Podsumowanie 2024 roku
31.12.2024
Już tylko godziny dzielą nas od rozpoczęcia nowego roku. Jest to doskonały czas do podsumowania tego, co udało się zrealizować w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2024 r. udostępniliśmy do ruchu 155 km nowych dróg.
Obecnie kierowcy mogą korzystać z 5205,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1884,6 km autostrad i 3320,9 km dróg ekspresowych. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) i Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizujemy 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km. Na etapie przetargu jest 20 zadań z RPBDK o długości 191,3 km, 15 obwodnic z PB100 o długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz 2 zadania dotyczące nowej drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce (o łącznej długości ponad 26 km).
Intensywna praca do ostatniego dnia grudnia
Nasze starania na rzecz przekazania kierowcom kolejnych kilometrów komfortowych i bezpiecznych dróg trwały do samego końca roku. 17 grudnia w woj. zachodniopomorskim sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA wydłużyliśmy o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. Dzień później, ale kilka miesięcy przed terminem, w woj. mazowieckim otworzyliśmy 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód. Tym samym połączyliśmy Siedlce z Warszawą autostradą A2, a także z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. W 2024 r. oddaliśmy do ruchu łącznie ponad 37 km tej trasy.
Tuż przed Wigilią, 23 grudnia, udostępniliśmy ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, spinając je tymczasowym rozwiązaniem na węźle Mistrzejowice. Dzięki temu, a także wcześniejszemu udostępnieniu odcinka Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków uzyskały bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe.
Kolejne kilometry dróg oddane kierowcom
Oprócz wymienionych już odcinków oddanych w grudniu, w 2024 r. udostępniliśmy kierowcom także m.in. dwa odcinki autostrady A2 w woj. mazowieckim (Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe), odcinek drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w woj. śląskim i obwodnicę Koszalina w ciągu S6 w woj. zachodniopomorskim.
Kierowcy od tego roku korzystają już także z niemal 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo w woj. warmińsko-mazurskim. Oddaliśmy też do ruchu ponad 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki Rdzawka – Nowy Targ w ciągu DK47 oraz (również mierzący ponad 16 km) fragment drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (woj. dolnośląskie) z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Zgodnie z planem oddaliśmy do ruchu pierwszą jezdnię drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z mostem nad doliną Narwi (o długości 1205 m). To pozwoliło połączyć funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica w Polsce i przejąć ruch tranzytowy do przejścia granicznego z Litwą. Druga nitka mostu zostanie ukończona w przyszłym roku i na całym, blisko 13-kilometrowym odcinku ruch będzie odbywał się po obu jezdniach.
Udostępniliśmy też trzy obwodnice (Strykowa, Grzymiszewa i Gryfina), które realizowane były w ramach PB100. Tym samym uwolniliśmy te miejscowości i ich mieszkańców od uciążliwego ruchu tranzytowego. 2024 rok zakończyliśmy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km. Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic.
Przetargi - ogłoszone i w toku
W 2024 r. ogłosiliśmy przetargi dla 30 odcinków o łącznej długości ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł. Przetargi dotyczą 14 zadań z RPBDK o łącznej długości niemal 159 km,14 obwodnic z PB100 o łącznej długości ponad 117 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz dwóch zadań dotyczących dojazdu od S6 do elektrowni jądrowej w okolicy Lubiatowa o długości ponad 26 km:
-
A2 Kijowiec – Dobryń (9,3 km),
-
S6 Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km),
-
S6 Dołuje – Police (11,9 km),
-
S6 Police – Goleniów (23,4 km),
-
S10 obwodnica Wyrzyska II jezdnia (5 km),
-
S11 Przygodzice – Ostrzeszów Północ (12,6 km),
-
S11 Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (17,5 km),
-
DK9 obwodnica Skaryszewa (5,1 km) oraz rozbudowa DK9 Skaryszew – Iłża (12,2 km),
-
DK12 obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki (7,3 km),
-
DK12/91 obwodnica Srocka (3,7 km),
-
DK13 II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic, odcinek Siadło Górne – Szczecin Zachód (2,9 km),
-
DK13 obwodnica Kołbaskowa (5,6 km) wraz z infrastrukturą drogową na granicznym odcinku autostrady A6,
-
DK20 obwodnica Złocieńca (7,9 km),
-
DK22 obwodnica Dobiegniewa (5,9 km),
-
DK22 obwodnica Starogardu Gdańskiego (16 km),
-
DK24 obwodnica Kamionnej (3,4 km),
-
DK25 obwodnica Bobolic (1,1 km),
-
DK25 Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski (6,6 km),
-
DK25 Konin – Rychwał (12 km),
-
DK25 Rychwał – Zbiersk (13,1 km),
-
DK25 Zbiersk – Kokanin (18 km),
-
DK31 obwodnica Kostrzyna nad Odrą (9,2 km),
-
DK42/91 obwodnica Radomska (11,7 km),
-
DK Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (11,3 km),
-
DK droga wojewódzka nr 213 ‒ droga ekspresowa S6 (15,1 km),
-
DK73 obwodnica Jasła (9,7 km),
-
DK73 obwodnica Pilzna (2,6 km),
-
DK73 obwodnica Brzostku i Kołaczyc (13,4 km),
-
DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów (13,1 km),
-
DK78 obwodnica Pradeł (2,4 km).
W toku mamy przetargi na 37 zadań o łącznej długości 353,7 km. Oprócz tych, które zostały ogłoszone w tym roku, jest to także siedem postępowań z lat 2022-2023:
2022 r.:
-
DK28 obwodnica Zatora (woj. małopolskie). Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego. Zastosowaliśmy tę niecodzienną procedurę z uwagi na innowacyjny charakter inwestycji, wykorzystującej metodykę BIM (ang. Building Information Modeling). W postępowaniu dwukrotnie już wybieraliśmy najkorzystniejszą ofertę i od obu wyborów wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Odwołania po drugim wyborze są aktualnie rozpoznawane przez KIO.
2023 r.:
-
S8 Łagiewniki Zachód – Niemcza (woj. dolnośląskie). Jeden z wykonawców wniósł skargę na wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie jest na etapie oczekiwania na rozprawę przed Sądem Okręgowym w Warszawie.
-
S8 Niemcza – Ząbkowice Śląskie Północ (woj. dolnośląskie). Postępowanie jest na etapie podpisywania umowy z wykonawcą (skarga do Sądu Okręgowego miała braki formalne).
-
S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo (woj. zachodniopomorskie). Po wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Po uprawomocnieniu wyboru, czeka nas jeszcze standardowa kontrola przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
-
DK25 obwodnica Kamienia Krajeńskiego (woj. kujawsko-pomorskie). Jeden z wykonawców wniósł odwołanie do KIO, a następnie skargę do Sądu na wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie jest na etapie wyznaczenia terminu rozprawy przez Sąd Okręgowy w Warszawie.
-
DK25 obwodnica Sępólna Krajeńskiego (woj. kujawsko-pomorskie). Jeden z wykonawców wniósł odwołanie do KIO, a następnie skargę do Sądu na wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie jest na etapie wyznaczenia terminu rozprawy przez Sąd Okręgowy w Warszawie.
-
DK12 obwodnica Głogowa (woj. dolnośląskie). Po wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Wybór właśnie się uprawomocnił, a więc czeka nas jeszcze standardowa kontrola przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
36 umów na ponad 456 km dróg
Od 1 stycznia 2024 r. podpisaliśmy 36 umów na realizację dróg o łącznej długości ponad 456 km i wartości ok. 18,9 mld zł. Z tego 28 umów to zadania z RPBDK o łącznej długości 403 km i wartości 17,7 mld zł, a osiem dotyczy obwodnic z PB100 o długości ponad 53 km i wartości ok. 1,2 mld zł. Ten rok, pod względem liczby podpisanych umów, jest czwartym najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat.
W 2024 r. złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z RPBDK oraz PB100 dla 22 zadań. Uzyskaliśmy też decyzje ZRID dla 19 inwestycji z tych dwóch programów.
Stan realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 opisaliśmy szczegółowo w komunikacie z 27 grudnia br.
Więcej niż zakładaliśmy
Warto podkreślić, że w 2024 r. udało się nam zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Przetargi na realizację dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach, które publikowaliśmy pod koniec zeszłego roku, nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.
Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w ponad 130 proc.!
Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 r. wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. Jest to ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą ok. 19 mld zł.
Przegląd naszych inwestycji
Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poniższe linki:
Odbudowa po powodzi
Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura wielu dróg krajowych. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z jej odbudową. Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 508 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów. Odnawiamy również zniszczone oznakowanie i odbudowujemy chodniki. Do końca roku zakończyliśmy ponad 300 takich zadań. W planie jest również 19 długofalowych zadań inwestycyjnych, związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktury.
Podczas powodzi, najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowaliśmy w woj. opolskim. Od początku naszym priorytetem było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. 25 października br. oddaliśmy kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach. Konstrukcje poprzedniego mostu tymczasowego i budowanego obiektu (powstającego w ramach rozbudowy DK40) zostały porwane przez powódź. Pierwotnie we wrześniu miało rozpocząć się betonowanie ustroju nośnego, a nowy most w Głuchołazach miał być gotowy do końca roku.
16 grudnia br. udostępniliśmy kierowcom drugi pas ruchu na drodze krajowej nr 94 (DK94) w Skorogoszczy. Odcinek ten był nieprzejezdny od wystąpienia fali powodziowej, a skala zniszczeń uniemożliwiła przejazd przez kilka miesięcy. Pod koniec listopada udostępniliśmy pas ruchu w kierunku Opola, a teraz kierowcy poruszają się już tym odcinkiem w dwóch kierunkach.
Poprawiamy bezpieczeństwo
W 2024 r. ogłosiliśmy 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID).
W tym roku zakończyliśmy realizację 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3997 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7425 miejsc.
O bezpieczeństwo użytkowników dróg dbamy w wielu różnych obszarach. Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Osiem z nich udostępniliśmy kierowcom od początku tego roku. Planujemy, że w przyszłym roku powstanie kolejnych ok. 10 ramp, a do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.
Dbamy o stabilność branży - reagujemy na sytuację na rynku
Dane potwierdzają, że stosowany przez nas mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku.
W połowie 2024 roku podpisaliśmy pierwsze aneksy dotyczące waloryzacji umów na dokumentację projektową. Wcześniej takie rozwiązania stosowaliśmy już w przypadku wykonawców inwestycji drogowych oraz prac utrzymaniowych. Działanie to jest odpowiedzią na wzrost kosztów świadczenia usług przez wykonawców dokumentacji projektowej, wynikający z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę. Do końca tego roku podpisaliśmy 74 aneksy do umów na projektowanie oraz 72 aneksy do umów z firmami sprawującymi nadzór nad naszymi inwestycjami.
Mechanizm waloryzacji jest wyrazem odpowiedzialności GDDKiA za kondycję sektora związanego z realizacją inwestycji drogowych. W połączeniu z odpowiednią analizą ryzyka i rzetelną wyceną ofert przez wykonawców, stanowi on kluczowy element stabilności rynku.
Skutecznie wykorzystujemy unijne środki
W kwietniu 2024 roku świętowaliśmy 20. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Była to też znakomita okazja do tego, aby podkreślić rolę GDDKiA jako lidera w realizacji inwestycji z wykorzystaniem unijnych funduszy.
W ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) przewidziano do wykorzystania przez GDDKiA kwotę ok. 18 mld zł. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn. Była to siódma umowa o dofinansowanie projektu z Programu FEnIKS i jednocześnie pierwsza, gdzie FEnIKS był jedynym źródłem środków. Wcześniejsze umowy o dofinansowanie były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem środków, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Kolejna umowa o dofinansowanie projektu w całości z Programu FEnIKS, którą podpisaliśmy na początku grudnia br., zakłada unijne wsparcie dla budowy drogi ekspresowej S7 Miechów – Szczepanowice. Również na początku grudnia, budowa S7 na odcinku Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, otrzymała środki o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. Rok 2024 zamykamy z 10 umowami o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z tego Programu, pozyskaliśmy w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł.
O kolejne ponad 700 mln zł wzrośnie natomiast dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Umowę na projekty związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego podpisaliśmy w połowie września br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W ramach przedsięwzięcia, którego wartość całkowita wynosi niespełna 1,1 mld zł, zrealizowanych zostanie w sumie 180 inwestycji na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Przypomnijmy, że w ostatnich dniach 2023 r. podpisaliśmy dwie umowy dotyczące dofinansowania z KPO dla budowy 10 obwodnic i poprawy bezpieczeństwa w 125 lokalizacjach. Łączne dofinansowanie z tych dwóch umów to blisko 2,3 mld zł.
W mijającym roku uzyskaliśmy też dofinansowanie dla realizacji naszych inwestycji z instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF). Środki pozyskaliśmy na zaprojektowanie i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne oraz również ponad 17-kilometrowego odcinka S12 od Chełma do MOP Teosin. Obie inwestycje realizowane są w woj. lubelskim.
Ćwiczenia służb, dialog z branżą, wizyty zagranicznych gości
Tunele na drogach administrowanych przez GDDKiA przygotowane są na wszelkie możliwe scenariusze zdarzeń. Gdy jednak dojdzie do sytuacji zagrożenia, to oprócz samej infrastruktury, o bezpieczeństwie kierowców i podróżnych decyduje również sprawna współpraca wszystkich służb. W 2024 r. służby ratownicze ćwiczyły w tunelach: na odcinku drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra, w Dziekanowicach na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52, na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy oraz pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7.
Kluczowy jest dla nas konstruktywny dialog i wymiana doświadczeń. Dlatego też w mijającym roku kontynuowaliśmy dialog m.in. z branżą wykonawczą oraz gościliśmy w Polsce przedstawicieli Litewskiej Administracji Drogowej Via Lietuva. Byliśmy też gospodarzem spotkania grupy roboczej Collaborative Planning z CEDR, organizacji zrzeszającej europejskich zarządców dróg. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele krajowych administracji drogowych z Holandii, Szwecji, Estonii i Finlandii.
IV edycja konkursu „Innowacje w drogownictwie”
Chcąc wykorzystać potencjał polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił IV edycję konkursu pod nazwą Innowacje w drogownictwie. Celem Konkursu było wyłonienie najlepszych prac dyplomowych, których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Inicjatywa ma również na celu promowanie idei przedsiębiorczości i innowacyjności wśród społeczności akademickiej.
W trzech kategoriach (materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu drogowego, drogowe obiekty inżynierskie) zgłoszonych zostało w sumie 21 prac. Spośród nich Kapituła konkursu wyłoniła zwycięzców.
Materiały
Podsumowanie 2024 roku - wypowiedź rzecznika GDDKiAPodsumowanie_2024_roku_-_wypowiedź_rzecznika_GDDKiA.mp3 1.31MB