Projektujemy rozbudowę drogi ekspresowej S1 pomiędzy Sosnowcem a Mysłowicami
01.06.2022
Podpisaliśmy dwie umowy na zaprojektowanie rozbudowy drogi ekspresowej S1 o długości 5 km. Ich łączna wartość to prawie 3,7 mln zł. Całość prac projektowych powinna się zakończyć w październiku 2023 r.
Dwie umowy - jeden wykonawca
Pierwsza umowa dotyczy odcinka o długości około 2,3 km w Sosnowcu pomiędzy ulicą Inwestycyjną a węzłem Jęzor. Druga natomiast odcinka o długości ok. 2,7 km zaczynającego się od węzła Jęzor w Sosnowcu, a kończącego się przed węzłem Brzęczkowice w Mysłowicach. To kontynuacja przebudowy dawnej wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Projekt przebudowy obu odcinków zrealizuje biuro projektowe Mosty Katowice. Wartość umowy dla pierwszego odcinka wynosi 1 790 880 zł, a dla drugiego 1 876 980 zł.
Ulica Inwestycyjna (Sosnowiec) - węzeł Jęzor (Sosnowiec)
Zadanie zlokalizowane jest w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu pomiędzy ul. Inwestycyjną a węzłem Jęzor. Z zakresu projektowania wyłączony został odcinek o długości około 450 m, obejmujący wiadukt nad rzeką Bobrek oraz torami kolejowymi wraz z dojazdami. Został on przebudowany we wcześniejszych latach.
Węzeł Jęzor (Sosnowiec) - węzeł Brzęczkowice (Mysłowice)
Inwestycja znajduje się we wschodniej części województwa śląskiego, na terenie miast Sosnowiec, Mysłowice oraz Jaworzno w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S1.
Termin realizacji zamówienia
Dokumentacja projektowa dla pierwszego odcinka ma powstać w ciągu 15 miesięcy, a dla drugiego odcinka w ciągu 16 miesięcy od daty podpisania umowy. Obowiązkiem wykonawcy będzie również wsparcie GDDKiA na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom oraz pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót budowlanych.
Cel
Podstawowe cele inwestycji to dostosowanie parametrów geometrycznych istniejącej drogi do parametrów technicznych drogi ekspresowej, a konstrukcji nawierzchni i obiektów mostowych do nośności 11,5 t/oś. Dzięki budowie nowych i przebudowie istniejących ekranów akustycznych zmniejszy się uciążliwość wywołana hałasem drogowym. Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego, podniesienia komfortu podróży i poprawy warunków środowiskowych.
Najważniejsze wymagania dla projektowanych obiektów i urządzeń na S1
Należy zaprojektować przebudowę drogi ekspresowej S1 przy spełnieniu następujących wymagań minimalnych:
- klasa techniczna drogi - S,
- przekroje poprzeczne: 2x2 pasy ruchu dla odcinka ul. Inwestycyjna - węzeł Jęzor oraz 2x3 pasy ruchu dla odcinka węzeł Jęzor - węzeł Brzęczkowice,
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m,
- szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m lub więcej, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń BRD lub ochrony środowiska,
- skrajnia drogi - nie mniejsza niż 4,7 m,
- dopuszczalne obciążenia nawierzchni - 11,5 t/oś.
Źródło finansowania
Zamówienie jest przewidziane do finansowania ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.