W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawdź, zanim udostępnisz

24.11.2023

„Sprawdź, zanim udostępnisz” – nowa kampania przeciwdziałania dezinformacji przygotowana przez NASK, Ministerstwo Cyfryzacji i brytyjską jednostkę Government Communications Service International

Kolorowa grafika - na pierwszym planie czarna dłoń z napisem Zatrzymaj dez info

Sprawdź, zanim udostępnisz

Pod hasłem „Sprawdź, zanim udostępnisz” rozpoczęła się kolejna kampania przeciwdziałania dezinformacji w internecie przygotowana i koordynowana przez NASK. Prowadzona jest przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz brytyjską rządową jednostką Government Communications Service International (GCSI), która zajmuje się komunikacją społeczną.

Akcja uświadamia zagrożenia związane z machinacjami informacyjnymi, pokazuje metody oraz konsekwencje fałszywych przekazów, przybliża sposoby ich neutralizacji, opisuje przypadki dezinformacji w Polsce.

Kampania jest prowadzona w mediach społecznościowych i ma na celu przede wszystkim upowszechnienie prostej metody, która może ograniczyć liczbę krążących w nich fake newsów będących często bronią w atakach dezinformacyjnych. Jest pomocna w rozpoznawaniu fałszu i mistyfikacji.

Metoda składająca się z siedmiu kroków nawiązuje do hasła przewodniego kampanii i nosi nazwę SPRAWDŹ. Każda litera tej nazwy oznacza czynność, którą należy wykonać, by zweryfikować prawdziwość treści, z którą mamy do czynienia. Szczegóły dotyczące tej techniki znajdują się na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info.

Przed udostępnieniem wątpliwego lub kontrowersyjnego materiału warto więc sprawdzić, w jakim stopniu angażuje on emocje, czy nie ma na celu dzielić i podżegać, czy spełnia warunki logiki i czy nie został poddany dekontekstualizacji. Istotne są także pochodzenie informacji oraz jej autorstwo.

Kampania będzie miała kolejne odsłony. Przed i po niej zostaną przeprowadzone badania świadomości społecznej na temat dezinformacji.

{"register":{"columns":[]}}