Branża budowlana stawia na nowoczesność
28.02.2023
Sześć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, które ma wyłonić wykonawcę obwodnicy Zatora w ciągu DK28. Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM. To innowacyjne przedsięwzięcie w skali kraju, które spotkało się z dużym zainteresowaniem branży budowlanej.
BIM - innowacyjna technologia w budownictwie
4 stycznia br. opublikowaliśmy postępowanie, którego celem jest wybór wykonawcy obwodnicy Zatora. Postępowanie jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego, przewidzianego w ustawie Prawo zamówień publicznych m.in. dla przedsięwzięć o innowacyjnym charakterze.
Obwodnica Zatora budowana będzie w ramach pilotażu przy wykorzystaniu metodyki BIM (ang. Building Information Modeling). To nowoczesna technologia, w której stosuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność w branży budowlanej w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie ilość informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi. BIM to metoda zarządzania informacją, która stawia sobie za cel ograniczenie strat danych.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Branża budowlana zaczyna w coraz szerszym zakresie wykorzystywać metodykę BIM, ponieważ pomaga ona w zarządzaniu informacją. Pozwala na ustandaryzowanie procedur i procesów związanych z projektem, budową i użytkowaniem drogi. Dzięki BIM mamy jedną informację (np. dotyczącą wiaduktu) w jednym miejscu. Unikamy sytuacji, w której jedna informacja jest umieszczona w kilku różnych miejscach, co zwiększa ryzyka związane z zarządzaniem danymi i zagrożenie pojawieniem się rozbieżności.
Pierwsza tura dialogu konkurencyjnego
Dialog konkurencyjny ma trzy tury postępowania. W pierwszej zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Właśnie zakończyliśmy etap przyjmowania takich wniosków. Zainteresowanych realizacją tej nowatorskiej w skali kraju budowy jest sześć podmiotów - POLAQUA, SKANSKA, Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (Lider) i Strabag (Partner), konsorcjum Eurovia Polska (Lider) i Warbud (Partner) oraz PORR.
Przed złożeniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawcy mogli zadawać nam pytania dotyczące inwestycji i procedury dialogu konkurencyjnego. Zadano ponad 40 pytań, z których większość dotyczyła kryteriów selekcji przewidzianych w postępowaniu. To na podstawie tych kryteriów, spośród zainteresowanych podmiotów, wybierzemy trzech wykonawców, z którymi przeprowadzimy właściwy dialog konkurencyjny. Kryteria selekcji są następujące:
- doświadczenie wykonawcy w BIM (15 punktów);
- próbka referencyjnego modelu BIM wraz z dokumentem opisu oraz dokumentem źródłowym (75 punktów).
Dziękujemy wszystkim wykonawcom zgłaszającym swoje pytania i sugestie, za ich zaangażowanie oraz rzeczowe i merytoryczne podejście do tej inwestycji. Cieszymy się, że branża budowlana jest zainteresowana udziałem w tym nowatorskim przedsięwzięciu. Dzięki temu możemy wspólnie przygotować efektywny i praktyczny model realizacji inwestycji drogowej z wykorzystaniem metodyki BIM.
Ocena kryteriów selekcji
Po złożeniu wniosków przystąpimy do ich weryfikacji. Będziemy oceniać kompetencje wykonawców w zakresie BIM i sprawdzać, czy mają oni doświadczenie i praktyczną umiejętność posługiwania się tą metodyką. Zweryfikujemy, czy próbka referencyjnego modelu BIM została przygotowana zgodnie z założonymi w postępowaniu podkryteriami. Planowany czas na ocenę wniosków to 30 dni.
Szczegółowe informacje o warunkach udziału i kryteriach selekcji dostępne są na platformie zakupowej GDDKiA w załączniku Ogłoszenie o zamówieniu.
Co dalej?
Po ocenie wniosków zaprosimy do udziału w dialogu konkurencyjnym trzech wykonawców, którzy otrzymają największą liczbę punktów. Będą oni mogli zaproponować konkretne rozwiązania spełniające potrzeby zamawiającego. Dzięki takiemu spotkaniu dwóch stron - zamawiającego i wykonawców - mogą oni lepiej poznać swoje potrzeby i specyfikę danego zamówienia. Jest to szczególnie ważne w przypadku innowacyjnych przedsięwzięć - takich jak budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM.
Ostatnia tura dialogu to przygotowanie przez nas Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Po przygotowaniu SWZ do składania ofert zapraszani są wykonawcy, którzy brali udział w dialogu i nie zostali wyeliminowani z postępowania. Wybudowanie obwodnicy Zatora zostanie powierzone temu wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza.
Obwodnica Zatora
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026.