Będzie ciszej wzdłuż DK44 w Bieruniu
05.08.2022
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wykonanie zabezpieczenia przeciwhałasowego w postaci cichej nawierzchni na DK44 w Bieruniu. Usługę wykona firma Usługi Transportowo Drogowe Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Wartość tej inwestycji to niemal 2 mln zł.
Cel i zakres umowy
Cicha nawierzchnia jezdni powstaje poprzez zastosowanie w warstwie ścieralnej mieszanki mineralno-asfaltowej typu BBTM (piszemy o niej dalej). Taka nawierzchnia zostanie ułożona na jezdni drogi krajowej nr 44 w Bieruniu w rejonie ul. Granitowej, Warszawskiej oraz Mieszka I. Dodatkowo w obrębie ronda ułożymy nową nawierzchnię jezdni z mieszanki mineralno-asfaltowej typu SMA, zaś na pierścieniu najazdowym powstanie nawierzchnia z betonu cementowego.
Przed rozpoczęciem prac drogowych wykonawca przygotuje wszystkie niezbędne opracowania projektowe, uzyska konieczne opinie i warunki techniczne, uzgodnienia i decyzje niezbędne do wykonania robót. Następnie zrealizuje roboty budowlane na podstawie zaakceptowanej przez GDDKiA dokumentacji projektowej. Wykonawca wykona również pomiary hałasu w środowisku przed i po realizacji robót nawierzchniowych w punktach pomiarowych wskazanych przez GDDKiA.
Termin wykonania zamówienia
Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej powinno zostać zrealizowane do dwóch miesięcy od daty zawarcia umowy. Roboty budowalne powinny zostać zakończone w ciągu pięciu miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresu zimowego - czyli pomiędzy 16 grudnia a 15 marca.
Beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw
Mieszanki mineralno-asfaltowe BBTM („beton bitumineuse trés mince”, w języku polskim przetłumaczono jako beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw), o otwartej teksturze stosuje się do warstw ścieralnych niewielkich grubości - od ok. 20 do 30 mm. Nowoczesne mieszanki typu BBTM charakteryzują się strukturą półotwartą, odporną na działanie wody i mrozu, ale spójną i szczelną, o zwiększonej szorstkości i zdolnościach redukcji hałasu drogowego. Stosowane w niej mieszanka mineralna (kruszywo) ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia „ziarno do ziarna”. Po ułożeniu na drodze mieszanka jest zagęszczana walcami. Dzięki odpowiedniej głębokości tekstury nie wymaga stosowania dodatkowej posypki uszorstniającej z drobnego kruszywa. BBTM stosuje się szczególnie tam, gdzie wymagane jest zmniejszenie hałasu drogowego. Dotychczasowe badania wykazały wysoką skuteczność redukcji hałasu, nawet w granicach 5-6 dB względem nawierzchni z tradycyjną mieszanką SMA (mieszanka mineralno-asfaltowa o dużej zawartości grysów, zawierająca również mastyks, czyli mieszankę wypełniacza, pisaku, dodatku stabilizującego oraz asfaltu). Nawierzchnie wykonane z mieszanek BBTM są w Polsce alternatywą do stosowanych dotychczas rozwiązań redukujących hałas z drogi, np. ekranów akustycznych.
Źródło finansowania
Inwestycja jest finansowana ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.