Skutecznie inwestujemy fundusze na budowę dróg i wykorzystujemy unijne dofinansowanie
07.09.2022
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Skutecznie wykorzystujemy przyznane nam środki - rozliczyliśmy już 85 proc. dofinansowania unijnego.
Ponad 90 projektów - sprostamy wyzwaniu
Do dofinansowania w tej perspektywie przewidziano 95 naszych projektów, na które przyznano środki UE w kwocie ponad 43 mld zł. Jednakże GDDKiA posiada większe możliwości wykorzystania środków unijnych w stosunku do tych faktycznie pozyskanych. Jesteśmy gotowi przedstawić i przeprowadzić procedurę dofinansowania ze środków UE dla inwestycji, dla których wkład UE wynosi w sumie około 46 mld zł.
Mamy już 77 umów i 84 wnioski o dofinansowanie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 77 umów na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie. Siedem kolejnych wniosków o dofinansowanie jest w trakcie rozpatrywania. Łączna wartość inwestycji, dla których zawarliśmy umowy o dofinansowanie, wynosi ponad 82,6 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to około 46,1 mld zł oraz wkład UE to około 39,2 mld zł). W ramach ww. umów zakontraktowaliśmy już blisko 90 proc. przyznanych nam środków unijnych.
W ramach projektów UE objętych dofinansowaniem, dla których podpisane zostały ww. umowy o dofinansowanie, przewidziane jest wykonanie (czyli projekty zrealizowane oraz w realizacji) łącznie ponad 2035 km dróg krajowych (w tym ok. 158 km autostrad i 1 671 km dróg ekspresowych).
Do końca wdrażania obecnej perspektywy finansowej dofinansowaniem ze środków UE powinny zostać objęte kolejne kilometry dróg krajowych. Zakładamy, że dofinansowanie UE zostanie przyznane na kolejne ok. 173 km dróg krajowych (w tym ok. 38 km autostrad i 110 km dróg ekspresowych).
Zakładamy uzyskanie dofinansowania m.in. dla inwestycji realizowanych na autostradzie A2 oraz drogach ekspresowych S1, S7 i S11.
Wydatki inwestycyjne
Zarówno w przypadku środków budżetowych jak i tych z KFD (Krajowy Fundusz Drogowy) utrzymujemy analogiczny poziom realizacji planu jak w roku ubiegłym.
Porównując wykonanie w latach 2018-2022 na koniec czerwca i lipca utrzymujemy poziom wydatków inwestycyjnych, który wzrósł znacząco w 2020 r. zaś wydatki ogółem mają lekką tendencje wzrostową. Około 8,1 mld zł - taka kwota od stycznia do lipca 2022 r. zasiliła branże budowlaną. Porównując do analogicznego okresu z roku ubiegłego odnotowujemy delikatny wzrost na poziomie 1,2 proc.