Pytania i odpowiedzi
Czym jest platforma ePłatności?
Platforma ePłatności jest rządowym systemem w ramach aplikacji mObywatel, który umożliwia obywatelom płatności elektroniczne dla administracji publicznej.
W jaki sposób obywatel będzie mógł skorzystać z ePłatności?
Na 2 sposoby: w aplikacji mobilnej mObywatel i w serwisie mObywatel.gov.pl.
Jak opłacą zobowiązania osoby, które nie korzystają z mObywatela?
Mogą opłacać zobowiązania urzędowe tak jak wcześniej. Dotychczasowe sposoby płatności będą nadal możliwe.
W jaki sposób identyfikuje się osobę zobowiązaną do płatności?
Obywatel identyfikowany jest po numerze PESEL.
Co, jeśli występuje kilku płatników zobowiązania?
Jeżeli zobowiązanie jest współdzielone, to zostanie przesłane do wszystkich osób, których dotyczy.
Czy będzie można opłacić część raty zobowiązania, gdy kilka osób jest solidarnie zobowiązanych?
W ePłatnościach nie będzie możliwości częściowej opłaty zobowiązania.
Usługa umożliwia płatność raty w całości, kilku rat lub wszystkich rat naraz (zostanie udostępniony koszyk). Nie ma możliwości, aby ratę opłaciło kilku użytkowników naraz – gdy proces płatności rozpocznie jeden użytkownik, zostaje ona zablokowana dla pozostałych zobowiązanych osób.
Kwotę płatności przesyła urząd i użytkownik nie może jej zmienić.
Co się stanie, gdy więcej osób opłaci to samo zobowiązanie?
W ePłatnościach nie ma ryzyka, że więcej niż jedna osoba opłaci to samo zobowiązanie lub tę samą jego ratę. Gdy płatność rozpocznie jeden użytkownik, to jest ona zablokowana dla pozostałych zobowiązanych osób. Zobaczą one status płatności „W realizacji”, a po pomyślnej transakcji – „Opłacona”.
Jeśli ktoś opłaci zobowiązanie lub jego ratę w urzędzie, to status w mObywatelu zostanie zaktualizowany. Jeżeli przed tą aktualizacją zobowiązanie zostanie opłacone ponownie w ePłatnościach, to środki zostaną zwrócone przez urząd.
Co się stanie w ePłatnościach z zobowiązaniami opłaconymi poza mObywatelem, na przykład w urzędzie?
Jeżeli zobowiązania będą opłacone poza ePłatnościami, to urząd przekaże informacje o ich uregulowaniu i status płatności zmieni się w mObywatelu na „Opłacona”. Wymiana informacji nastąpi automatycznie. Dla takiej płatności nie będzie można w mObywatelu pobrać elektronicznego potwierdzenia opłaty.
Co z zobowiązaniem, które nie zostanie opłacone w terminie?
Płatność, dla której minął termin opłaty, zmienia status w aplikacji mObywatel z „Do zapłaty” na „Przeterminowana”. Możliwość jej opłacenia w ePłatnościach jest blokowana. Obywatel powinien wtedy skontaktować się z urzędem.
W pilotażu nie będą aktualizowane i udostępniane do zapłaty zobowiązania przeterminowane. Zostaną opatrzone komentarzem o konieczności kontaktu z urzędem i uregulowania ich poza mObywatelem.
Jaka data zostanie uznana za dzień płatności?
Dniem płatności będzie data pozytywnej autoryzacji płatności przez obywatela.
Czy ePłatności będą pobierać prowizję?
Nie, płatności w mObywatelu są bez prowizji.
Kiedy zmienia się status zobowiązania w mObywatelu dla opłat w ePłatnościach i poza nimi?
Status płatności zmieni się automatycznie z „Do zapłaty” na „Opłacona” bezpośrednio, gdy użytkownik opłaci zobowiązanie w mObywatelu.
Statusy zobowiązań opłaconych poza mObywatelem zostaną zaktualizowane niezwłocznie po tym, jak urząd przekaże do ePłatności aktualny status zobowiązania.
W jaki sposób będzie odbywała się komunikacja urzędu z mObywatelem?
Urzędnik będzie się logował w systemie swojej instytucji zintegrowanej z ePłatnościami. Wystawi zobowiązania, a one zostaną automatycznie przekazane do platformy ePłatności, która udostępni je użytkownikom mObywatela. Będą przesyłane automatycznie, maksymalnie po 100 płatności w paczce.
Co się stanie, jeśli błędne będzie jedno ze zobowiązań w paczce wysłanej przez urząd do ePłatności?
W takim wypadku cała paczka zostanie odrzucona. Urząd otrzyma informację o tym, co należy poprawić.
Jakie dane należy przekazać w paczce ze zobowiązaniami przesyłanej przez urząd do ePłatności?
Niezbędne są następujące parametry:
1. identyfikator zobowiązania
2. indywidualny numer rachunku
3. data powstania zobowiązania
4. termin zobowiązania
5. numer PESEL obywatela, który jest zobowiązany do płatności
6. tytuł płatności oraz kwotę płatności
7. kwotę zobowiązania
8. walutę (PLN)
9. kod typu zobowiązania finansowego
10. rodzaj zobowiązania finansowego
11. numer raty zobowiązania finansowego.
Szczegółowe informacje o zbiorach danych wymaganych podczas operacji na zobowiązaniu znajdują się w dokumentacji technicznej API przekazywanej urzędowi po przystąpieniu do pilotażu.
W jaki sposób należy podpisać paczki, które będą przekazywane w ramach ePłatności?
Paczki będą podpisywane certyfikatem bezpieczeństwa. Urząd musi zawnioskować o jego wydanie. Otrzyma certyfikat od Centralnego Ośrodka Informatyki (COI).
Jak można przystąpić do pilotażu?
Proces obejmuje w skrócie następujące kroki:
- zgłoszenie przez urząd chęci udziału w pilotażu w wiadomości na adres e-mail: eplatnosci-pomoc@coi.gov.pl (z załączonym wnioskiem o konto w ITSM Atmosfera)
- wypełnienie i złożenie przez urząd pobranych stąd dokumentów w ITSM Atmosfera:
-
- wniosku o przyłączenie do platformy ePłatności
- tabeli konfiguracyjnej PROD
- upoważnienia dla urzędnika do kontaktu w sprawach platformy ePłatności
- klauzuli RODO
-
- zarejestrowanie urzędu na platformie ePłatności
- zarejestrowanie urzędu w systemie rozliczeniowym BGK
- integracja urzędu w środowisku testowym
- integracja urzędu w środowisku produkcyjnym
- dokonanie przez urząd początkowego zasilenia platformy ePłatności danymi o płatnościach.
Jakie płatności możemy udostępnić w ramach pilotażu?
Obecnie udostępniamy możliwość wystawiania zobowiązań:
- podatek od nieruchomości dla osób fizycznych
- opłata za zagospodarowanie odpadami komunalnymi
- podatek leśny od osób fizycznych
- podatek rolny od osób fizycznych.
Jeżeli jest potrzeba, aby zwiększyć katalog zobowiązań, jest to możliwe po analizie wykonalności na wniosek zainteresowanego urzędu.
Do kiedy należy zadeklarować chęć przystąpienia do pilotażu?
Urząd może dołączyć do pilotażu w każdej chwili.