Most w Kurowie nagrodzony
29.11.2022
Nowa przeprawa na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza służy kierowcom od 25 października 2021 r. i przyciąga wzrok. Ostatnio też otrzymała dwie nagrody podczas 17. Wrocławskich Dni Mostowych. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Politechnikę Wrocławską.
Nagroda za „Dzieło Mostowe roku 2020/2021”
Odebraliśmy nagrodę za „Dzieło Mostowe roku 2020/2021” w kategorii „Konstrukcja obiektu mostowego”. Została ona przyznana za konstrukcję mostu extradosed przez Dunajec w Kurowie w ciągu DK75. Tytuł „Dzieło Mostowe Roku” jest przyznawany przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. Ze względu na pandemię COVID-19, w tym roku przyznano tytuł łącznie za lata 2020-2021. W poprzedniej edycji konkursu krakowski Oddział GDDKiA odebrał nagrodę w kategorii „Za wdrożenie nowych technologii”. Otrzymaliśmy ją za estakadę w Skomielnej Białej w ciągu drogi ekspresowej S7.
Celem konkursu jest promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej i systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa.
Nagroda za „Obiekt o rozpiętości powyżej 70 m”
Most w Kurowie zwyciężył również w XIV edycji Konkursu im. Maksymiliana Wolffa w kategorii „Obiekt o rozpiętości powyżej 70 m”. Konkurs jest organizowany przez redakcję branżowego czasopisma „Mosty”. W tej kategorii zostaliśmy już nagrodzeni (trzy lata temu) za budowę estakady w Skomielnej Białej w ciągu drogi ekspresowej S7. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Celem konkursu jest promowanie polskiej myśli projektowej i wyróżnienie najbardziej znaczących obiektów oddanych do użytku.
Uroczystość przyznania obu nagród odbyła się w ramach 17. Wrocławskich Dni Mostowych organizowanych przez Politechnikę Wrocławską. Jest to seminarium naukowo-techniczne, cieszące się dużym uznaniem wśród polskich inżynierów specjalizujących się w budowie mostów.
Most w Kurowie
Most znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 75 na terenie gminy Chełmiec. Został oddany do użytku 25 października 2021 roku i zastąpił dotychczasowy obiekt, zbudowany w 1943 roku. Nowy most w Kurowie został zbudowany jako obiekt extradosed (ang. extradosed prestressed bridge), łączący konstrukcję wantową z belkową sprężoną. Takie obiekty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych i bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.
Most na Dunajcu ma 602 m długości, ponad 17 m szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m. Jest to trzeci najdłuższy tego typu most w Polsce, po moście w Kwidzynie (808,4 m) i Ostródzie (677 m). Nowy obiekt ma cztery przęsła o rozpiętości 100 m, 200 m, 200 m i 100 m. Na każdym pylonie zamontowano dziewięć want, a każda z nich z kolei zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Oprócz jezdni powstał też ciąg pieszo-rowerowy.
Do wybudowania obiektu wykorzystano ok. 24,5 tysiąca m3 betonu, prawie 5 tysięcy ton stali miękkiej, 430 ton stali sprężającej, 7,2 km kabli extradosed. Nasypy prowadzące do mostu wymagały wykorzystania ok. 180 tysięcy m3 materiału nasypowego. Zamontowane na obiekcie czujniki monitorują funkcjonowanie konstrukcji, wykonując pomiary m.in. odkształceń w przekrojach pylonowych i przęsłowych oraz sił na wantach.