Nowy tunel na Zakopiance otwarty
12.11.2022
Nastąpiła chwila wyczekiwana przez kierowców jadących na Podhale. Od dziś mogą korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień - Rabka-Zdrój, a przejazd nim zajmuje niespełna dwie minuty. Połączyliśmy oddane wcześniej nowe odcinki Zakopianki, a tym samym pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej.
Skracamy czas podróży
Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej DK7 ze średnią prędkością ok. 42 km/h zajmowało ok. 15 minut, a czasem nawet dłużej. Po puszczeniu ruchu w tunelu skrócimy czas przejazdu blisko o połowę. Pamiętajmy jednak, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna dwie minuty.
Parametry tunelu
Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.
Więcej informacji o zasadach poruszania się w tunelu, bezpieczeństwie, metodach drążenia i historii powstawania drogi z Krakowa na Podhale znaleźć można tu:
Patroni tunelu i estakady
Decyzją Rady Gminy Jordanów, na której terenie zlokalizowany jest tunel, otrzymał on im. "Marii i Lecha Kaczyńskich". Z kolei estakada o długości blisko kilometra, pomiędzy tunelem a Zbójecką Górą, decyzją Rady Gminy Lubień otrzymała im. gen. Stanisława Maczka.
S7 na południe
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała - Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania:
- I S7 Lubień - Naprawa
- II S7 Naprawa - Skomielna Biała (tunelowy)
- III S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój - Chabówka)
Kalendarium:
- 12 sierpnia 2010 r. - uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
- 22 grudnia 2014 r. - uzyskaliśmy decyzję ZRID
- 29 stycznia 2015 r. - nadano decyzji ZRID rygor natychmiastowej wykonalności
- 31 marca 2016 r. - podpisaliśmy umowę na realizację odcinka III w systemie tradycyjnym
- 29 czerwca 2016 r. - podpisaliśmy umowę na realizację odcinka I w systemie tradycyjnym
- 29 czerwca 2016 r. - podpisaliśmy umowę na realizację odcinka II w systemie tradycyjnym
Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).
Od 30 listopada 2021 r. ruch odbywa się dwoma jezdniami odcinka S7 Lubień - Naprawa w oparciu o tymczasową organizację ruchu. Roboty poza jezdniami zakończyły się w lipcu 2022 r. Wraz o oddaniem do ruchu tunelu ograniczenia prędkości na tym odcinku zostały usunięte. Wyjątkiem pod tym względem jest wiadukt w Lubniu, z uwagi na istniejący tam zakręt.
Dofinansowanie ze środków UE
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.