Dbam o świat i siebie
Myślą o rozwoju, szczęściu i chcą realizować swoje plany, ale nie chcą rezygnować z wartości i ideałów, w które wierzą. Ważna jest dla nich odwaga, z którą kobieta i mężczyzna podejmują decyzję o wspólnym życiu – małżeństwo. To część wniosków, które wyniknęły z projektu badawczego „Dbam o świat i siebie - decyzje młodych ludzi o małżeństwie, rodzinie i potomstwie” zrealizowanego przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii. Badanie dotyczyło decyzji prokreacyjnych młodych Polaków. W rezultacie badań powstały wskazówki dotyczące czynników wpływających na decyzje młodych ludzi o posiadaniu dziecka.
W Polsce, od wielu lat rodzi się coraz mniej dzieci. Daleko nam do prostej zastępowalności pokoleń, której warunkiem jest współczynnik dzietności wynoszący minimum 2,1 dziecka. Według danych GUS w 2021 r. wynosił on jedynie 1,378 (najniższy wystąpił w 2003 r. - 1,222). Na dodatek w roku 2002, pierwszy raz w najnowszej historii naszego kraju, liczba zgonów przewyższyła liczbę urodzeń.
Istotą jest stworzenie zintegrowanej strategii (w którą zaangażowane będą najbardziej wpływowe podmioty życia społecznego) na rzecz wzmacniania rodzin oraz tworzenie warunków wspierających wzrost dzietności. Potrzebna jest trwała przemiana świadomości Polaków, którzy będą widzieć w dzietności wartość godną pielęgnowania.
Raport „Wzmocnienie intencji prokreacyjnych Polaków” opracowany na podstawie badań prowadzonych w ramach projektu Dbam o świat i siebie (Copernicus Research Team, Toruń, 2021) stanowi wkład w dyskusję na temat promocji dzietności.
Badacze z Copernicus Research Team wyodrębnili czynniki (bariery i motywatory) mające wpływ na podjęcie decyzji o posiadaniu dzieci. Przygotowali jednocześnie zestaw komunikatów, które konfrontowano z poszczególnymi czynnikami. Dzięki takiemu podejściu naukowcy wyłonili najbardziej popularne treści, które najsilniej inspirowały respondentów do rozpoczęcia działań na rzecz posiadania dziecka. Uzyskano w ten sposób perspektywę oddziaływania przekazu na maksymalnie szerokie spektrum społeczeństwa.
Okazało się, że największą popularnością cieszyły się dwa komunikaty (jeden skierowany do kobiet, drugi do mężczyzn): „Prawdziwy mężczyzna nie boi się wyzwań – nawet na całe życie. Dziecko na całe życie”. Hasło to stało się inspiracją do stworzenia wideo: link poniżej.
oraz „Nie ma idealnych kobiet, ale są te, z którymi warto spędzić całe życie”, które również stało się głównym tematem wideo - link poniżej.
Link do strony z Etiudą.
Stworzone materiały mogą stać się dobrym punktem wyjścia np. do przeprowadzania lekcji w szkołach, inspirujących spotkań, realizacji projektów filmowych czy kampanii społecznych.
Badania nad wzmocnieniem intencji prokreacyjnych Polek i Polaków ukazują prawdę, że - choć pieniądze są ważne w kwestiach dzietności – istotnym czynnikiem jest również świadomość wartości pielęgnowanych w relacji między małżonkami, ich dziećmi czy bliską rodziną. Za stwierdzeniami: „prawdziwy mężczyzna”, „dziecko na całe życie”, „kobieta, z którą warto spędzić życie” czy „ojcowska kariera” kryje się istotny świat wartości.
***
Projekt „Dbam o świat i siebie” został zorganizowany w ramach konkursu „Po pierwsze Rodzina!” 2021 z inicjatywy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Demograficznej.
Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii od 10 już lat angażuje się w badania oraz przygotowuje programy profilaktyki związane ze zdrowiem psychicznym, a jednym z najważniejszych czynników chroniących każdego z nas, jest według zarówno badań światowych, jak i Polskich – rodzina. To mama i tata, są najważniejszymi autorytetami dla swojego dziecka, nawet gdy w wieku nastoletnim mówi inaczej. To dzięki dobrej, zdrowej więzi w rodzinie wzmacniane jest nasze poczucie wartości, dające nam siłę do tego by „Dbać o świat i siebie”.