obrady rządu, gdzie proces legislacyjny ustawy trwał praktycznie do końca 2018 roku. 
Następnie prace legislacyjne trafiły do sejmu gdzie procedowane były następująco:

  • 3 stycznia 2019 - Projekt wpłynął do Sejmu - druk nr 3119
  • 10 stycznia 2019 - Skierowano do I czytania w komisjach (do Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Termin przedstawienia sprawozdania do dnia 19-02-2019)
  • 19 lutego 2019 - I czytanie w komisjach
  • Praca w komisjach po I czytaniu
  • 19 lutego 2019 - Sprawozdanie komisji druk nr 3216
    • Sprawozdawca: Jarosław Gonciarz
    • Wniosek komisji: załączony projekt ustawy
  • 21 lutego 2019- II czytanie na posiedzeniu Sejmu
    • Nr posiedzenia: 77
    • Decyzja: skierowano ponownie do komisji w celu przedstawienia sprawozdania. Skierowano do: Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii

Praca w komisjach po II czytaniu:

  • 21 lutego 2019 - Sprawozdanie komisji druk nr 3216-A
    • Sprawozdawca: Jarosław Gonciarz
    • Wniosek komisji: przyjąć część poprawek
  • 21 lutego 2019 - III czytanie na posiedzeniu Sejmu 
    • Nr posiedzenia: 77
    • Głosowanie: całość projektu ustawy
    • Wynik: 429 za, 3 przeciw, 0 wstrzymało się (głos. nr 84)
    • Decyzja: uchwalono
    • Komentarz: poprawki
  • 22 lutego 2019 - Ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu
  • 21 marca 2019 - Stanowisko Senatu
    • Uchwała Senatu druk nr 3305
    • Wniósł poprawki
    • Skierowano do: Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii dnia 22-03-2019
    • Praca w komisjach nad stanowiskiem Senatu
  • 2 kwietnia 2019 - Sprawozdanie komisji druk nr 3327
    • Sprawozdawca: Jarosław Gonciarz
    • Wniosek komisji: przyjąć część poprawek
  • 4 kwietnia 2019 - Rozpatrywanie na forum Sejmu stanowiska Senatu
    • Nr posiedzenia: 79
    • Decyzja: przyjęto część poprawek
    • uchwalona na pos. nr 79 dnia 04-04-2019
    • 15 kwietnia 2019 roku Ustawa podpisana przez Prezydenta.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych to bardzo ważny dokument dla osób z niepełnosprawnościami. Pokazuje on nie tylko obowiązki Państwa wobec tej grupy społecznej, ale także a może nawet przede wszystkim samym niepełnosprawnym pokazuje, że są ważni dla Państwa, w którym żyją, ważni dla władzy ustawodawczej i wykonawczej, ale także ważni dla współobywateli, z którymi spotykają się każdego dnia żyjąc w społeczeństwie. Bo wspólne życie społeczne i zawodowe – brak wykluczenia to jeden z najważniejszych aspektów konwencji. Konwencja dba między innymi oto by osoby z niepełnosprawnościami nie były wykluczone cyfrowo. Artykuł 9 konwencji kładzie nacisk na brak wykluczenia cyfrowego.

Dostępność

  1. Aby umożliwić osobom niepełnosprawnym niezależne życie  i pełny udział we wszystkich sferach życia, Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu zapewnienia im, na zasadzie równości z innymi osobami, dostępu do środowiska fizycznego, środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich. Środki te, obejmujące rozpoznanie i eliminację przeszkód i barier w zakresie dostępności, stosują się między innymi do:
    1. budynków, dróg, transportu oraz innych urządzeń wewnętrznych i zewnętrznych, w tym szkół, mieszkań, instytucji zapewniających opiekę medyczną i miejsc pracy,
    2. informacji, komunikacji i innych usług, w tym usług elektronicznych i służb ratowniczych.
  2. Państwa Strony podejmą również odpowiednie środki w celu:
    1. opracowywania, ogłaszania i monitorowania wdrażania minimalnych standardów i wytycznych w sprawie dostępności urządzeń i usług ogólnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych,
    2. zapewnienia, że instytucje prywatne, które oferują urządzenia i usługi ogólnie dostępne lub powszechnie zapewniane, będą brały pod uwagę wszystkie aspekty ich dostępności dla osób niepełnosprawnych,
    3. zapewnienia wszystkim zainteresowanym osobom szkolenia na temat kwestii dostępności dla osób niepełnosprawnych,
    4. zapewnienia w ogólnodostępnych budynkach i innych obiektach oznakowania w alfabecie Braille’a oraz w formach łatwych do czytania i zrozumienia,
    5. zapewnienia różnych form pomocy i pośrednictwa ze strony innych osób lub zwierząt, w tym przewodników, lektorów i profesjonalnych tłumaczy języka migowego, w celu ułatwienia dostępu do ogólnodostępnych budynków i innych obiektów publicznych,
    6. popierania innych odpowiednich form pomocy i wsparcia osób niepełnosprawnych, aby zapewnić im dostęp do informacji,
    7. popierania dostępu osób niepełnosprawnych do nowych technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych, w tym do Internetu,
    8. popierania, od wstępnego etapu, projektowania, rozwoju, produkcji i dystrybucji dostępnych technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych, tak aby technologie te i systemy były dostępne po najniższych kosztach.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych przyjęta została przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 13 grudnia 2006 roku, rząd Polski podpisał ją 20 marca 2007 r., ratyfikacja Konwencji przez Polskę nastąpiła 6 września 2012 r.

Tekst Konwencji opublikowany został w Dz. U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169. 

Dyrektywa unijna

Szereg przepisów polskiej ustawy o dostępności cyfrowej to wprost zapisy wynikające z implementacji prawodawstwo unijnego.

Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem, który ma być wdrażany w całej wspólnocie europejskiej mamy nadzieję, że wdrożenie go w całej wspólnocie poprawi dostępność cyfrową Europejczyków z niepełnosprawnościami.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Tekst mający znaczenie dla EOG )

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych

Zanim weszła w życie ustawa o dostępności cyfrowej obowiązywało w Polsce Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.

Paragraf 19 tego rozporządzenia odnosi się do wymagań związanych z dostępnością cyfrową, których dotyczy załącznik nr 4 do wspomnianego rozporządzenia.

Materiały

Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
D2019000084801​_(2).pdf 0.36MB
Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych przeniesienie do serwisu zewnętrznego
Uzasadnienie do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
3119-uzas.docx 0.09MB
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego
CELEX​_32016L2102​_PL​_TXT.pdf 0.41MB
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego przejście do serwisu zewnętrznego
Tekst konwencji sporządzony w Nowym Jorku
konwencja.pdf 2.41MB
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. przejście do serwisu zewnętrznego
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych
D20172247.pdf 0.42MB
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych przejście do serwisu zewnętrznego
{"register":{"columns":[]}}