Program budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim
13.09.2021
Rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich, czyli obwodnice Suchowoli i Sztabina, w ciągu drogi krajowej nr 8 (DK8) przeszły już z etapu przetargów do etapu realizacji w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcą zostały podpisane 14 i 28 maja br. Trzy obwodnice Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa, są etapie przygotowania.
Obwodnice Suchowoli i Sztabina
Po podpisaniu umów na realizację obu obwodnic w ciągu DK8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem, ruszyły prace projektowe. Jeszcze w tym miesiącu do GDDKiA trafi w celu weryfikacji koncepcja wstępna. Zakończenie prac projektowych i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu obwodnic planowane jest, w III kwartale w 2022 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.
Obwodnica Suchowoli ma mieć 15 km długości i od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj.: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Tym samym wyprowadzi z nich ruch tranzytowy. Wartość umowy to 249,14 mln zł.
Obwodnica Sztabina ma mieć długość 4,2 km i rozpocznie się kilometr na południe od miasta, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza. Droga będzie przekraczała dolinę tej rzeki ponad 720-metrową estakadą. Obwodnica zakończy się ok. dwa kilometry na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą DK8. Wartość kontraktu to 139,83 mln zł.
Obwodnica Białobrzeg
Trasa będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskaliśmy już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. W marcu tego roku podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla odcinka DK8 Sztabin - Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg. Umowa obejmuje także opracowanie dokumentacji geologicznej i geotechnicznej - to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał 2022 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2025-2027. Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się przez centrum miejscowości.
Obwodnica Augustowa
Ta inwestycja jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś przystosowaną do ruchu ciężkiego. Aby uniknąć powrotu ciężkiego transportu do miasta, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.
Obecnie trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Analizowane są trzy warianty trasy, w tym tzw. samorządowy (najdłuższy), który na początku 2020 r. przedstawił burmistrz Augustowa. Ukończenie I etapu STEŚ-R przewidziane jest na koniec tego roku.
Na początku przyszłego roku powinny odbyć się posiedzenia Zespołu i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (odpowiednio ZOPIi KOPI), na których wskazany zostanie wariant rekomendowany.
W połowie 2022 r. zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.
Obwodnica Zambrowa
Trwają prace nad dokumentacją na to zadanie. 26 lutego2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Schuessler Plan Inżynierzy na wykonanie STEŚ-R. We wrześniu bieżącego roku zatwierdzone zostało uproszczone Studium korytarzowe, w którym wskazane zostały przebiegi czterech korytarzy (trzy po stronie zachodniej i jednego po stronie wschodniej) do dalszych prac projektowych.
Ukończenie I etapu STEŚ-R przewidziane jest na IV kwartał 2022 r. W I kwartale 2023 r. powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany. Następnie, w II kw. 2023 r., złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych planowane jest pod koniec 2023 r.
Według wstępnych prognoz realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026 - 2028. Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta.
To będzie druga obwodnica tego miasta. Zambrów ma już, bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa.
Współpraca z samorządami
Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.
Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.
Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych.
Materiały
Pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do samorządowcówBI.pdf 1.61MB