W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Będą zmiany na węźle Mistrzejowice w ciągu S7

12.05.2022

Analiza ruchu wykonana przez Politechnikę Krakowską wskazuje na konieczność przeprojektowania dwóch łącznic węzła Mistrzejowice: łącznicy S7 - S52 Północnej Obwodnicy Krakowa w kierunku z węzła Grębałów na zachód do S52 POK oraz łącznicy od S52 POK w kierunku węzła Grębałów na S7. Natomiast pojawienie się osuwiska przy tym węźle spowodowało konieczność zabezpieczenia terenu przy ogródkach działkowych i przeprowadzenia badań geofizycznych. Powstanie projekt zabezpieczenia tego osuwiska.

DCIM\100MEDIA\DJI_0070.JPG

Znaczny wzrost natężenia ruchu

Węzeł Mistrzejowice projektowany był przez poprzedniego wykonawcę drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków, na podstawie ówcześnie posiadanych danych ruchowych. Po otrzymaniu nowych wyników badań natężenia ruchu, wykonanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 dla dróg w całym kraju, okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7 od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła Kraków Przewóz na S7 wzrósł w ciągu 5 lat o 145 proc. Natomiast od 27 do 100 proc., w zależności od badanego odcinka, wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Największy wzrost (o 100 proc.) odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7).

Nowa sytuacja, związana z gwałtownymi wzrostami natężeń ruchu, spowodowała, że w GDDKiA zapadła decyzja o konieczności przeanalizowania zastosowanych rozwiązań pod kątem przepustowości węzła Mistrzejowice. Wykonanie analizy zlecone zostało specjalistom z Politechniki Krakowskiej. Wnioski z analizy wskazały na konieczność przeprojektowania dwóch łącznic węzła Mistrzejowice: łącznicy z S7 na S52 w kierunku z węzła Grębałów na zachód do S52 POK oraz łącznicy od S52 POK w kierunku węzła Grębałów na S7.  Zmiany projektowe będą polegały na uzyskaniu przekroju dwupasowego na tych łącznicach. W związku z tym, że jest to kontrakt w formule Projektuj i buduj, przeprojektowaniem zajmą się projektanci wykonawcy inwestycji.

Pasjonaci drogownictwa

Równolegle sprawa węzła Mistrzejowice zainteresowała pasjonatów infrastruktury drogowej. Niektórzy z nich zawodowo zajmują się inżynierią i doradztwem technicznym związanym z budową dróg. Nie można ich więc określić „amatorami” w dziedzinie drogownictwa. Wnioski, do których doszli, są spójne z analizą wykonaną przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej.

Dziękujemy wszystkim osobom, które poświęciły swój czas na przekazanie sugestii, które w rezultacie przełożą się na lepszą efektywność realizowanej przez nas inwestycji.

Powstanie projekt zabezpieczenia osuwiska

Przy wykonywaniu prac ziemnych w rejonie planowanego węzła Mistrzejowice zaobserwowano odspojenie się skarpy i pęknięcia gruntu na terenie wykopu, co sugerowało pojawienie się ruchów osuwiskowych. Pęknięcia zaobserwowano również na terenie pobliskich ogródków działkowych ROD Zesławice. Roboty zostały wstrzymane. Aby spowolnić proces osuwania się gruntu i zmniejszyć skutki osunięć, wykonano przyporę ziemną oraz zabezpieczono teren osuwiska folią. Teren został odgrodzony i ustawiono tablice ostrzegawcze. Szczegółowe badania geofizyczne wskażą, jakie formy docelowych zabezpieczeń trzeba będzie zastosować.

Zmiany w projektach węzłów to standardowa procedura

Wprowadzanie zmian w projektach węzłów czy obiektów inżynierskich na wielkich inwestycjach nie jest niczym szczególnym. Podpisując umowy z wykonawcami robót, pozostawiamy im możliwość dokonywania zmian w projektach. Zmiany te wprowadzane są z różnych przyczyn i mają różny zakres. Powodami mogą być zmiany technologii, zastosowanie innych rozwiązań konstrukcyjnych lub materiałów, zmieniająca się sytuacja ruchowa czy czynniki przyrodnicze, np. pojawienie się osuwisk.

Węzeł Mistrzejowice nie jest jedynym, dla którego wykonane zostały analizy przepustowości i zaproponowano inne rozwiązania. Analizy zostały wykonane w sumie dla trzech węzłów: Zielonki i Węgrzce, powstających w ramach budowy S52 Północnej Obwodnicy Krakowa, oraz Mistrzejowice na S7. Wskazują one na potrzebę wprowadzenia korekt projektowych, co zostanie uwzględnione w dokumentacji dla tych trzech węzłów.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}