Projektowanie przebudowy Zakopianki z Nowego Targu do Szaflar czas zacząć
01.12.2023
Podpisaliśmy umowę na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7 km Zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Projekt przygotuje IVIA za 3,75 mln zł. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej. Czas na przygotowanie projektu będzie wynosił maksymalnie 32 miesiące.
Dlaczego chcemy przebudować tę drogę?
Droga z Nowego Targu do Szaflar to główna trasa do Zakopanego. Stale rośnie na niej liczba pojazdów. Ruch między 2015 a 2021 rokiem zwiększył się o 45 proc., do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu wzrósł ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc., do 2,3 tysiąca pojazdów na dobę. Dodatkowe utrudnienia i korki tworzą się w sezonie turystycznym.
W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego też konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem.
Założenia przebudowy
Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie ok. 1200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy.
Pozostała część Zakopianki
O krok dalej jesteśmy z pracami przygotowawczymi dotyczącymi przebudowy drugiego fragmentu DK47, od Szaflar do ronda w Zakopanem. W styczniu podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla tego odcinka. Przewidujemy, że całość prac związanych z przygotowaniem dokumentacji przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.