Drogowcy chcą nowych rozwiązań
26.04.2023
Trzy firmy przechodzą do drugiego etapu postępowania, którego celem jest wybór wykonawcy obwodnicy Zatora w nowym przebiegu DK28. To nasza pierwsza inwestycja, która będzie budowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM (ang. Building Information Modeling).
Etap oceny wniosków
Wykonawcę obwodnicy Zatora wybierzemy w trybie dialogu konkurencyjnego, przewidzianym w Prawie Zamówień Publicznych. Pierwsza tura dialogu to złożenie przez zainteresowanych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ich ocena przez nasz Oddział. Budową obwodnicy Zatora zainteresowało się sześć podmiotów - POLAQUA, SKANSKA, Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner), konsorcjum Eurovia Polska (lider) i Warbud (partner) oraz PORR. Liczba złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu pokazuje, że branża budowlana jest zainteresowana realizacją nowatorskich przedsięwzięć drogowych.
Z tej grupy do kolejnego etapu wyłoniliśmy trzy: Mostostal Warszawa, Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner) oraz SKANSKA. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania od wyniku wyboru. Po upływie tego terminu zaprosimy trzy podmioty, których oferty otrzymały najwyższą liczbę punktów, do udziału w drugiej, kluczowej turze postępowania - dialogu.
Wnioski było oceniane na podstawie kryteriów selekcji:
- doświadczenie wykonawcy w BIM (15 punktów);
- próbka referencyjnego modelu BIM wraz z dokumentem opisu oraz dokumentem źródłowym (75 punktów).
Nr wniosku |
Wykonawca |
Punktacja Doświadczenie wykonawcy w BIM Kryterium selekcji K1 |
Punktacja Próbka referencyjnego modelu BIM Kryterium selekcji K2 |
Suma punktów |
1 |
POLAQUA |
1 |
0 |
1 |
2 |
SKANSKA |
15 |
60 |
75 |
3 |
Mostostal Warszawa |
11 |
74 |
85 |
4 |
Konsorcjum: Lider – Strabag Infrastruktura Południe, Partner - Strabag |
12 |
73 |
85 |
5 |
Konsorcjum: Lider – Eurovia, Partner - Warbud |
11 |
49 |
60 |
6 |
PORR |
4 |
63 |
67 |
Szczegółowe informacje o warunkach udziału i kryteriach selekcji dostępne są na platformie zakupowej GDDKiA w załączniku Ogłoszenie o zamówieniu. O ogłoszeniu postępowania na budowę obwodnicy Zatora pisaliśmy tutaj, a o złożeniu przez zainteresowanych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu tutaj.
Współpraca firm budowalnych z Generalną Dyrekcją
Dialog konkurencyjny daje firmom budowlanym możliwość udziału w przygotowaniu założeń realizacji danej inwestycji. To podczas dialogu trzech wykonawców będzie przedstawiało swój punkt widzenia i prezentowało propozycje rozwiązań, które mogą zostać włączone do Opisu Przedmiotu Zamówienia. Reakcja branży drogowej na naszą propozycję wspólnego przygotowania założeń budowy obwodnicy Zatora jest w naszej ocenie bardzo pozytywna. Sześć podmiotów chciało podzielić się z nami swoimi doświadczeniami i przekazać nam swoje opinie. Dzięki takiej współpracy możemy skorzystać z wiedzy branży i lepiej przygotować inwestycję.
Co dalej?
Podczas dialogu wykonawcy będą proponować konkretne rozwiązania spełniające potrzeby zamawiającego. Dzięki takiemu spotkaniu dwóch stron - zamawiającego i wykonawców - mogą oni lepiej poznać swoje potrzeby i specyfikę danego zamówienia. Jest to szczególnie ważne w przypadku innowacyjnych przedsięwzięć - takich jak budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM.
Ostatnia, trzecia tura postępowania, to przygotowanie przez nas Specyfikacji warunków zamówienia (SWZ), na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Po przygotowaniu SWZ do składania ofert zaprosimy wykonawców, którzy brali udział w dialogu i nie zostali wyeliminowani z postępowania. Wybudowanie obwodnicy Zatora zostanie powierzone temu wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza.
Obwodnica Zatora
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Wprowadzamy BIM
Obwodnica będzie budowana w ramach pilotażu przy wykorzystaniu metodyki BIM. To nowatorskie podejście do zarządzania, w którym wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych, od etapu projektowania, przez realizację po utrzymanie. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność w branży budowlanej w Unii Europejskiej i w krajach anglosaskich. Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026.