W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiele dróg, jeden system

18.01.2022

Na drogach krajowych sukcesywnie wdrażane są technologie z obszaru Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Pojęcie ITS jest bardzo szerokie i obejmuje szereg działań związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych m.in. w zarządzaniu ruchem czy monitorowaniu warunków drogowych. Priorytetowym przedsięwzięciem GDDKiA w zakresie ITS jest obecnie realizacja projektu pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I (KSZRD).

 W budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie będzie funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Na zdjęciu widać biurka operatorów z ustawionymi ekranami monitorów, a na ścianie przed nimi duży ekran z podziałem na mniejsze okienka umożliwiający monitoring wielu odcinków dróg.

Kluczowy projekt

Łączna długość sieci drogowej objętej tym projektem wynosi ok. 1100 km, co stanowi ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dofinansowanie wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych. Jest to obecnie największy projekt ITS tego typu realizowany w Europie.
KSZRD obsługiwany będzie przez Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem w Warszawie, przy ścisłej współpracy z Regionalnymi Centrami Zarządzania Ruchem w Strykowie (k. Łodzi), Widawie (k. Wrocławia), Dworku (k. Gdańska) i Kończycach (k. Katowic). W związku z realizacją projektu powstaje „serce” Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym, czyli system centralny. Jest to rozwiązanie teleinformatyczne, które docelowo zapewni obsługę wszystkich rozwiązań ITS na drogach krajowych.

Za nami intensywny rok

W 2021 r. zakończyliśmy proces zawierania umów na realizację poszczególnych elementów projektu KSZRD, a tym samym weszliśmy w fazę jego realizacji i wdrożenia. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowych dla Gdańska i Olsztyna (podpisanie umowy 18 czerwca 2021 r.), Katowic (podpisanie umowy 28 czerwca 2021 r.) oraz Łodzi (podpisanie umowy 31 sierpnia 2021 r.).

W zeszłym roku rozpoczęliśmy też prace w terenie związane z utworzeniem połączeń zasilających poszczególne moduły rozproszone (urządzenia ITS takie jak kamery monitorujące ruch pojazdów, stacje meteo czy znaki zmiennej treści) Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW), zapewniające ich połączenie z systemem centralnym. Dotyczy to podłączenia sieci elektrycznej, ułożenie światłowodu oraz instalację szaf koncentracyjnych, w których umieszczone zostaną urządzenia. Rozpoczął się również montaż bramownic ze znakami zmiennej treści, które będą informować kierowców o sytuacji na drodze.

Przygotowywaliśmy także dokumentację dotyczącą interfejsów dla poszczególnych rodzajów modułów rozproszonych. W przyszłości posłuży ona jako standard dla wszystkich urządzeń montowanych na drogach zarządzanych przez GDDKiA. 13 października ubiegłego roku, w ramach prac nad CPW, została również odebrana dokumentacja koncepcyjna całości systemu. Pozwoli to na dalsze projektowanie i realizowanie poszczególnych jego elementów.

Przez cały ubiegły rok trwały prace związane z dostosowaniem budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie do potrzeb Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem. Mieści się w nim również Centrum Zarządzania Tunelem w ciągu drogi ekspresowej S2.

2 listopada ubiegłego roku ruszyły też prace nad oprogramowaniem systemu centralnego KSZRD. Obecnie trwa przygotowanie graficznego interfejsu użytkownika oraz wdrażanie pierwszych funkcjonalności systemu.

Ambitne plany

Prace nad realizacją KSZRD w obecnym roku zapowiadają się równie intensywnie, co w ubiegłym. Planowane jest zakończenie (przez wykonawcę CPW) prac prowadzonych w części budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, która dedykowana jest Krajowemu Centrum Zarządzania Ruchem. Kontynuowane będą prace w terenie związane z podłączeniem do sieci elektrycznej oraz światłowodowej stacji koncentracyjnych. Rozpocznie się też montaż poszczególnych urządzeń ITS.
W 2022 r. trwać będą dalsze prace związane z wykonaniem oprogramowania systemu centralnego. Rozpocznie się też proces integracji systemu centralnego z systemami poszczególnych Regionalnych Projektów Wdrożeniowych. W tym roku ruszy również kampania informacyjno-promocyjna KSZRD oraz działania związane z wykonaniem i uruchomieniem portalu prezentacyjnego.

Nowa jakość korzystania z dróg

Krajowy System Zarządzania Ruchem wyposażony będzie w najnowocześniejsze urządzenia, pozyskujące informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą. Pokaże też dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach, informacje o stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych, a także dane meteorologiczne.
System umożliwi monitorowanie w czasie rzeczywistym wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w Polsce i pozwoli na bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom w sposób jednolity.

Wideo

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}