Via Carpatia rośnie w oczach
06.09.2021
Podpisaliśmy umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. To kolejne 25 kilometrów Via Carpatii, międzynarodowego korytarza transportowego łączącego państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy.
81 km w realizacji
Podpisane dziś umowy finalizują kolejne dwa z dziesięciu przetargów ogłoszonych w 2020 roku na budowę drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Odcinki, które wchodzą do realizacji w systemie Projektuj i buduj mają odpowiednio 9 km (Haćki - Bielsk Podlaski) oraz 15,9 km (Boćki - Malewice). W sumie w woj. podlaskim jest już w realizacji 81 km szlaku Via Carpatia (na osi północ - południe).
- Po podpisaniu dzisiejszych umów do fazy realizacji przeszło 37 zadań o łącznej długości blisko 470 km i wartości ponad 14 mld złotych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
- Podpisane dzisiaj umowy to kolejny krok do zrealizowania szlaku Via Carpatia na terenie Polski. W sumie mamy już osiem umów na realizację S19 w woj. podlaskim. W zeszłym roku ogłosiliśmy przetargi na 10 odcinków tej drogi w tym województwie - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Na podpisanie umów czekają jeszcze dwa podlaskie odcinki Via Carpatii: Bielsk Podlaski - Boćki (czekamy na wyjaśnienia do złożonej oferty) oraz Malewice - Chlebczyn (trwa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych).
Poza szlakiem Via Carpatia powstaje jeszcze 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica z Białorusią) do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.
Standard „eski”
Odcinki, na które dziś podpisaliśmy umowy, mają być wybudowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa, z konstrukcją przystosowaną do obciążeń 11,5 tony na oś. Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest – w obu przypadkach - na I kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku zaplanowaliśmy pod koniec I kwartału 2025 r.
S19 Haćki - Bielsk Podlaski to także obwodnica Bielska
Ten 9-kilometrowy fragment „eski” jest bardzo istotny dla ruchu tranzytowego, który obecnie przechodzi przez centrum Bielska Podlaskiego. Po wybudowaniu tego odcinka wraz z dwoma węzłami - Bielsk Północ (skrzyżowanie z istniejącą DK19) i Bielsk Zachód (skrzyżowanie z DK66) - tranzyt na osi północ-południe (Białystok - Lublin) ominie miasto od zachodu.
W ramach zadania powstanie siedem wiaduktów i dwanaście przejść dla małych i dużych zwierząt. Ponadto zgodnie z decyzją środowiskową powstaną m.in. ogrodzenia zabezpieczające przed przedostawaniem się zwierząt na drogę, zbiorniki kompensacyjne dla płazów i nasadzenia na obszarze ponad 3 ha.
Wybudowany zostanie też Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi (w rejonie węzła Bielsk Podlaski Zachód).
Kontrakt o wartości 325,98 mln zł zrealizuje firma Budimex.
S19 Boćki - Malewice
To dłuższy, bo prawie 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej pomiędzy węzłem Boćki a rejonem miejscowości Malewice, obok której ten fragment S19 będzie się kończył.
Wraz z jezdnią powstanie dziesięć wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt. Tutaj również decyzja środowiskowa, oprócz standardowych urządzeń ochrony środowiska, przewiduje siatkę dogęszczającą i nasadzenia na obszarze ok. 5,7 ha.
Kontrakt o wartości 343,58 mln zł zrealizuje firma Strabag.