Budujemy prawie 17-kilometrowy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78
12.05.2022
Mimo że jeszcze nie widać wielkiego frontu robót, bowiem trasa obwodnicy biegnie po nowym śladzie, prace przy budowie tej ważnej obwodnicy idą pełną parą. To pierwszy z dwóch odcinków trasy o łącznej długości ponad 24 km, która pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Poręby i Zawiercia.
Postęp prac
Trwa wycinka i karczowanie lasów prywatnych. W najbliższym czasie wycinkę drzew na swoim obszarze rozpoczną Lasy Państwowe. Wykonaliśmy już również odhumusowanie 20 tys. m2 powierzchni gruntu. Do odhumusowania całości trasy wyznaczono obszar o powierzchni ponad 340 tys. m2. Trwają także prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej kolidującej z inwestycją, obejmujące sieci energetyczne, oświetleniowe i teletechniczne. Rozpoczęliśmy budowę wiaduktu drogowego nad ulicą Kolejową w Ogrodzieńcu.
Co jeszcze będzie się działo na budowie w najbliższym czasie
Planujemy rozpoczęcie budowy obiektu inżynierskiego nad linią kolejową i ulicą Grunwaldzką w Zawierciu. Na dwóch wiaduktach w obrębie węzła Kromołów rozpoczniemy wykonywanie pali wierconych pod fundamenty, a nad ulicą Kolejową wykonywanie fundamentów. Będziemy również kontynuowali już rozpoczęte prace, w tym wycinkę drzew, odhumusowanie oraz dalszą przebudowę infrastruktury podziemnej. Ruszy także przebudowa sieci wodociągowej i gazowej.
Organizacja ruchu
12 maja w Ogrodzieńcu planowane jest wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Poniatowskiego - w ciągu drogi wojewódzkiej nr 791. Utrudnienie spowodowane jest koniecznością budowy objazdu na potrzeby realizacji obiektu wiaduktu drogowego (WD1.10). Wprowadzone tam będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h i zawężenie pasa w kierunku Ogrodzieńca.
Lokalizacja i cel inwestycji
Obwodnica Poręby i Zawiercia pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców. Obecnie włączenie się do ruchu z drogi lokalnej lub przejechanie na druga stronę DK78 jest utrudnione, a czasem kierowcy, wymuszając pierwszeństwo, powodują kolizję lub wypadek.
Kalendarium
- 23 grudnia 2019 r. - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę (ok. 478 mln zł)
- 23 października 2020 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- 8 lutego 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID
- 23 kwietnia 2023 r. - umowny termin zakończenia
Obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu DK78
Inwestycja realizowana jest w podziale na dwa odcinki. Pierwszy odcinek o długości 16,6 km zaczyna się w Siewierzu i biegnie w kierunku wschodnim poprzez Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Drugi swój początek ma za węzłem Kromołów, a następnie biegnie przez 7,6 km do projektowanego w ramach obwodnic Kroczyc ronda w Żerkowicach. Łączna długość obwodnicy to ponad 24 km.
Przygotowujemy do realizacji drugi odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (Kromołów - Żerkowice) o długości ok. 7,7 km. W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany. W listopadzie zostało przeprowadzane posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). W kwietniu 2022 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID zostało zaplanowane w połowie 2022 r. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej w latach 2023-2025.
Aktualne informacje o budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 dostępne są na stronie internetowej inwestycji.