Kolejne 37 km S19 przypieczętowane umowami
15.10.2021
Podpisaliśmy umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. To kolejne 37 kilometrów Via Carpatii, międzynarodowego korytarza transportowego łączącego państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy. Dzisiejsze umowy finalizują ostatnie dwa z dziesięciu przetargów ogłoszonych w 2020 roku na budowę drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim.
- Krok po kroku przybliżamy się do realizacji całej S19, której znakomita większość będzie stanowiła międzynarodowy szlak Via Carpatia. W tym roku zawarliśmy już dziesięć umów z wykonawcami tej trasy. Trwają przetargi na sześć odcinków, a na kolejny ogłosimy jeszcze w tym roku - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Cała S19 będzie miala długość ponad 560 km. Przygotowujemy dokumentację dla ostatnich ponad 60 km w woj. mazowieckim i podkarpackim.
Po podpisaniu dzisiejszych umów do fazy realizacji przeszło w tym roku już 40 zadań o łącznej długości blisko około 515 km i wartości ponad 15,5 mld zł.
Budowa w latach 2023-2025
Odcinki, które wchodzą do realizacji w systemie Projektuj i buduj, mają odpowiednio 12,2 km (Bielsk Podlaski - Boćki) oraz 25 km (Malewice - Chlebczyn). Tym samym, w woj. podlaskim i częściowo mazowieckim, w realizacji jest 118 km szlaku Via Carpatia. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu tych części S19 planowane jest na II kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku przewidziane jest w II kwartale 2025 r.
Poza szlakiem Via Carpatia powstaje jeszcze 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica z Białorusią) do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.
S19 Bielsk Podlaski - Boćki
Ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej wybuduje firma Strabag za ok. 309,3 mln zł. Wykonawca ten został wyłoniony 14 września br. Stało się to po długiej, przeszło 8-miesięcznej procedurze przetargowej, podczas której trzykrotnie dokonywano wyboru najkorzystniejszej oferty. Po drugim odwołaniu zakończonym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), ostatecznie wybraliśmy ofertę właśnie firmy Strabag.
Ten fragment S19 będzie przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5 t/oś). Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Na odcinku zlokalizowano jeden węzeł - Boćki.
Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).
S19 Malewice - Chlebczyn
To najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25,1 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów.
Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Na odcinku o długości 25,1 km przewidziano budowę 22 obiektów inżynierskich, w tym 11 przejść dla zwierząt. Cztery przejścia dla zwierząt dużych zaprojektowane zostaną nad drogą ekspresową. Przy tym odcinku trasy S19 zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód. Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn za kwotę ok. 665,2 mln zł wybuduje firma Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret.