Budujemy nie tylko dla kierowców
29.09.2023
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od lat wdraża kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa pieszych. Od 2021 roku te działania są przez nas realizowane w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID). W tym czasie zrealizowaliśmy prawie 500 inwestycji.
Chodniki
Od 2021 roku zbudowaliśmy 24 km chodników. Na ten wynik składa się 27 inwestycji o łącznej wartości 65 mln zł. Dzięki tym działaniom istotnie zwiększyliśmy bezpieczeństwo pieszych w miejscowościach, przez które przebiegają drogi krajowe. Przy okazji budowy chodników zbudowaliśmy też 16 zatok autobusowych.
Średnia długość budowanego chodnika to prawie 900 metrów. Najdłuższy (2,2 km) zbudowaliśmy w Ropie wzdłuż DK28 w powiecie gorlickim. W 2024 roku planujemy budowę 6 km chodników w dziewięciu miejscowościach.
Decydując o budowie chodnika w konkretnym miejscu kierujemy się przede wszystkim bezpieczeństwem pieszych. Nowe chodniki powstają na terenach zabudowanych, przeważnie w centrach miejscowości, gdzie ruch pieszych jest największy lub w miejscach niebezpiecznych, gdzie dochodziło do wypadków.
Inwestycje związane z budową chodników i doświetlenia przejść dla pieszych przygotowujemy w ścisłej współpracy z lokalnymi samorządami. To one wskazują, gdzie są największe potrzeby mieszkańców, często to one też przygotowują dokumentację planowanej inwestycji.
Oświetlenie
Uczestnicy ruchu drogowego muszą widzieć się nawzajem. Widoczność to największy problem w okresie jesienno-zimowym, gdy szybko zapada zmierzch. Dlatego istotną częścią naszego programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych jest doświetlanie tych miejsc. Wspólnie z gminami rozpoczęliśmy ten proces w 2016 roku. Od 2021 roku realizujemy go w ramach PBID.
Jak dotąd doświetliliśmy ponad 500 przejść. W tym roku planujemy poprawić warunki na kolejnych 69. Za kilka miesięcy liczba doświetlonych przejść w Małopolsce przekroczy 600. W ramach PBID będzie to wtedy prawie 450 zmodernizowanych przejść.
Oświetlenie przejścia dla pieszych nie może ograniczać się tylko do samych pasów, gdyż wtedy przejście nie jest dobrze widoczne dla kierowcy. Nie są też widoczni piesi zbliżający się do przejścia. Na przejściach montujemy specjalne lampy, które oświetlają nie tylko same przejście, ale również chodnik. Dzięki temu kierowca może wcześniej dostrzec miejsce na drodze, w którym powinien zachować szczególną czujność i ostrożność. Ponadto te lampy są ustawione w taki sposób, że oświetlają całą sylwetkę pieszego, dzięki czemu jest on dużo lepiej widoczny dla kierowców.
Kładki dla pieszych
W ramach PBID przygotowujemy też dwie oczekiwane i duże w skali tego programu inwestycje. Będą to kładki dla pieszych nad Zakopianką w Mogilanach i Głogoczowie. Dla obu tych inwestycji złożyliśmy do Wojewody Małopolskiego wnioski o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Planujemy wybudowanie tych kładek do końca przyszłego roku.
Troska o bezpieczeństwo nigdy się nie kończy
Poprawa oznakowania, doświetlenia przejść, budowa chodników i kładek czy likwidacja niepotrzebnych „pasów” to działania, dzięki którym rośnie poziom bezpieczeństwa pieszych. Za te działania krakowski oddział GDDKiA został w styczniu uhonorowany nagrodą Małopolskiego Ambasadora Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pamiętajmy jednak, że to nie infrastruktura ma decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Kluczowi są ludzie – ich zachowania, świadomość, rozwaga, odpowiedzialność. Bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od nas. Od wszystkich użytkowników dróg.