Polsko-czeskie rozmowy o transporcie i infrastrukturze transportowej
06.02.2020
Infrastruktura drogowa, rozwój kolei dużych prędkości na obszarze państw Grupy V4 (Polski, Czech, Słowacji i Węgier) oraz pasażerskie połączenia kolejowe były głównymi tematami rozmów ministrów ds. transportu Polski i Czech. Na spotkaniu w Pradze, 6 lutego 2020 r. delegacji polskiej przewodniczył minister Andrzej Adamczyk. Stronę czeską reprezentował wicepremier Karel Havlíček, minister przemysłu i handlu , od tego roku również minister transportu. Było to pierwsze spotkanie z nowym ministrem ds. transportu Republiki Czeskiej.
Infrastruktura drogowa: S3-D11
Polska i Republika Czeska modernizują i rozbudowują infrastrukturę transportową głównych szlaków transportowych. Wpisana do sieci bazowej TEN-T, budowana po stronie polskiej droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo 470 km długości. Biegnie przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę do granicy z Republiką Czeską w Lubawce. Odcinek do granicy z Republiką Czeską ukończony zostanie do 2023 r. Droga umożliwi szybkie i bezkolizyjne połączenie Republiki Czeskiej z zachodnimi regionami Polski oraz portami morskimi Szczecin i Świnoujście.
Planowane jest połączenie jej z prowadzącą do Pragi czeską autostradą D11, w miejscowościach Lubawka i Kralovec. Odcinek Hradec Kralove - granica państwa po stronie czeskiej ma być w całości gotowy do 2028 r.
- Droga ekspresowa S3 i autostrada D11 to dla obu państw kluczowy szlak drogowy. Połączenia transgraniczne są ważne nie tylko dla lokalnych, przygranicznych społeczności, ale dla również dla całych gospodarek. - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Koleje dużych prędkości (KDP) oraz pasażerskie połączenia kolejowe: Praga-Wrocław, Praga-Warszawa
Podczas spotkania poruszono również tematy kolejowe, w szczególności dotyczące projektu Kolei Dużych Prędkości łączących państwa Grupy Wyszehradzkiej. Budowa szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy między Warszawą, Budapesztem, Bratysławą i Pragą jest węgierską inicjatywą zaproponowaną w 2018 roku.
Projekt linii KDP V4 jest elementem działań modernizacyjnych obejmujących całą sieć transportową w Polsce. To m.in. plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz zapewniających jego obsługę szybkich połączeń kolejowych. Wpisują się również
w zwiększenie spójności z europejską siecią transportową poprzez budowę połączeń transgranicznych.
- Budowa systemu kolei dużych prędkości w państwach Grupy Wyszehradzkiej stanowi niewątpliwie przedsięwzięcie, które może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej na korzyść naszego regionu. Stanowi najlepsze świadectwo transportowej świadomości państw zaangażowanych w jego realizację. - powiedział minister Adamczyk.
Minister Adamczyk poruszył również temat Pakietu Mobilności w kontekście jego negatywnych skutków środowiskowych. Ministrowie zgodzili się, że Pakiet Mobilności w obecnej postaci znacząco odbiegł od pierwotnych założeń legislacyjnych tj. ochrony praw socjalnych kierowców i przekształcił się w narzędzie utrudniające firmom transportowym z Europy Śr.-Wsch. dostęp do rynków Europy Zachodniej.
Minister Adamczyk spotkał się również z Martinem Kolovratnikiem, Szefem podkomisji ds. transportu Izby Poselskiej. Rozmawiano o usprawnieniach w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnych, w tym o możliwych ulepszeniach legislacyjnych w tym zakresie.