W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budujemy sztandarowe inwestycje nie tylko dla Małopolski

22.07.2022

Na drogi ekspresowe i dwujezdniowe ruchu przyspieszonego, które powstają aktualnie w woj. małopolskim, czekają kierowcy z całej Polski. Bezpieczna i sprawna podróż jest istotna zarówno dla osób, których punktem docelowym jest ten region, jak i przejeżdżających przez niego tranzytem. Z myślą o wszystkich użytkownikach dróg krajowych w naszym województwie w trakcie realizacji jest ponad 78 km dróg ekspresowych oraz 30,7 km dróg dwujezdniowych klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Koszt tych inwestycji wynosi ponad 7,7 mld zł.

Widok z poziomu ziemi na jezdnię drogi ekspresowej. Widoczny pas rozdziału i pikietaż

S7 w Małopolsce

Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. W użytkowaniu jest odcinek Szczepanowice – Widoma, fragmenty na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów oraz odcinki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Długość odcinków, po których obywa się ruch, wynosi teraz ponad 48,5 km. W trakcie realizacji jest 45,3 km. Część kosztów budowy drogi ekspresowej S7 pokryta zostanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do Krakowa

W 2017 r. oddaliśmy do użytku 4,5 km S7 od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta z 700-metrowym mostem na Wiśle. Kontynuacją jest dalsza trasa od węzła Kraków Nowa Huta do granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego. Ponad 55-kilometrowa droga ekspresowa S7 została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:  

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km, 

  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km, 

  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km - odcinek oddany do użytku w październiku 2021 r. 

  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km. 

Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Zlokalizowano na niej osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów. Wszystkie będą odpowiedzialne za skomunikowanie drogi ekspresowej z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową Północną Obwodnicą Krakowa w ciągu S52. 

Moczydło - Miechów

Umowę na kontynuację projektowania i budowy tego odcinka podpisaliśmy 16 kwietnia 2020 r. Wartość umowy wynosi ponad 752,9 mln zł. Prace w terenie rozpoczęto 27 lipca 2020 r. Obecnie trwa budowa warstw konstrukcyjnych nawierzchni, a na większości obiektów mostowych wykonywane są roboty wykończeniowe. Na MOP-ach realizowane są budynki toalet. Postępuje budowa elementów Systemu Zarządzania Ruchem. Zaawansowanie prac w branży drogowej wynosi aktualnie 60,5 proc., mostowej 73 proc., a pozostałych prac to ok. 50 proc. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło - Miechów o długości ok. 18,7 km. Zbudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie i 20 przepustów o funkcji ekologicznej. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Giebułtów przy jezdni w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa. Inwestycja potrwa do 2023 r. 

Miechów - Szczepanowice

Umowę na projekt i budowę podpisaliśmy 5 lutego 2021 r. Jej wartość to ponad 162 mln zł. Trwają prace projektowe. Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 5,3 km pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta)

26 września 2018 r. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę. 2 stycznia 2020 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, a decyzja przekazana została GDDKiA przez Wojewodę 20 lipca 2020 r. 4 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) w związku z brakiem należytego wykonywania robót, pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na odcinku S7 Widoma - Kraków.  

15 lipca 2021 r. podpisaliśmy umowę z nowym wykonawcą robót konsorcjum firm: Gülermak Ağir Sanayi Ínşaat ve Taahhüt, Mosty - Łódź oraz Gülermak. 

Aktualnie trwają prace przy przebudowie kolizji sieci (gazowe, energetyczne, teletechniczne itp.), roboty drogowe: wykopy, nasypy, wzmocnienia gruntów oraz roboty związane z budowa obiektów inżynierskich: posadowienia, fundamenty, konstrukcje obiektów.  

Ten ponad 18-kilometrowy odcinek S7 będzie dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po trzy pasy ruchu na każdej jezdni na odcinku miejskim, a na pozostałym zakresie dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci (odcinek zamiejski). Powstaną na nim 42 obiekty inżynierskie, w tym najdłuższa estakada o długości ok 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów. 

S7 na południe od Krakowa

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania, z czego jedno jest ukończone i oddane do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).  

17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z pierwotnym wykonawcą odcinka Lubień- Naprawa. Mobilizacja wykonawcy (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji kontraktu zgodnie z umową, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. 1 września 2020 r. podpisano umowę na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim. Budowa obiektu została zakończona a odbiór końcowy nastąpił w listopadzie 2021.  

22 grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę na kontynuację budowy drogi ekspresowej z firmą STRABAG Infrastruktura Południe. Obecnie trwają roboty związane z makroniwelacją terenów pod obiektami mostowymi, roboty na drogach dojazdowych, roboty wykończeniowe na MOP-ach, wykonanie nasadzeń. Od 30 listopada 2021 r. ruch odbywa się dwoma jezdniami w oparciu o tymczasową organizację ruchu. Planuje się zakończenie inwestycji latem 2022 r.  

Kontynuowana jest budowa odcinka Naprawa - Skomielna Biała. Prace są realizowane w obu nitkach tunelu oraz na portalu północnym i południowym. W tunelu zostało zakończone wykonywanie warstwy ścieralnej. Obecnie prowadzone są roboty instalacyjne w tunelu oraz niszach, montowane są oprawy oświetleniowe, oznakowanie. Na portalach prowadzone są roboty drogowe, montaż instalacji hydrantowej. W budynkach technicznych prowadzone są roboty instalacyjne.  Zakończenie budowy tunelu planowane jest do końca 2022 r.  

S52 Północna Obwodnica Krakowa zamknie ring wokół miasta

Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) nie było w sieci dróg krajowych jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Dopiero zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, w ciągu drogi ekspresowej S52. Ruszyły przetargi i prace dokumentacyjne, a 13 listopada 2018 r. podpisana została umowa z wykonawcą. 9 lipca 2020 r. Wojewoda wydał pierwszą decyzję ZRID dla odcinka od miejscowości Zielonki do Mistrzejowic, a następnego dnia przekazany został plac budowy i rozpoczęły się roboty. Na pozostałych odcinka decyzje ZRID zostały wydane 5 i 18 lutego 2021 r. 

Obecnie trwają intensywne prace na budowie drogi ekspresowej S52 POK. Wykonywany jest ciąg główny drogi ekspresowej i drogi dojazdowe. Powstają fundamenty i filary wiaduktów. Trwa przebudowa istniejących sieci infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją: energetycznej, gazowej i sanitarnej. Kontynuowane są jeszcze badania archeologiczne. Trwają też prace przy budowie dwóch tuneli. Tunel w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywany jest metodą odkrywkową. Tak samo realizowany jest tunel w Batowicach (496 m) z tą różnicą, że przeszkodą dla tunelu w Zielonkach jest dodatkowo rzeka Prądnik. Wykonawca chce rozwiązać ten problem za pomocą ścianek szczelnych, które tymczasowo wbije przy rzece, by wykonać niezbędne prace. 

S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych. 

Dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

W lipcu 2020 r. rozpoczęły się prace projektowe w ramach realizacji dwujezdniowej obwodnicy tego miasta. W ramach zadania o długości nieco ponad 9 km powstaną trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce. Wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego 10 maja 2021 r. Procedura jej uzyskania pozostaje na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. 

W związku ze skargą Towarzystwa na rzecz Ziemi, Naczelny Sąd Administracyjny na mocy wyroku z dnia 14 czerwca 2022 r. uchylił wyrok WSA i jednocześnie zobowiązał Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (GDOŚ) do ponownego rozpatrzenia sprawy w zakresie realizacji obwodnicy nad ujęciem wody Zasole w Oświęcimiu.  

W czerwcu zakończyły się konsultacje społeczne, co daje podstawę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie do wydania postanowienia o uzgodnieniu warunków realizacji przedsięwzięcia. W chwili obecnej oczekujemy na stanowisko GDOŚ, które będzie miało wpływ na termin wydania decyzji ZRID.  

Szczególnego podejścia Wykonawcy wymagał fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany raport, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. 

Obwodnica powstaje w ramach większej inwestycji, budowy drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała i według założeń miała być oddana do ruchu na wiosnę 2024 r. Z uwagi na przedłużenie się procedury ZRID czas zakończenia zadania ulegnie zmianie. 

Dwujezdniowa DK47 Rdzawka - Nowy Targ

Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa dwujezdniowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli dalszy ciąg „nowej zakopianki”, jak potocznie określają ją kierowcy. Prace przygotowawcze dla odcinka DK47 Rdzawka - Nowy Targ prowadzone były w latach 2008 - 2015. Aneks do Programu Inwestycji dla tej drogi 26 czerwca 2017 r. podpisał Minister Infrastruktury, umożliwiając tym samym jej realizację. 

Budowa nowej dwujezdniowej drogi w nowym śladzie była konieczna dla poprawy bezpieczeństwa i obsługi ruchu. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. średni ruch dobowy był tu na poziomie 14-18 tys. pojazdów/dobę, jednak w okresie weekendów, ferii i wakacji liczba pojazdów tak bardzo wzrasta, że tworzą się zatory. Świadczy to o wyczerpaniu przepustowości jednojezdniowej drogi. Powstająca w nowym śladzie droga umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju. 

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości 16,1 km i szerokości jezdni 2x3,5 m. Zbudowane zostaną cztery węzły drogowe (Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe) oraz 27 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty). Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt). Przebudowana zostanie infrastruktura techniczna. 

Aktualnie prowadzone są prace w pełnym asortymencie robót tj. wykopy, nasypy, roboty bitumiczne, prace konstrukcyjne i wykończeniowe na obiektach mostowych. Obecnie zaawansowanie robót wynosi ok.  60 proc. Wykonawca realizuje prace zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem robót, który zakłada zakończenie budowy w 2024 r.  

Inne dwujezdniówki

23 listopada 2020 r. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę I odcinka DK75 Brzesko - Nowy Sącz, czyli II etapu „łącznika brzeskiego”. Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza. Budowa II etapu łącznika brzeskiego pozwoli na odsunięcie od miasta ruchu tranzytowego, pomiędzy autostradą A4 a Nowym Sączem i rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Wykonawca 23 września 2021 r. złożył w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim wniosek o wydanie decyzji ZRID. 15 lipca br. zakończyły się konsultacje społeczne na etapie przeprowadzanej ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.  

Na realizację tego odcinka wykonawca ma 36 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), zgodnie z deklaracją złożoną w ofercie przetargowej. 

15 grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu jezdni prawej na istniejącym odcinku A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. To odcinek, który stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa, z bardzo dużym natężeniem ruchu samochodowego. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni autostrady A4 o długości 900 m, od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki do punktu, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudowana zostanie łącznica z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa. 6 maja 2022 r. uzyskaliśmy decyzję ZRID co pozwoliło rozpocząć prace w terenie. Zakończenie rozbudowy planowane jest w 2023 r. 

Inne inwestycje

22 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z rozbudową drogi krajowej nr 94 na odcinku Zederman - Jerzmanowice. Zadanie realizowane jest w systemie Projektu i Buduj. Obecnie trwają prace projektowe. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r. 

{"register":{"columns":[]}}