W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieodpłatna pomoc prawna

Lista podmiotów uprawnionych do prowadzenia punktów na obszarze województwa:

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 945) reguluje warunki uzyskania odrębnych wpisów organizacji na listę w trzech zakresach - udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzenia nieodpłatnej mediacji. Wpis na listę, odmowa wpisu oraz wykreślenie organizacji z listy odbywać się będzie w drodze decyzji, z uwzględnieniem okoliczności wskazanych w art. 11 d ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Wojewoda wydaje decyzję o wykreśleniu organizacji pozarządowej z listy, o której mowa w ust. 1, w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzenia nieodpłatnej mediacji,  w przypadku gdy organizacja ta odpowiednio:

1) zaprzestała prowadzenia działalności w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzenia nieodpłatnej mediacji na skutek zmian w statucie lub innym akcie wewnętrznym określającym zakres prowadzonej działalności;

2) zaprzestała spełniać warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, ust. 3 pkt 2 lub 3, lub ust. 4 pkt 2 lub 3 ustawy;

3) nie rozliczyła się z dotacji przyznanej na wykonanie zadania publicznego lub wykorzystała dotację niezgodnie z celem jej przyznania;

4) nie przekazała listy lub zaświadczeń, o których mowa w ust. 10 ustawy.

W CELU SKUTECZNEGO ZŁOŻENIA WNIOSKU NALEŻY PRZYGOTOWAĆ:

• Dokumenty, które potwierdzają posiadanie wymaganego doświadczenia.

• Listę osób, z którymi Twoja organizacja zawarła umowy na udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji.

• Zaświadczenie o ukończeniu z wynikiem pozytywnym przez doradcę/doradców szkolenia z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego lub zaświadczenie o posiadaniu wiedzy  i umiejętności w zakresie świadczenia poradnictwa obywatelskiego – DOTYCZY WYŁĄCZNIE NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO.

Uwaga!

Mediatorem może być osoba wpisana na listę stałych mediatorów prowadzoną przez prezesa sądu okręgowego, o której mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072), lub wpisana na listę mediatorów prowadzoną przez organizację pozarządową w zakresie swoich zadań statutowych lub uczelnię, o której mowa w ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, o której informacje przekazano prezesowi sądu okręgowego.

Doradca to osoba, która ukończyła z oceną pozytywną szkolenie z zakresu świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, albo osoba która posiada doświadczenie w zakresie świadczenia poradnictwa obywatelskiego i uzyskała zaświadczenie potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie wydane przez podmiot uprawniony do prowadzenia szkolenia oraz kursu doszkalającego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej.

• Pisemne zobowiązanie do realizacji zadania w sposób gwarantujący zachowanie:

- poufności w związku z udzielaniem i dokumentowaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji,

- profesjonalnego i rzetelnego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji,

- przestrzegania zasad etyki przy udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji, w szczególności, w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów. (możesz skorzystać z przygotowanego przez nas wzoru takiego oświadczenia - poniżej do pobrania).

• Dokument opisujący standardy obsługi i wewnętrzny system kontroli jakości.

Uwaga: DO KAŻDEGO ZAKRESU WNIOSKU O WPIS NALEŻY ZAŁĄCZYĆ KOMPLET DOKUMENTÓW WRAZ Z DOWODEM UISZCZENIA OPŁATY SKARBOWEJ.

Wysokość opłaty skarbowej wynosi 10 zł, stosownie do zakresu wskazanym we wniosku (od każdej decyzji).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111) obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Wysokość opłaty skarbowej wskazana jest w pkt 53 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia”.

Z wniesienia opłaty skarbowej zwolniona jest organizacja pozarządowa  posiadająca status organizacji pożytku publicznego (zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego).

Wpłaty można dokonać - gotówką  w Urzędzie Miejskim Wrocławia bądź na konto Urzędu Miejskiego Wrocławia, z tytułu: „wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia na obszarze województwa dolnośląskiego punktów (wskazać zakres)”.

Darmowa pomoc prawna:

Zapraszamy na stronę: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc poświęconą ogólnopolskiemu systemowi darmowej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego, w tym nieodpłatnej mediacji, a także edukacji prawnej.

Informacje dodatkowe:

Organizacje pozarządowe wpisane na listę są zobowiązane zgłaszać Wojewodzie Dolnośląskiemu informacje na temat:

• zmiany danych organizacji (np. zmiana nazwy lub adres siedziby),

• zmiany statutu lub innego wewnętrznego dokumentu organizacji, który spowoduje  zaprzestaniem prowadzenia działalności,

Informację o zmianie możesz złożyć:

• przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP,

• pocztą tradycyjną,

• lub osobiście w kancelarii ogólnej Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu.

Podstawa prawna: 

- ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 945),

- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572).

Kontakt:

Wydział Prawny i Nadzoru

Sekretariat: telefon: 71 340 60 65, e-mail: pn@duw.pl.

 

 

{"register":{"columns":[]}}