Oddział Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej
Kierownik Oddziału:
Ewelina Zygmunt
tel.: 71 340 69 54
Zadania Oddziału:
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami;
- kontrola jakości usług, o których mowa w pkt 1, wykonywanych przez podmioty niepubliczne, na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej;
- kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób, prowadzonych: a) w ramach działalności statutowej, b) na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem w drodze decyzji administracyjnych zezwoleń na prowadzenie: a) domów pomocy społecznej, b) placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dotyczących zabezpieczenia społecznego w tym świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zasiłków dla opiekunów;
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kar z tytułu niezrealizowania zaleceń pokontrolnych lub prowadzenia bez zezwolenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku;
- pomoc prawna i merytoryczna przy organizacji ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi bez względu na podmiot prowadzący;
- przyjmowanie oraz analiza skarg i wniosków na usługi świadczone przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej;
- uczestnictwo w pracach Rady Terenowej ds. Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym;
- prowadzenie rejestrów:
- domów pomocy społecznej,
- placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym oraz przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
- jednostek specjalistycznego poradnictwa,
- miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach oraz ogrzewalniach,
- mieszkań treningowych i wspomaganych;
- ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym rejestrów jednostek specjalistycznego poradnictwa;
- prowadzenie wykazu ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi - środowiskowych domów samopomocy;
- sporządzanie w wersji elektronicznej i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdania rocznego MPiPS-05 o placówkach zapewniających całodobową opiekę i wsparcie;
- koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz zapewnienia wsparcia ofiarom handlu ludźmi;
- prowadzenie listy mieszkań treningowych i wspomaganych przez organizację pozarządową;
- wydawanie zgody na przekształcenie miejsc, o których mowa w art. 57 ust. 3a pkt 6 ustawy o pomocy społecznej, w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie nowych miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego;
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego nie rzadziej niż raz na kwartał, za pomocą systemu teleinformatycznego, do rejestru centralnego, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy o pomocy społecznej, informacji zbiorczej o zgłoszeniach o zdarzeniach nadzwyczajnych dotyczących mieszkańców domów pomocy społecznej/osób przebywających w placówce, związanych z zagrożeniem życia lub zdrowia tych mieszkańców/osób i podjętych działaniach następczych.