Krakowski oddział GDDKiA z nagrodą Ambasadora Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
26.01.2023
Prezydium Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyznało nam nagrodę za rozwój i propagowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Małopolsce. W sposób szczególny doceniono nasze działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych na drogach krajowych.
Bezpieczne przejścia dla pieszych
Od 2015 roku wdrażamy kompleksowe działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych na przejściach. Realizujemy je we współpracy z lokalnymi samorządami i Policją. Wspólnie oceniamy poziom bezpieczeństwa na poszczególnych przejściach dla pieszych. W razie potrzeby podejmujemy konkretne działania, poprawiające jakość przejść i zwiększające bezpieczeństwo pieszych.
Wspólnie z samorządami i Policją przygotowaliśmy też kryteria weryfikacji istniejących przejść dla pieszych i wyznaczania nowych. Posiłkowaliśmy się doświadczeniami innych państw, m.in. Holandii, Szwecji i Niemiec, gdzie wcześniej przystąpiono do kompleksowych prac nad poprawą bezpieczeństwa pieszych.
Odpowiednia widoczność
Przejście dla pieszych musi być widoczne. Nie może być zlokalizowane za zakrętem lub za wzniesieniem, gdzie kierowca nie ma szans dostrzec go z odpowiednim wyprzedzeniem. Musi też być odpowiednio utrzymane. Ważną sprawą jest dbanie o okoliczną zieleń tak, aby nie zasłaniała ona perspektywy pieszym i kierowcom.
Infrastruktura
Bezpieczne przejście musi mieć zapewnioną odpowiednią infrastrukturę. Do przejścia powinien prowadzić chodnik, który pozwala pieszym bezpiecznie oczekiwać na pokonanie jezdni. Przejścia muszą być też prawidłowo oświetlone. Od 2018 roku dzięki współpracy z samorządami udało nam się oświetlić prawie pięćset przejść, dzięki czemu piesi są dobrze widoczni nawet po zapadnięciu zmroku. Nowe lampy oświetlają nie tylko samo przejście, ale również przestrzeń wokół niego, dzięki czemu kierowcy widzą pieszych z odpowiednim wyprzedzeniem.
W ramach naszych działań poprawiane jest także oznakowanie przejść, żeby kierowcy zauważali je odpowiednio wcześniej i mieli czas na zwolnienie i zatrzymanie się. W 2018 roku na wszystkich przejściach dla pieszych na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA, na których nie ma zamontowanej sygnalizacji świetlnej, zmniejszono dopuszczalną prędkość do 50 km/h. Taka prędkość to najwyższa możliwa wartość, która w razie wypadku daje pieszemu znaczne szanse na przeżycie.
Poprawiane są również drogi dojścia do przejść, aby zapewniały one bezpieczeństwo pieszym. Montowane są barierki oraz budowane są na jezdni tzw. wyspy azylu, ułatwiające pieszym przekroczenie drogi.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Rozpoczęte działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa są kontynuowane w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Celem Programu jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych i ich ofiar. Ten efekt zostanie osiągnięty m.in. dzięki poprawie infrastruktury przejść dla pieszych. Są one doświetlane, poprawiane jest oznakowanie, budowane są wyspy azylu. Program jest finansowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Jego wartość to ok. 2,5 miliarda zł.