W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyła przerwa zimowa. Przed nami intensywny okres

16.12.2024

W niektórych rejonach Polski pojawił się śnieg i ujemne temperatury, na drogi codziennie wyjeżdża sprzęt do zimowego utrzymania, a na budowach rozpoczęła się trzymiesięczna przerwa. Zapisana jest w umowach z wykonawcami, ale nie zawsze oznacza wstrzymanie prac.

Widok z lotu ptaka na prace prowadzone na nowej zakopiance. Zimowa aura. Widoczna jest trasa, biegnąca w górę, oraz pojazdy i pomieszczenia pracowników budowy.

Zasadniczo trwa ona od połowy grudnia do połowy marca (dłużej w terenach górskich). Jest to okres, kiedy wykonawcy, jeżeli chcą, mogą zawiesić roboty budowlane w terenie. Jednak przy sprzyjającej pogodzie mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, przyspieszając realizację inwestycji lub nadganiając ewentualne zaległości. Niezależnie od zimowej aury, prowadzonych może być również szereg innych działań (m.in. w obszarze przygotowania czy projektowania). Dla GDDKiA przerwa zimowa jest więc czasem wytężonej pracy.

Ręce pełne roboty

Polska jest największym placem budowy w Europie, a wiele z kluczowych dla naszego kraju inwestycji dotyczy sieci dróg krajowych. Obecnie w realizacji są 104 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o łącznej długości blisko 1467 km i wartości ponad 63 mld zł. W przetargu mamy 16 zadań o łącznej długości blisko 131 km, a kolejnych ponad 2500 km w przygotowaniu. Na etapie realizacji znajdują się też 22 zadania z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 176 km. Kolejnych 13 obwodnic o łącznej długości ponad 122 km jest w trakcie przetargu, a 61, o łącznej długości ponad 582 km, w przygotowaniu.

Choć to roboty w terenie wzbudzają zazwyczaj największe zainteresowanie, to budowa dróg to także wybór wykonawcy tych prac, a więc przetargi i ich kolejne etapy. Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba wykonania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych. Wszystkie te zadania mogą być prowadzone niezależnie od warunków pogodowych. Wymagają one specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu urzędów i instytucji, ogromnych nakładów finansowych, a przede wszystkim mnóstwa pracy.

Przerwa zimowa to możliwość, nie wymóg

Zgodnie z umową, którą podpisujemy z wykonawcą inwestycji, okresy zimowe (na etapie robót budowlanych) nie wliczają się do czasu na jej ukończenie. Wykonawcy mogą jednak realizować prace, które nie są wrażliwe na niskie temperatury i pozostałe warunki atmosferyczne występujące zimą. Jakie prace i przy jakiej pogodzie mogą być wykonywane, określają zapisy umowy, a dokładnie Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB).

Kolejne drogi jeszcze w tym roku

Mimo że przerwa zimowa na budowach już ruszyła, to do końca roku planujemy oddać kierowcom kolejne kilometry dróg. W woj. zachodniopomorskim sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA wydłużymy o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. W woj. mazowieckim na niespełna 13-kilometrowym odcinku autostrady A2 Groszki - Siedlce Zachód dobiegają końca procedury odbiorowe. Z kolei w woj. małopolskim, tuż przed świętami, udostępnimy blisko 14 km S7 Widoma – Kraków (połączenie Warszawy i Krakowa bezpośrednim, ekspresowym połączeniem drogowym) oraz odcinek drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa o długości ponad 12 km.

{"register":{"columns":[]}}