W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie prac w tunelu na Zakopiance

10.11.2022

Już tylko kilkadziesiąt godzin dzieli nas do otwarcia wyczekiwanego - szczególnie przez kierowców - tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążonego pod górą Luboń Mały. Przyjrzyjmy się wspólnie, jak przebiegały prace na tym odcinku.

Rok 2022 - widok portalu północnego oraz wiaduktu

2016

29 czerwca 2016 r. podpisaliśmy umowę na realizację robót (w systemie tradycyjnym) z włoską firmą Astaldi (obecnie WeBuild). Wartość kontraktu to ok. 968,8 mln zł. Prace zrealizowane w tym roku obejmowały przygotowywanie placu oraz docelowego zaplecza budowy, utwardzanie dróg technicznych, usuwanie kolizji w branży energetycznej, telekomunikacyjnej oraz kanalizacyjnej, a także rozpoczęcie budowy kanalizacji deszczowej. Rozpoczęto budowę linii sN, zasilającej tunel od strony Lubnia. Na portalach rozpoczęto wykopy w gruntach skalistych oraz nieskalistych, a także roboty związane z zabezpieczeniem skarp. Rozpoczęto również wykonanie kolumn żwirowych przyczółku mostu po północnej stronie tunelu (od strony Lubnia). 

2017

Od strony portalu północnego rozpoczęto drążenie obu naw tunelu metodą górniczą poprzez skuwanie przodka oraz metodą strzałową z użyciem materiałów wybuchowych. Wykonywano betonowanie kaloty oraz spągu obudowy ostatecznej. Kontynuowano prace związane z budową mostu (przyczółków), a także fundamentów oraz filarów podpór obiektu. W rejonie portali prowadzono prace zabezpieczające skarpy. W trakcie prowadzonych badań stwierdzono aktywne procesy osuwiskowe w rejonie portalu południowego, które uniemożliwiły drążenie tunelu na jezdni w kierunku Krakowa. W konsekwencji doprowadziło to do przeprojektowania wlotu oraz konstrukcji muru oporowego. 

2018

Na portalu południowym rozpoczęto drążenie tunelu na jezdni w kierunku Zakopanego. Kontynuowano prace przy drążeniu obu naw tunelu i wykonaniu obudowy ostatecznej. Prowadzono również prace związane z budową mostu i zabezpieczeniem skarp oraz budową muru oporowego na portalu południowym. 

2019

Po opracowaniu dokumentacji zamiennej na portalu południowym (w związku aktywnymi ruchami osuwiska), dokonano dodatkowego przebicia między nawami, aby móc rozpocząć drążenie od strony południowej nawy w kierunku Krakowa. Wszystko po to, aby zminimalizować opóźnienia i przyspieszyć proces drążenia bez oczekiwania na udostępnienie frontu robót na wlocie do tej nawy na portalu południowym. Podjęte decyzje wiązały się jednak ze zmianą konstrukcji budynku wentylatorni i muru oporowego, a także ze zwiększoną częstotliwością monitoringów geodezyjnych i geologicznych.  

 

23 października 2019 r. przebito pierwszą nawą tunelu (kierunek Kraków - Zakopane). Kontynuowano drążenie w sąsiedniej nawie, a także roboty mostowe oraz wykonywano w obu tunelach obudowę ostateczną. Rozpoczęto budowę budynku technicznego na portalu południowym. 

2020

27 kwietnia 2020 r. przebito drugą nawę tunelu. Wykonywano prace związane z budową budynków technicznych. Kontynuowano prace na obiekcie mostowym. W tunelu rozpoczęto drążenie przejść ewakuacyjnych, wnęk hydrantowych oraz nisz sygnalizacyjno-alarmowych, a także wykonywanie słupków podjezdniowych. 

Utrudnienia organizacyjne spowodowane pandemią COVID-19 nie wpłynęły znacząco na postęp robót i nie doprowadziły do przerwania prac. 

2021

Ukończono betonowanie obudowy ostatecznej w obu tunelach, w części wykonywanej metodą drążoną oraz odkrywkową. Betonowano słupki, ścianki oraz płytę podjezdniową w tunelu. Prowadzono prace na moście i w budynkach technicznych. Wykonywano instalacje: elektryczną, oświetleniową i radiową. Montowano głośniki tunelowe, oprawy oświetleniowe i wentylatory. Wykonywano powłokę ognioochronną i zabezpieczenia przeciwpożarowe. 

2022

To rok prac porządkowych i przeprowadzania testów. Pomimo rozpoczęcia działań wojennych w Ukrainie, wykonawcy udało się utrzymać tempo prac.  

Kończono prace tunelowe związane z montażem dylatacji, układaniem nawierzchni, malowaniem ścian i oznakowania poziomego, a także montowaniem i instalowaniem wyposażenia. To również koniec prac okołotunelowych oraz mostowych. 

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł. 

Więcej o rozwiązaniach zwiększających bezpieczeństwo użytkowników tunelu przeczytać można tutaj. Zachęcamy też do zapoznania się z komunikatem na temat podstawowych zasad korzystania z tuneli drogowych oraz o historii Zakopianki

Zdjęcia (14)

{"register":{"columns":[]}}