Budowa dróg wymaga uzgodnień i decyzji. Bez nich kolejne etapy są niemożliwe
17.10.2024
Dzisiaj przyglądamy się temu, co dzieje się na zadaniach, dla których podpisaliśmy umowy w formule Projektuj i buduj. Wskazujemy, jakie warunki muszą zostać spełnione i jakie uzgodnienia muszą mieć miejsce, aby wykonawca mógł uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Projektuj i buduj - krótka teoria na początek
To jeden z dwóch systemów, w których realizowane są inwestycje. Zakłada on, że GDDKiA, po odebraniu Koncepcji programowej lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, ogłasza przetarg na wyłonienie wykonawcy zarówno projektu, jak i budowy danej inwestycji. Wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID do właściwego wojewody, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace w terenie. A co dzieje się po podpisaniu umowy z wykonawcą, ale przed uzyskaniem przez niego decyzji ZRID?
Ogólnie…
Przede wszystkim po podpisaniu umowy wykonawca rozpoczyna projektowanie. Jednak skuteczne opracowanie projektu budowlanego wymaga uzyskania szeregu uzgodnień, opinii i decyzji różnych instytucji oraz organów administracji publicznej.
Są to uzgodnienia z gestorami sieci (w szczególności elektroenergetycznych i przesyłowych), z Polskimi Kolejami Państwowymi (np. uzgodnienie budowy wiaduktu nad linią kolejową), zarządcami przebudowywanej infrastruktury (np. gminy, starostwa w zakresie rozwiązań wskazanych w projekcie budowalnym). Opinie, w zależności od lokalizacji inwestycji drogowej, wydają m.in.:
- minister właściwy do spraw zdrowia (w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych),
- dyrektor właściwego urzędu morskiego (w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani),
- właściwy organ nadzoru górniczego (w odniesieniu do terenów górniczych),
- dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią),
- dyrektor właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych),
- właściwy wojewódzki konserwator zabytków (w odniesieniu do chronionych dóbr kultury),
- właściwy zarządca infrastruktury kolejowej (w odniesieniu do linii kolejowej),
- podmiot zarządzający w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich - w odniesieniu do obszaru portu lub przystani morskiej.
Przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID wykonawca ma jeszcze opracować podział nieruchomości przejmowanych pod budowę drogi oraz uzyskać zatwierdzenie tego podziału przez właściwego starostę powiatowego. Zakładamy, że przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID oraz zebranie potrzebnej dokumentacji trwa 10 miesięcy.
Kolejny etap to procedura administracyjna związana z wydaniem decyzji ZRID, a tutaj oprócz właściwego urzędu wojewódzkiego zaangażowana jest też właściwa regionalna dyrekcja ochrony środowiska (RDOŚ). Zazwyczaj nasze inwestycje przechodzą ponowną ocenę oddziaływania na środowisko i na tym etapie przeprowadzane są konsultacje społeczne. Przewidujemy, że procedura wydania decyzji ZRID trwa ok. siedmiu miesięcy, ale zdarza się, że trwa dłużej. Bywa, że na dalszym etapie inwestycji jest to podnoszone przez wykonawców w roszczeniach o wydłużenie czasu na realizację lub dodatkowe wynagrodzenie.
Dlatego tak ważna jest ścisła współpraca i wymiana informacji między instytucjami. Rzetelność przygotowanej dokumentacji i opinii przy jednoczesnym, rygorystycznym zachowaniu terminów. Musimy pamiętać, że budowa drogi oraz przygotowanie inwestycji do realizacji to proces bardzo złożony. Wszystkie elementy są od siebie zależne, a ich ułożenie wymaga chronologii zdarzeń. Opóźnienie czy brak uzgodnienia na jednym etapie może znacząco wpłynąć na harmonogram realizacji całego przedsięwzięcia.
… i konkretniej
Obecnie na 101 zadań realizowanych w formule Projektuj i buduj (w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) 51 jest w budowie. Dla kolejnych 23 zadań wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID, a 27 jest w trakcie przygotowywania dokumentacji do złożenia takich wniosków. I to właśnie te 50 inwestycji czeka na wydanie konkretnych decyzji i uzgodnień.
Z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, na 20 inwestycji realizowanych w formule Projektuj i buduj (po podpisaniu umowy), 12 jest w budowie, a siedem na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o decyzje ZRID. Dla jednej (obwodnica Gorajca) złożyliśmy wniosek i czekamy na wydanie decyzji. Ponadto dwie obwodnice (Kroczyc i Dzwoli) realizowane są w systemie Buduj. Dla tych inwestycji decyzje ZRID są już wydane.
Więcej o poszczególnych etapach procesu przygotowania inwestycji pisaliśmy wcześniej na naszej stronie internetowej m.in. w komunikatach Od decyzji środowiskowej do ogłoszenia przetargu i Cykl przygotowania inwestycji drogowej.