Wykonamy analizę porealizacyjną dla autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ a Częstochowa Blachownia
04.10.2022
Zgodnie z wymogami prawa dokonamy faktycznej oceny oddziaływania analizowanego odcinka autostrady A1 na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu. Analizę w cztery miesiące wykona firma Ekkom z Krakowa za kwotę 208 485 zł.
Cel
Analiza porealizacyjna zostanie wykonana w celu określenia rzeczywistego oddziaływania drogi na jakość powietrza oraz oceny skuteczności zastosowanej ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem. W tym celu zostaną wykonane pomiary stężenia dwutlenku azotu oraz pomiary hałasu. Ponadto zweryfikowane i porównane ze stanem rzeczywistym zostaną założenia i symulacje komputerowe, przedstawione w raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
Pomiary i badania
Pomiary oraz obliczenia hałasu drogowego muszą być zrealizowane przez akredytowane laboratorium. W każdym z wyznaczonych 17 punktów pomiarowych wykonane będą ciągłe, 24-godzinne pomiary poziomu hałasu. Pomiary stężenia dwutlenku azotu (NO2) zostaną wykonane w ośmiu punktach. Równolegle, w tym samym czasie i w tych samych lokalizacjach, wykonane zostaną pomiary natężenia ruchu (z podziałem na pojazdy lekkie i ciężkie), prędkości pojazdów i panujących warunków atmosferycznych (siła i kierunek wiatru, temperatura, wilgotność, ciśnienie).
Opracowanie wyników
Uzyskane wyniki pomiarowe zostaną porównane z wartościami dopuszczalnymi. Wskazane zostaną miejsca ewentualnych przekroczeń standardów akustycznych i jakości powietrza. Jeżeli badania hałasu wykażą przekroczenia standardów akustycznych, wykonawca przedstawi propozycje odpowiednich zabezpieczeń. W przypadku ekranów akustycznych określi ich lokalizację, parametry (długość, wysokość), rodzaj (pochłaniające/odbijające) i kolorystykę (ze względu na konieczność ochrony krajobrazu przyrodniczo-kulturowego).
Jeżeli pomiary stężenia dwutlenku azotu wykażą przekroczenia jakości powietrza, wykonawca zaproponuje działania naprawcze, np. wykonanie pasów zielni izolacyjnej, ich lokalizację, szerokość, długość oraz gatunki roślin.
W przypadku wskazań nowych lub dodatkowych rozwiązań ochrony środowiska, wykonawca ma przedstawić różne możliwe warianty zabezpieczeń. Jeżeli zajdzie taka konieczność, musi ustalić i uzasadnić konieczność ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. To obejmie także określenie granic terenu, na którym należy utworzyć ten obszar, ze wskazaniem możliwych sposobów jego wykorzystania.
Pomiary hałasu komunikacyjnego
Wykonane będą całodobowe pomiary poziomu hałasu. Przeprowadzone będą wyłącznie w dni robocze. Początek pomiarów nie powinien następować wcześniej niż w poniedziałek lub dzień poświąteczny o godzinie 22, a koniec później niż w piątek lub dzień poprzedzający dzień świąteczny o godzinie 6.
Pomiarów nie można prowadzić m.in. w przypadku zakłóceń akustycznych niezwiązanych z ruchem drogowym, w trakcie i po opadach atmosferycznych oraz kiedy nawierzchnia drogowa jest mokra, pokryta błotem, śniegiem lub lodem.
Punkty pomiarowe
Punkty pomiarowe należy lokalizować w miejscach o największym oddziaływaniu hałasu drogowego na ludzi. Pomiary należy prowadzić w miejscu możliwego pobytu osób narażonych na hałas, w świetle okna kondygnacji użytkowej najbardziej eksponowanej na drogę, w odległości od 0,5 do 2 m od elewacji budynku podlegającego ochronie przed hałasem, w miarę możliwości przy otwartym oknie. Kondygnację, na której poziom hałasu jest najwyższy, ustala się, poprzedzając właściwy pomiar pomiarami orientacyjnymi na poszczególnych kondygnacjach.
Dlaczego teraz
Zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, analizę porealizacyjną wykonuje się po oddaniu drogi do użytkowania. W przypadku dróg pojęcie oddania do użytkowania, które umożliwia wykonanie analizy porealizacyjnej, interpretuje się jako wykonanie wszystkich prac w ciągu głównym drogi wpływających na dopuszczalne prędkości jazdy na autostradzie. Uwzględnia to także budowę Miejsc Obsługi Podróżnych, Obwodu Utrzymania Autostrady oraz zabezpieczeń przeciwhałasowych.
Stanowisko to podzielił Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, wskazując, że analiza porealizacyjna winna być wykonana po upływie roku od oddania obiektu do użytkowania i przedstawiona w terminie 18 miesięcy od oddania obiektu do użytkowania. Przy wypełnianiu tego obowiązku należy mieć na uwadze celowość realizacji zadania. Chodzi o weryfikację faktycznego zakresu oddziaływania inwestycji (w tym przypadku akustycznego) w odniesieniu do prognozowanego zakresu analizowanego na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Oddawanie do użytku
28 sierpnia 2020 r. jezdnie autostrady A1 na odcinku od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Jasna Góra, uzyskały niezbędne parametry techniczne, umożliwiając zniesienie limitów i dopuszczenie maksymalnej prędkości poruszania się - do 140 km/h. Na dalszym odcinku, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Jasna Góra, dopuszczenie docelowej prędkości poruszania się nastąpiło w kwietniu 2022 r. Oddanie do użytku Miejsc Obsługi Podróżnych miało miejsce w lutym 2022 r. Dopiero oddanie do użytkowania w lipcu 2022 r. ostatnich elementów infrastruktury drogi (Obwodu Utrzymania Autostrady) umożliwiło rozpoczęcie oceny rzeczywistego oddziaływania analizowanego odcinka autostrady A1 na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu.
Postępowania przetargowe
Przetarg na wyłonienie wykonawcy analizy porealizacyjnej po raz pierwszy ogłosiliśmy 1 kwietnia 2022. Wpłynęły cztery oferty, które przewyższyły kwotę, jaką przeznaczyliśmy na wykonie tego opracowania. Kolejna procedura została wszczęta 27 maja 2022 r. Wpłynęła jedna oferta. Przetarg został unieważniony z uwagi na nieprzedłożenie pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. 19 sierpnia 2022 r. ogłosiliśmy kolejny, trzeci przetarg na wykonanie przedmiotowej dokumentacji. 30 sierpnia 2022 r. nastąpiło otwarcie ofert. Wpłynęły trzy oferty, wszystkie mieściły się w kwocie, jaką zamierzaliśmy przeznaczyć na realizację tego zadania. Umowę podpisaliśmy 28 września br.
O tym, kiedy, gdzie i dlaczego stawiamy ekrany akustyczne, dowiesz się z tego komunikatu.