Skrzyżowanie w Piasku zyska sygnalizację
12.08.2022
Powstanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu DK1 z ul. Polne Domy i ul. Polną w Piasku. W ramach zadania doświetlone zostanie istniejące przejście dla pieszych oraz powstanie infrastruktura towarzysząca, która ułatwi bezpieczne przemieszczanie się osobom z dysfunkcjami słuchu i wzroku.
Inwestycję w ciągu czterech miesięcy, za ponad 580 tys. zł, wykona Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe PALIAN z Tychów.
Cel
Nowa sygnalizacja znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w obrębie skrzyżowania. Będzie również stanowić udogodnienie zarówno dla pobliskich mieszkańców, jak i osób korzystających z obiektów produkcyjnych i usługowych, zlokalizowanych po obu stronach ruchliwej DK1.
Sygnalizacja świetlna umożliwi również bezpieczne włączanie się do ruchu kierowcom korzystającym z dróg podporządkowanych. Obecnie znajduje się tam wyłącznie sygnalizacja świetlna wzbudzana, obsługująca zlokalizowane w obrębie skrzyżowania przejście dla pieszych.
Budowa sygnalizacji świetlnych to skuteczne i efektywne rozwiązanie z zakresu inżynierii drogowej, znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu. Dotyczy to szczególnie grupy najbardziej narażonej na poważne skutki zdarzeń drogowych, niechronionych użytkowników dróg, czyli pieszych i rowerzystów. Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego na istniejącym odcinku DK1.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Realizacja tej i kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa, dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar.
Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.