Podsumowanie działań MSZ w ramach akcji #LOTdoDomu
07.04.2020
Po trzech tygodniach intensywnych działań na rzecz powrotów Polaków do Polski, w niedzielę 5 kwietnia akcja #LOTdoDomu dobiegła końca. W ramach tej operacji, w ciągu zaledwie 22 dni, Polskie Linie Lotnicze LOT zrealizowały 388 specjalnych rejsów czarterowych, dzięki którym ponad 55 tys. osób bezpiecznie wróciło do kraju.
Zasięg działań
Minister Jacek Czaputowicz podkreślił, że akcja #LOTdoDomu to jedna z największych operacji w historii polskiej służby dyplomatyczno-konsularnej. – Jej sprawny przebieg nie byłby możliwy bez ogromnego zaangażowania naszych konsulów pracujących nieprzerwanie przez ostatnie tygodnie. Należą im się słowa najwyższego uznania i ogromnego podziękowania za wytężoną pracę oraz ponadstandardowe zaangażowanie – powiedział minister.
Skala działań w tak krótkim czasie jest bezprecedensowa. Wykonano loty powrotne z 71 miejsc na świecie. Polskie placówki dyplomatyczne pomogły wydostać się Polakom z najdalej położonych miejsc na świecie od Peru, przez Czad, Goa po Japonię. W ramach akcji #LOTdoDomu, oprócz Polaków, z naszej pomocy skorzystało także ponad 2 tys. obywateli innych państw.
Pomoc urzędów konsularnych
Urzędy konsularne cały czas służą pomocą obywatelom polskim znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji. Konsulowie podejmują niezbędne działania mające na celu wsparcie Polaków, którzy chcą wrócić do Polski, m.in pomagają im w znalezieniu dostępnych połączeń, umożliwiających dotarcie do Europy. Bez zaangażowania służby dyplomatyczno-konsularnej niektóre loty w ramach akcji #LOdoDomu nie mogłyby się odbyć.
– Samoloty w ramach operacji #LOTdoDomu dotarły tam, gdzie Polacy potrzebowali pomocy w powrocie do rodzin, gdyż to misja i obowiązek narodowego przewoźnika. Sukces ten nie byłby możliwy bez poświęcenia i ciężkiej pracy zarówno naszych załóg, jak i pracowników biurowych wykonujących i koordynujących operację #LOTdoDomu. Ze względu na presję czasu i zamknięte przestrzenie lotnicze, organizacja każdego rejsu była ogromnym wyzwaniem. Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń, spełnienie rygorystycznych standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie pełnego zaplecza technicznego i logistycznego – mówił Rafał Milczarski, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Dalsza pomoc
Obecnie służba dyplomatyczno-konsularna kontynuuje swoje działania skierowane do obywateli polskich, którzy nie mieli możliwości skorzystania ze specjalnych rejsów PLL LOT. W MSZ wciąż działa infolinia dla Polaków przebywających zagranicą, którzy w związku z wprowadzonym stanem epidemii na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej mogą napotykać na trudności w powrocie do kraju.
Biuro Rzecznika Prasowego
Ministerstwo Spraw Zagranicznych