W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Dostosowujemy nauczanie do wymogów nowoczesności” – przedstawienie raportu z konsultacji nowego przedmiotu – biznes i zarządzanie

14.09.2022

14 września 2022 roku w Szkole Głównej Handlowej odbyła się prezentacja raportu „Biznes i Zarządzanie – reforma podstaw przedsiębiorczości”, przygotowana przez Centrum GovTech. W spotkaniu uczestniczyli Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw Transformacji Cyfrowej, szef Centrum GovTech Justyna Orłowska, Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Młodzieżowej Piotr Mazurek oraz przedstawiciele strony akademickiej, pozarządowej, jak również przedsiębiorcy i edukatorzy biorący udział w procesie konsultacji.

Biznes i zarządzanie - nowy przedmior od września 2023. Zdaj maturę z kompetencji przyszłości! Logotypy: Ministerstwa Edukacji i Nauki, MeinTech oraz Centrum GovTech. Po prawej stronie grupa uczniów.

Dlaczego wprowadzamy Biznes i Zarządzanie?

Nowy, praktyczny wymiar nauczania przedsiębiorczości w szkołach ma pomóc uczniom w nabyciu kluczowych kompetencji, rozwijaniu zdolności liderskich. BiZ oparty będzie na wiedzy specjalistów, doświadczeniu przedsiębiorców i rozwiązaniach z rynków międzynarodowych.
W opracowywaniu założeń reformy istotne było wykorzystanie doświadczeń i dobrych praktyk z innych krajów, takich jak Estonia, Finlandia, Holandia, Japonia, Szwecja, Wielka Brytania czy Singapur. Edukacja w Estonii pokazuje, że w proces kształcenia warto włączyć praktyczne umiejętności – m.in. pracę zespołową. I tak jak w Finlandii, chcemy dać szkołom dobrowolność w doborze tematów i tworzeniu własnego programu nauczania biznesu i zarządzania. Będą one bazować na ogólnym programie stworzonym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. 
Konieczne jest wprowadzenie zmian w nauczaniu przedsiębiorczości i dostosowanie edukacji do wyzwań obecnego świata. Szczególnie, że 56% młodych chce w przyszłości założyć własny biznes, więc warto im w tym pomóc. 

Reforma przedmiotu podstawy przedsiębiorczości to krok do nowoczesnego i praktycznego nauczania. Wprowadzenie nowego przedmiotu, ma na celu rozwijanie kompetencji efektywnego zarządzania własnymi finansami. Na maturze można będzie go zdawać od 2027 r.

– podkreślił minister Przemysław Czarnek.
Nowy przedmiot zostanie wprowadzony do szkół ponadpodstawowych i zastąpi przedmiot podstawy przedsiębiorczości od 1 września 2023 r.

Jak wyglądał proces konsultacji?

Aby jak najlepiej przygotować podstawę programową biznesu i zarządzania, w ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy konsultacje, w których udział wzięło ponad 2 tys. nauczycieli i ponad 1,2 tys. uczniów, a także rektorzy, wykładowcy uczelni, przedstawiciele NGO oraz przedsiębiorcy. Zrealizowaliśmy warsztaty z udziałem pracownikami oświaty i przedstawicielami biznesu w metodyce Design Thinking na Giełdzie Papierów Wartościowych. Odbyliśmy ponad 100 spotkań i zapoznaliśmy się z blisko 500 pisemnymi rekomendacjami. 

Nawet 65% uczniów obecnie zaczynających naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Chcemy wspólnie stworzyć innowacyjny, odpowiadający rynku pracy przyszłości przedmiot, który sprawi, że będziemy mieć więcej młodych ludzi wyposażonych w kompetencje przedsiębiorcze i menedżerskie. Praca zespołowa, szukanie niestandardowych rozwiązań i kreatywne myślenie to umiejętności, które wyróżniają młodych ludzi będących przyszłością Polski.

– dodaje Justyna Orłowska, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech. 
 

Rekomendacje dla przedmiotu Biznes i Zarządzanie

Raport to końcowy efekt tej szerokiej współpracy. Omówione w nim zagadnienia i przedstawione wnioski dotyczą kluczowych obszarów przedmiotu BiZ w szkołach ponadpodstawowych:

  • efekty kształcenia BiZ powinny zawierać kompetencje tzw. 4K (kooperacja, komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie);
  • matura projektowa – wprowadzenie projektu zespołowego jako składowej części matury (30 proc.) z BiZ;
  • redukcja treści makroekonomicznych na rzecz m.in. tematyki finansów osobistych;
  • szkolenia i scenariusze wspierające realizację przedmiotu przez nauczycieli;
  • praktycy w szkole – zaangażowanie przedsiębiorców i praktyków biznesu w nauczaniu;
  • metodyka case study – elementy podstawy programowej oparte na aktualnych oraz lokalnych analizach przypadków biznesowych;
  • utworzenie platformy edukacyjnej dedykowanej BiZ-owi – e-learning oparty na symulacjach biznesowych i materiałach wideo.

Wejdź na gov.pl/BIZ i zgłoś swoje uwagi!

Chcesz mieć realny wpływ na polską edukację? Pomóż nam udoskonalić BiZ! Zgłoś swoje propozycje, jak powinien wyglądać przedmiot - od teraz również poprzez stronę internetową gov.pl/BIZ
 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}