Wjazd do Chorwacji: najczęściej zadawane pytania
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące warunków wjazdu do Chorwacji.
Właśnie się zorientowałem, że mój dowód osobisty/ paszport stracił ważność. Czy w takim przypadku będę mógł przekroczyć granicę Chorwacji?
NIE ZALECAMY. Chorwacja od 1 stycznia 2023 r. należy do strefy Schengen, ale podróżując do Chorwacji, należy zawsze mieć ze sobą ważny paszport lub dowód osobisty – dotyczy to wszystkich, niezależnie od wieku. Za brak ważnego dokumentu podróży grozi mandat.
Właśnie się zorientowałem, że mój dowód osobisty/ paszport stracił ważność. Czy konsul w Zagrzebiu może mi zdalnie wyrobić i przesłać e-mailem paszport tymczasowy?
NIE. Konsul może wyrobić paszport tymczasowy wyłącznie osobie, która już znajduje się na terytorium Chorwacji i osobiście, po uprzednim umówieniu daty i godziny, stawi się w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Zagrzebiu.
Jeśli problem z brakiem dokumentów wystąpił na np. na Węgrzech lub w Słowenii to – pomimo, że udajesz się do Chorwacji, o wyrobienie paszportu tymczasowego prosisz konsula na Węgrzech/ Słowenii, a nie w Chorwacji.
Właśnie się zorientowałem, że mój dowód osobisty/ paszport stracił ważność, a chcę pojechać do BiH, Czarnogóry lub Serbii. Czy konsul w Zagrzebiu może wyrobić paszport tymczasowy?
NIE. Konsul może wyrobić paszport tymczasowy zasadniczo wyłącznie na powrót do miejsca zamieszkania lub w nagłym przypadku losowym i może żądać dokumentów potwierdzających zaistniałą potrzebę.
Gdzie w Chorwacji mogę wyrobić paszport tymczasowy? Czy muszę się umawiać w tym celu?
Paszport tymczasowy można wyrobić wyłącznie w Ambasadzie RP w Zagrzebiu. W celu umówienia wizyty należy się skontaktować z Wydziałem Konsularnym. Wcześniejsze ustalenie terminu pozwoli na szybką i sprawną obsługę petenta. Kontakt do Wydziału Konsularnego: +3851 48 99 414 lub zagrzeb.wk.dyzurny@msz.gov.pl
Czy zamiast dowodu osobistego/paszportu mogę okazać aplikację mObywatel?
NIE. Poza granicami kraju obywatele mają obowiązek posiadania fizycznych dokumentów takich jak np.: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny samochodu.
Czy w Ambasadzie mogę zgłosić utratę lub zniszczenie paszportu lub dowodu osobistego?
TAK. Zgłoszenia można dokonać osobiście w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Zagrzebiu (ul. Miramarska 23).
Zgłosiłem w polskim urzędzie, że zgubiłem dowód osobisty/paszport. Po pewnym czasie odnalazłem jednak dokument. Czy mogę na jego podstawie przekroczyć granicę z BiH, Czarnogórą lub Serbią?
NIE. Dokument ten został zgłoszony do ewidencji jako utracony i nie można się nim posługiwać.
W trakcie pobytu w Chorwacji upływa termin ważności mojego dowodu osobistego. Czy będę mógł przekroczyć granicę zewnętrzną UE na tym dokumencie w drodze powrotnej do Polski?
NIE. Wyjazd z RCh poza UE może się odbyć wyłącznie po okazaniu na granicy ważnego dokumentu podróży.
Czy w Ambasadzie mogę wyrobić nowy dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny itp.
NIE. W placówce dyplomatycznej można złożyć wniosek o wystawienie paszportu biometrycznego (okres oczekiwania 4-6 tygodni, odbiór obowiązkowy w placówce, w której złożyliśmy wniosek) lub paszportu tymczasowego.
Czy upoważnienie/zgoda rodziców małoletniego/opiekunów prawnych dziecka na podróż poza granicę RP bez opieki rodziców (opiekunów prawnych) np. z dziadkami, znajomymi, siostrą, bratem należy sporządzić przed notariuszem?
NIE. Przepisy prawa chorwackiego nie wymagają sporządzenia takiej „zgody rodziców” przed notariuszem. Polskie prawo krajowe również nie wymaga specjalnego, poświadczonego notarialnie, upoważnienia w przypadku podróży małoletniego poza granice RP bez opieki rodziców (opiekunów prawnych). Pismo upoważnienia/zgodę można sporządzić samodzielnie, w języku chorwackim lub angielskim. Powinno ono zawierać dane osobowe i numer dokumentu podróży małoletniego, dane osobowe i numer dokumentu podróży opiekuna, z którym nieletni będzie podróżował oraz dane osobowe, numery dokumentów tożsamości obojga rodziców (opiekunów prawnych), ich numer telefonu kontaktowego i podpisy. Do zgody należy załączyć kopie wymienionych w upoważnieniu dokumentów.
Przypominamy o konieczności posiadania w Chorwacji ważnego dokumentu podróży, tj. paszportu lub dowodu osobistego.
Posiadam ważną kartę EKUZ. Czy w razie wypadku/zachorowania jestem uprawniony do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w Chorwacji?
W Chorwacji posiadaczom karty EKUZ przysługuje częściowo odpłatna opieka medyczna w ograniczonym zakresie, tylko w sytuacji nagłej (wypadek, zasłabnięcie, przeziębienie itp.). Za okazaniem ważnej karty EKUZ za świadczenie zdrowotne płaci się tylko tzw. "partycypację" wynoszącą ok. 1-5% kosztu usługi medycznej (przykładowo 1,33 EUR za wydanie recepty lub skierowania).
Zalecamy się wykupienie polisy ubezpieczenia podróżnego, umożliwiającej pokrycie kosztów bardziej zaawansowanego leczenia i powrotu do kraju z wykorzystaniem transportu medycznego.
W Chorwacji otrzymałem mandat. Co mi grozi, jeżeli go nie zapłacę?
Przy kontroli policyjnej w Chorwacji mogą być wyciągnięte konsekwencje, może nawet dojść do zatrzymania. Poza tym należy liczyć się ze skierowaniem mandatu do windykacji przez wyspecjalizowane firmy.
Czy korespondencję do chorwackich instytucji i urzędów (np. skargi lub odwołania) można kierować w języku polskim.
NIE. Językiem urzędowym obowiązującym w Chorwacji jest język chorwacki, a językiem powszechnie stosowanym w obrocie urzędowym jest także język angielski. Korespondencję należy przesyłać w języku chorwackim lub angielskim.
Podróżuję samochodem brata, siostry, samochodem w leasingu etc. Jaki dokument powinienem mieć przy sobie?
Aby uniknąć kłopotów w poruszaniu się po Chorwacji cudzym samochodem należy mieć przy sobie pełnomocnictwo do użytkowania pojazdu wystawione przez jego prawnego właściciela. Pełnomocnictwo powinno być sporządzone przed notariuszem w języku angielskim lub chorwackim. Powinien się w nim także znajdować kontakt do prawnego właściciela pojazdu tj. jego numer telefonu. W przypadku samochodu w leasingu – należy posiadać przy sobie stosowną umowę (przetłumaczoną przez tłumacza przysięgłego na j. chorwacki lub angielski).
Mam problem z zarezerwowanym apartamentem: stan faktyczny wynajętego apartamentu nie odpowiada temu prezentowanemu na zdjęciach/ widok z okna jest inny niż oferowany/ odległość do plaży jest inna niż napisano na portalu itp. Czy mogę to zgłosić konsulowi?
NIE. Konsul nie pośredniczy i nie uczestniczy w komunikacji pomiędzy właścicielami kwater (hotele, kampingi, apartamenty itp.), portalami pośredniczącymi w wynajmie i osobami wynajmującymi. Zainteresowani podejmują wszelkie kroki samodzielnie: może to być zgłoszenie na policję, skarga w lokalnej organizacji turystycznej i kroki podejmowane w drodze cywilnoprawnej.
Gdzie mogę uzyskać informację nt. przejezdności dróg i sytuacji na granicach?
Informacje dotyczące sytuacji na drogach i przejściach granicznych Chorwacji można uzyskać:
Czy w Ambasadzie RP w Zagrzebiu mogę uzyskać informacje dotyczące zasad przejazdu tranzytowego przez inne państwa?
Informacji dotyczących przepisów obowiązujących w innych państwach należy zasięgać w polskich placówkach dyplomatycznych działających w poszczególnych krajach.