Zespół Historii Drogownictwa
O Zespole
Placówka od początku istnienia znajduje się w strukturach GDDKiA. Teren na którym się znajduje od początku swojego zagospodarowania związany jest z drogownictwem. Za wskazaniem przez lokalną gminę teren, siedzibę miało tu kierownictwo robót budujących drogę Kozłów - Jaślany. Znajdowały się tu: otaczarnią z wydajnością 25 t na godzinę, betoniarka poj. 400l, baraki mieszkalne i baza materiałowo - sprzętowa.
W wyniku reorganizacji, łączenia się w 1974 roku został utworzony na tym terenie, a od 1975 rozpoczął funkcjonowanie Obwód Drogowy nr 4. Baza produkcyjna straciła na znaczeniu w związku rozbudową wytwórni mas bitumicznych w miejscowości obok, skargi społeczeństwa na zanieczyszczenia powietrza, obumieranie lasu, wyjaławianie ziem.
Ministerstwo Komunikacji CZDP, chcąc kontynuować ochronę zabytków z okresu międzywojennego i zrealizować utworzenie muzeum drogownictwa do którego dążyło od kilkudziesięciu lat, bezskutecznie szukając odpowiedniej lokalizacji w całej Polsce. Podjęto decyzje o utworzeniu kilku okręgowych zakładowych muzeów. Rejon w Tarnowie wystąpił z propozycją utworzenia skansenu maszyn drogowych w Szczucinie, a pomieszczeń dla muzeum w Tarnowie.
GDDKiA W Szczucinie na Obwodzie Drogowym nr 4, od wielu lat już gromadzono maszyny drogowe i inne zabytkowe przedmioty w barakach biurowych. Ostatecznie w 1982 r utworzono Okręgowe Muzeum Drogownictwa na bazie istniejącej od końca lat 70 XX wieku Izby Pamięci. Umiejscowienie, zgromadzone zbiory, zaangażowanie społeczne i pracownicze oraz dobra opinia spowodowały, że teren byłego Obwodu Drogowego wraz z tym co na nim zostało zgromadzone, został wpisany decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - w maju 1992 r. do rejestru zabytków.
GDDKiA Od stycznia 2005 roku dzięki współpracy GDDKiA, Urzędu Gminy w Szczucinie i Fundacji Ochrony Zabytków Drogownictwa, jednostka ta funkcjonowała jako Wydział Historii Drogownictwa w Biurze Organizacyjnym GDDKiA a od 2012 roku jest Zespołem Historii Drogownictwa w Biurze Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Muzeum Drogownictwa pozostało nazwą historyczną z którą to miejsce jest przez dziesięciolecia kojarzone.
Cele i zadania
Celem Zespołu Historii Drogownictwa jest zapewnienie ochrony zabytków drogownictwa poprzez ich gromadzenie i zabezpieczanie oraz rozpowszechnianie wiedzy na ich temat.
Do zadań Zespołu Historii Drogownictwa należy:
- Koordynowanie oraz prowadzenie bieżącej współpracy z komórkami organizacyjnymi Centrali i Oddziałów w Zakresie ochrony zabytków drogownictwa w tym opieka nad zbiorami, skansenami, izbami pamięci oraz innymi miejscami gromadzenia zabytków;
- Prowadzenie ewidencji zabytków drogownictwa GDDKiA;
- Prowadzenie i merytoryczny nadzór działań mających na celu zapobieganie zagrożeniom, niszczeniu i niewłaściwemu korzystaniu z zabytków drogownictwa;
- Przechowywanie zgromadzonych zbiorów i magazynowanie ich w sposób dostępny dla badań naukowych;
- Przygotowanie, realizacja umów w zakresie konserwacji i restauracji zabytków drogownictwa;
- Prowadzenie działalności edukacyjnej oraz udostępnianie zbiorów dla celów naukowych, edukacyjnych i turystycznych;
- Współpraca ze wszystkimi zarządcami dróg publicznych, podmiotami prywatnymi oraz pozostałymi instytucjami w zakresie ochrony zabytków drogownictwa w kraju i za granicą;
- Gromadzenie dóbr kultury i materiałów dokumentacyjnych związanych z drogownictwem.
Działalność
Obiekt zlokalizowany jest na powierzchni ok. 2 ha, który w całości ze znajdującymi się na terenie zabytkami został uznany za dobro narodowe. Placówka znana jest na całym świecie, to wizytówka polskich drogowców na arenie międzynarodowej od ponad 30 lat. Działa w ramach stowarzyszenia Nord-Balt Road Museums. Zespół Historii Drogownictwa, który ma tu siedzibę wypełnia zadanie ochrony zabytków drogownictwa w GDDKIA. Na unikatowej ekspozycji zewnętrznej i wewnętrznej prezentowane są zabytki drogownictwa, największy, liczący się na świecie zbiór maszyn i narzędzi, pamiątek drogowych.
Zgromadzone zabytki, eksponaty mogą konkurować ze zbiorami wielu muzeów techniki w zakresie drogownictwa w Europie. Można tu znaleźć dokumentacje drogowe, fragmenty zachowanych historycznych, nieistniejących już konstrukcji drogowych, nawierzchni, książki i podręczniki, przyrządy pomiarowe, narzędzia , mundury dróżników, mapy, sztandary, instrumenty laboratoryjne, medale, odznaczenia, fotografie.
Ekspozycja maszyn i urządzeń wykorzystywanych do budowy dróg i mostów urządzona została na wzniesieniu przypominając ym muszlę ślimaka, na którym zaprezentowano historyczny rozwój nawierzchni oraz oryginalne elementy dróg. Zaprezentowano ponad 100 eksponatów takich jak: zrywarki, kruszarki, równiarki, walce konne i mechaniczne, otaczarki, koleby, lokomobile, skrapiarki, wciągarki, beczkowozy.
GDDKiA Zespół Historii Drogownictwa organizuje lekcje historii, wydarzenia kulturalne, koncerty, wystawy, odczyty promujące tradycję i historię drogownictwa, osiągnięcia polskich inżynierów oraz zasady bezpieczeństwa i zachowania na drogach. Program zwiedzania oraz zajęcia edukacyjne, projekcje dostosowane są do wieku i rodzaju grupy.
Kontakt
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Zespół Historii Drogownictwa
ul. 1-go Maja 39, 33-230 Szczucin
Sekretariat tel/fax: 14 643 63 81
whd@gddkia.gov.pl
Obsługa Ruchu Turystycznego: 14 643 52 78
- Pierwsza publikacja:
- 23.11.2021 12:23 Maciej Urbaniak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Redakcja BIP
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Zespół Historii Drogownictwa | 1.0 | 23.11.2021 12:23 Maciej Urbaniak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP