Będzie bezpieczniej i bardziej komfortowo
30.08.2022
Podpisaliśmy umowy na remont nawierzchni jezdni dróg ekspresowych S1, S52 i S86 oraz jezdni zbierająco-rozprowadzającej autostrady A4. Remont obejmie nawierzchnię dróg krajowych o łącznej długości ponad 36 km. Wartość robót objętych zamówieniem wynosi około 75 mln zł.
Zakres
Remont polegać będzie na wymianie warstwy ścieralnej na całej szerokości jezdni. Na prawych pasach wymieniona zostanie również warstwa wiążąca, a miejscami także głębsze warstwy obejmujące podbudowę bitumiczną.
Wraz z robotami nawierzchniowymi wykonamy niezbędny zakres robót przy infrastrukturze drogowej. Będzie to m.in. wymiana ścieków z betonowych elementów prefabrykowanych oraz krawężników, odtworzenie dylatacji bitumicznych na obiektach mostowych, regulacja kratek i studzienek rewizyjnych. Całość prac zakończy odtworzenie oznakowania poziomego.
Cel
Remont poprawi komfort jazdy oraz wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu. Nowa równa i właściwie wyprofilowana nawierzchnia to krótsza droga hamowania, szybszy spływ deszczu i wód roztopowych z jezdni. To też większy komfort akustyczny drogi i jej otoczenia. Odnowa oznakowania poziomego ułatwi kierowcom korzystanie z drogi.
Remont nawierzchni podzieliliśmy na trzy części
Część pierwsza
Obejmuje wykonanie robót na drodze ekspresowej S52 na odcinku w Cieszynie, na jezdni w kierunku granicy państwa, o długości 5,5 km. Prace prowadzone będą także na obu jezdniach pomiędzy Międzyświeciem a Pogórzem, o długości 7,8 km - z wyłączeniem odcinka w Skoczowie. Obecnie przygotowujemy się do podpisania umowy na remont S52 w tej miejscowości.
Część druga
Obejmuje wykonanie robót na autostradzie A4 oraz drodze ekspresowej S1. Prace na A4 obejmą wymianę nawierzchni jezdni zbierająco-rozprowadzającej w Katowicach, w rejonie węzła Mikołowska w kierunku Krakowa, na długości 1 km. Na drodze ekspresowej S1 pomiędzy Kamesznicą a Lalikami wymienimy nawierzchnię na długości 5,6 km.
Część trzecia
Obejmuje wykonanie robót na drodze ekspresowej S86, na odcinku o długości prawie 6 km, pomiędzy Sosnowcem a Katowicami.
Minimalizujemy utrudnienia
Chcemy, aby prowadzone prace w jak najmniejszym stopniu utrudniały kierowcom korzystanie z dróg. Dlatego wymagamy od wykonawców prowadzenia robót w taki sposób, aby na drodze ekspresowej S86 Sosnowiec - Katowice został zachowany przekrój 2+2 (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku). Dla pozostałych odcinków remontowanych dróg musi zostać zachowany przekrój 2+1 (dwa pasy ruchu w jednym kierunku, jeden pas ruchu w kierunku przeciwnym).
Termin realizacji
GDDKiA zaplanowała realizację remontów nawierzchni części pierwszej (S52 Cieszyn, Międzyświeć - Pogórze, Pogórze - Grodziec) i trzeciej (S86 Sosnowiec - Katowice) do końca stycznia 2023 r. Dla części drugiej (S1 Kamesznica - Laliki oraz jezdnia zbierająco-rozprowadzająca A4 w Katowicach) prace powinny zakończyć się do 28 grudnia 2022 r.
Przygotowujemy również do popisania umowę na remont drogi ekspresowej S52 w Skoczowie
W ramach zadania przewidziano wykonanie robót na odcinku o długości 400 m, które przywrócą nawierzchnię drogi ekspresowej do stanu zgodnego z wymaganiami technicznymi. Zakres prac przewiduje wykonanie prac rozbiórkowych nawierzchni, wykonanie odwodnienia oraz odtworzenie konstrukcji nawierzchni na całym objętym zamówieniem odcinku z uwzględnieniem stref przejściowych przy moście nad rzeką Bładnica w Skoczowie. Zadanie obejmuje również odtworzenie oznakowania pionowego i poziomego. Wartość tego zadnia wyniesie prawie 2,8 mln zł.
Organizacja ruchu na czas robót
Na czas prowadzenia robót, ruch pojazdów na Cieszyn przełożony zostanie na jezdnię przeciwną - w kierunku Bielska-Białej, z wykorzystaniem jednego pasa w każdym z kierunków. Remont powinien zostać wykonany do 4 miesięcy od daty podpisania umowy. Tym samym zakończenie zadania planowane jest w grudniu br.