W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Chełmca tuż-tuż

03.08.2023

Trwają ostatnie prace na obwodnicy Chełmca, łączącej DK28 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Inwestycję odwiedzili dziennikarze lokalnych i regionalnych mediów. Kierowcy pojadą tą drogą za około miesiąc.

Fragment obwodnicy Chełmca. Wznosząca się jezdnia z nowym asfaltem. Po lewej i prawej stronie barierki. W oddali widoczne zabudowania, góry i drzewa.

Budowa obwodnicy Chełmca rozpoczęła się w styczniu 2022 roku i jej budowa jest dziś na ukończeniu. Końcem lipca położyliśmy na trasie ostatnią, wierzchnią warstwę asfaltu. Do wykonania pozostało malowanie oznakowania poziomego, montaż oznakowania pionowego, montaż ekranów akustycznych, prace wykończeniowe wzdłuż drogi i na drogach lokalnych (ul. Batalionów Chłopskich, ul. Leśna i ul. Węgrzynek). Posadzimy też jeszcze ponad 100 drzew.

1 406 metrów zrobi różnicę

Nowa trasa ma niespełna 1,5 km długości i dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica połączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej. Przez skrzyżowanie tych ulic w styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym ponad 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych. Nowa trasa domknie od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadzi z centrum wsi ruch tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.

Kilka liczb

Koszt budowy obwodnicy to prawie 50 milionów zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i Swietelsky Rail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus. Szczegółowe informacje na temat budowy i zdjęcia z poszczególnych etapów jej realizacji są dostępne na stronie kontraktu.

Poza samą trasą obwodnicy zbudowaliśmy także ponad 370 metrów dodatkowych jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki.

W ramach inwestycji powstały cztery obiekty - dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty (nad ul. Leśną i ul. Węgrzynek). Uśredniając jeden obiekt budowano więc co ok. 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt. To na budowę mostów i wiaduktów wykonawca poświęcił najwięcej czasu. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 m długości.

RPBDK

Obwodnica Chełmca powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Szczegółowe informacje nt. programu dostępne są na stronie.

Kalendarium

20 czerwca 2016 - podpisanie umowy na przygotowanie Koncepcji Programowej obwodnicy
6 października 2017 - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
15 kwietnia 2019 – wydanie przez Wójta Gminy Chełmiec decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
26 września 2019 -podpisanie umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej drogi
30 listopada 2020 - złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
28 lipca 2021 - wydanie przez Wojewodę Małopolskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
21 grudnia 2021 - podpisanie umowy na roboty budowlane
14 stycznia 2022 - przekazanie placu budowy wykonawcy
14 lutego 2022 - rozpoczęcie robót budowlanych

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}