W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie 2024 roku

31.12.2024

Już tylko godziny dzielą nas od rozpoczęcia nowego roku. Jest to doskonały czas do podsumowania tego, co udało się zrealizować w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2024 r. udostępniliśmy do ruchu 155 km nowych dróg.

Pojazdy poruszające się nową autostradą. Wyraźnie widoczne przejście dla zwierząt nad drogą.

Obecnie kierowcy mogą korzystać z 5205,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1884,6 km autostrad i 3320,9 km dróg ekspresowych. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) i Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizujemy 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km. Na etapie przetargu jest 20 zadań z RPBDK o długości 191,3 km, 15 obwodnic z PB100 o długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz 2 zadania dotyczące nowej drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce (o łącznej długości ponad 26 km). 

Intensywna praca do ostatniego dnia grudnia

Nasze starania na rzecz przekazania kierowcom kolejnych kilometrów komfortowych i bezpiecznych dróg trwały do samego końca roku. 17 grudnia w woj. zachodniopomorskim sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA wydłużyliśmy o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. Dzień później, ale kilka miesięcy przed terminem, w woj. mazowieckim otworzyliśmy 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód. Tym samym połączyliśmy Siedlce z Warszawą autostradą A2, a także z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. W 2024 r. oddaliśmy do ruchu łącznie ponad 37 km tej trasy. 

Tuż przed Wigilią, 23 grudnia, udostępniliśmy ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, spinając je tymczasowym rozwiązaniem na węźle Mistrzejowice. Dzięki temu, a także wcześniejszemu udostępnieniu odcinka Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków uzyskały bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe. 

Kolejne kilometry dróg oddane kierowcom

Oprócz wymienionych już odcinków oddanych w grudniu, w 2024 r. udostępniliśmy kierowcom także m.in. dwa odcinki autostrady A2 w woj. mazowieckim (Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe), odcinek drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w woj. śląskim i obwodnicę Koszalina w ciągu S6 w woj. zachodniopomorskim. 

Kierowcy od tego roku korzystają już także z niemal 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo w woj. warmińsko-mazurskim. Oddaliśmy też do ruchu ponad 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki Rdzawka – Nowy Targ w ciągu DK47 oraz (również mierzący ponad 16 km) fragment drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (woj. dolnośląskie) z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Zgodnie z planem oddaliśmy do ruchu pierwszą jezdnię drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z mostem nad doliną Narwi (o długości 1205 m). To pozwoliło połączyć funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica w Polsce i przejąć ruch tranzytowy do przejścia granicznego z Litwą. Druga nitka mostu zostanie ukończona w przyszłym roku i na całym, blisko 13-kilometrowym odcinku ruch będzie odbywał się po obu jezdniach. 

Udostępniliśmy też trzy obwodnice (Strykowa, Grzymiszewa i Gryfina), które realizowane były w ramach PB100. Tym samym uwolniliśmy te miejscowości i ich mieszkańców od uciążliwego ruchu tranzytowego. 2024 rok zakończyliśmy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km. Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic. 

Przetargi - ogłoszone i w toku

W 2024 r. ogłosiliśmy przetargi dla 30 odcinków o łącznej długości ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł. Przetargi dotyczą 14 zadań z RPBDK o łącznej długości niemal 159 km,14 obwodnic z PB100 o łącznej długości ponad 117 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz dwóch zadań dotyczących dojazdu od S6 do elektrowni jądrowej w okolicy Lubiatowa o długości ponad 26 km: 

  • A2 Kijowiec – Dobryń (9,3 km), 

  • S6 Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km), 

  • S6 Dołuje – Police (11,9 km), 

  • S6 Police – Goleniów (23,4 km), 

  • S10 obwodnica Wyrzyska II jezdnia (5 km), 

  • S11 Przygodzice – Ostrzeszów Północ (12,6 km), 

  • S11 Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (17,5 km), 

  • DK9 obwodnica Skaryszewa (5,1 km) oraz rozbudowa DK9 Skaryszew – Iłża (12,2 km), 

  • DK12 obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki (7,3 km), 

  • DK12/91 obwodnica Srocka (3,7 km), 

  • DK13 II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic, odcinek Siadło Górne – Szczecin Zachód (2,9 km), 

  • DK13 obwodnica Kołbaskowa (5,6 km) wraz z infrastrukturą drogową na granicznym odcinku autostrady A6, 

  • DK20 obwodnica Złocieńca (7,9 km), 

  • DK22 obwodnica Dobiegniewa (5,9 km), 

  • DK22 obwodnica Starogardu Gdańskiego (16 km), 

  • DK24 obwodnica Kamionnej (3,4 km), 

  • DK25 obwodnica Bobolic (1,1 km), 

  • DK25 Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski (6,6 km), 

  • DK25 Konin – Rychwał (12 km), 

  • DK25 Rychwał – Zbiersk (13,1 km), 

  • DK25 Zbiersk – Kokanin (18 km), 

  • DK31 obwodnica Kostrzyna nad Odrą (9,2 km), 

  • DK42/91 obwodnica Radomska (11,7 km), 

  • DK Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (11,3 km), 

  • DK droga wojewódzka nr 213 ‒ droga ekspresowa S6 (15,1 km), 

  • DK73 obwodnica Jasła (9,7 km), 

  • DK73 obwodnica Pilzna (2,6 km), 

  • DK73 obwodnica Brzostku i Kołaczyc (13,4 km), 

  • DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów (13,1 km), 

  • DK78 obwodnica Pradeł (2,4 km). 

W toku mamy przetargi na 37 zadań o łącznej długości 353,7 km. Oprócz tych, które zostały ogłoszone w tym roku, jest to także siedem postępowań z lat 2022-2023: 

2022 r.: 

  • DK28 obwodnica Zatora (woj. małopolskie). Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego. Zastosowaliśmy tę niecodzienną procedurę z uwagi na innowacyjny charakter inwestycji, wykorzystującej metodykę BIM (ang. Building Information Modeling).  W postępowaniu dwukrotnie już wybieraliśmy najkorzystniejszą ofertę i od obu wyborów wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Odwołania po drugim wyborze są aktualnie rozpoznawane przez KIO. 

2023 r.: 

  • S8 Łagiewniki Zachód – Niemcza (woj. dolnośląskie). Jeden z wykonawców wniósł skargę na wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie jest na etapie oczekiwania na rozprawę przed Sądem Okręgowym w Warszawie. 

  • S8 Niemcza – Ząbkowice Śląskie Północ (woj. dolnośląskie). Postępowanie jest na etapie podpisywania umowy z wykonawcą (skarga do Sądu Okręgowego miała braki formalne). 

  • S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo (woj. zachodniopomorskie). Po wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Po uprawomocnieniu wyboru, czeka nas jeszcze standardowa kontrola przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. 

  • DK25 obwodnica Kamienia Krajeńskiego (woj. kujawsko-pomorskie). Jeden z wykonawców wniósł odwołanie do KIO, a następnie skargę do Sądu na wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie jest na etapie wyznaczenia terminu rozprawy przez Sąd Okręgowy w Warszawie. 

  • DK25 obwodnica Sępólna Krajeńskiego (woj. kujawsko-pomorskie). Jeden z wykonawców wniósł odwołanie do KIO, a następnie skargę do Sądu na wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie jest na etapie wyznaczenia terminu rozprawy przez Sąd Okręgowy w Warszawie. 

  • DK12 obwodnica Głogowa (woj. dolnośląskie). Po wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Wybór właśnie się uprawomocnił, a więc czeka nas jeszcze standardowa kontrola przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

36 umów na ponad 456 km dróg

Od 1 stycznia 2024 r. podpisaliśmy 36 umów na realizację dróg o łącznej długości ponad 456 km i wartości ok. 18,9 mld zł. Z tego 28 umów to zadania z RPBDK o łącznej długości 403 km i wartości 17,7 mld zł, a osiem dotyczy obwodnic z PB100 o długości ponad 53 km i wartości ok. 1,2 mld zł. Ten rok, pod względem liczby podpisanych umów, jest czwartym najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat. 

W 2024 r. złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z RPBDK oraz PB100 dla 22 zadań. Uzyskaliśmy też decyzje ZRID dla 19 inwestycji z tych dwóch programów.  

Stan realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 opisaliśmy szczegółowo w komunikacie z 27 grudnia br.  

Więcej niż zakładaliśmy

Warto podkreślić, że w 2024 r. udało się nam zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Przetargi na realizację dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach, które publikowaliśmy pod koniec zeszłego roku, nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. 

Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w ponad 130 proc.! 

Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 r. wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. Jest to ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą ok. 19 mld zł. 

Przegląd naszych inwestycji

Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poniższe linki:    

Odbudowa po powodzi

Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura wielu dróg krajowych. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z jej odbudową. Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 508 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów. Odnawiamy również zniszczone oznakowanie i odbudowujemy chodniki. Do końca roku zakończyliśmy ponad 300 takich zadań. W planie jest również 19 długofalowych zadań inwestycyjnych, związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktury. 

Podczas powodzi, najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowaliśmy w woj. opolskim. Od początku naszym priorytetem było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. 25 października br. oddaliśmy kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach. Konstrukcje poprzedniego mostu tymczasowego i budowanego obiektu (powstającego w ramach rozbudowy DK40) zostały porwane przez powódź. Pierwotnie we wrześniu miało rozpocząć się betonowanie ustroju nośnego, a nowy most w Głuchołazach miał być gotowy do końca roku. 

16 grudnia br. udostępniliśmy kierowcom drugi pas ruchu na drodze krajowej nr 94 (DK94) w Skorogoszczy. Odcinek ten był nieprzejezdny od wystąpienia fali powodziowej, a skala zniszczeń uniemożliwiła przejazd przez kilka miesięcy. Pod koniec listopada udostępniliśmy pas ruchu w kierunku Opola, a teraz kierowcy poruszają się już tym odcinkiem w dwóch kierunkach. 

Poprawiamy bezpieczeństwo

W 2024 r. ogłosiliśmy 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID). 

W tym roku zakończyliśmy realizację 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3997 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7425 miejsc. 

O bezpieczeństwo użytkowników dróg dbamy w wielu różnych obszarach. Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Osiem z nich udostępniliśmy kierowcom od początku tego roku. Planujemy, że w przyszłym roku powstanie kolejnych ok. 10 ramp, a do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.

Dbamy o stabilność branży - reagujemy na sytuację na rynku

Dane potwierdzają, że stosowany przez nas mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku. 

W połowie 2024 roku podpisaliśmy pierwsze aneksy dotyczące waloryzacji umów na dokumentację projektową. Wcześniej takie rozwiązania stosowaliśmy już w przypadku wykonawców inwestycji drogowych oraz prac utrzymaniowych. Działanie to jest odpowiedzią na wzrost kosztów świadczenia usług przez wykonawców dokumentacji projektowej, wynikający z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę. Do końca tego roku podpisaliśmy 74 aneksy do umów na projektowanie oraz 72 aneksy do umów z firmami sprawującymi nadzór nad naszymi inwestycjami. 

Mechanizm waloryzacji jest wyrazem odpowiedzialności GDDKiA za kondycję sektora związanego z realizacją inwestycji drogowych. W połączeniu z odpowiednią analizą ryzyka i rzetelną wyceną ofert przez wykonawców, stanowi on kluczowy element stabilności rynku. 

Skutecznie wykorzystujemy unijne środki

W kwietniu 2024 roku świętowaliśmy 20. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Była to też znakomita okazja do tego, aby podkreślić rolę GDDKiA jako lidera w realizacji inwestycji z wykorzystaniem unijnych funduszy

W ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) przewidziano do wykorzystania przez GDDKiA kwotę ok. 18 mld zł. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn. Była to siódma umowa o dofinansowanie projektu z Programu FEnIKS i jednocześnie pierwsza, gdzie FEnIKS był jedynym źródłem środków. Wcześniejsze umowy o dofinansowanie były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem środków, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).  

Kolejna umowa o dofinansowanie projektu w całości z Programu FEnIKS, którą podpisaliśmy na początku grudnia br., zakłada unijne wsparcie dla budowy drogi ekspresowej S7 Miechów – Szczepanowice. Również na początku grudnia, budowa S7 na odcinku Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, otrzymała środki o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. Rok 2024 zamykamy z 10 umowami o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z tego Programu, pozyskaliśmy w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł. 

O kolejne ponad 700 mln zł wzrośnie natomiast dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Umowę na projekty związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego podpisaliśmy w połowie września br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W ramach przedsięwzięcia, którego wartość całkowita wynosi niespełna 1,1 mld zł, zrealizowanych zostanie w sumie 180 inwestycji na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Przypomnijmy, że w ostatnich dniach 2023 r. podpisaliśmy dwie umowy dotyczące dofinansowania z KPO dla budowy 10 obwodnic i poprawy bezpieczeństwa w 125 lokalizacjach. Łączne dofinansowanie z tych dwóch umów to blisko 2,3 mld zł. 

W mijającym roku uzyskaliśmy też dofinansowanie dla realizacji naszych inwestycji z instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF). Środki pozyskaliśmy na zaprojektowanie i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne oraz również ponad 17-kilometrowego odcinka S12 od Chełma do MOP Teosin. Obie inwestycje realizowane są w woj. lubelskim.

Ćwiczenia służb, dialog z branżą, wizyty zagranicznych gości

Tunele na drogach administrowanych przez GDDKiA przygotowane są na wszelkie możliwe scenariusze zdarzeń. Gdy jednak dojdzie do sytuacji zagrożenia, to oprócz samej infrastruktury, o bezpieczeństwie kierowców i podróżnych decyduje również sprawna współpraca wszystkich służb. W 2024 r. służby ratownicze ćwiczyły w tunelach: na odcinku drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra, w Dziekanowicach na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52, na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy oraz pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7

Kluczowy jest dla nas konstruktywny dialog i wymiana doświadczeń. Dlatego też w mijającym roku kontynuowaliśmy dialog m.in. z branżą wykonawczą oraz gościliśmy w Polsce przedstawicieli Litewskiej Administracji Drogowej Via Lietuva. Byliśmy też gospodarzem spotkania grupy roboczej Collaborative Planning z CEDR, organizacji zrzeszającej europejskich zarządców dróg. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele krajowych administracji drogowych z Holandii, Szwecji, Estonii i Finlandii. 

IV edycja konkursu „Innowacje w drogownictwie”

Chcąc wykorzystać potencjał polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił IV edycję konkursu pod nazwą Innowacje w drogownictwie. Celem Konkursu było wyłonienie najlepszych prac dyplomowych, których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Inicjatywa ma również na celu promowanie idei przedsiębiorczości i innowacyjności wśród społeczności akademickiej. 

W trzech kategoriach (materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu drogowego, drogowe obiekty inżynierskie) zgłoszonych zostało w sumie 21 prac. Spośród nich Kapituła konkursu wyłoniła zwycięzców

Materiały

Podsumowanie 2024 roku - wypowiedź rzecznika GDDKiA
Podsumowanie​_2024​_roku​_-​_wypowiedź​_rzecznika​_GDDKiA.mp3 1.31MB

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}