W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Trzy na A4

20.11.2023

Przygotowujemy się do rozbudowy kolejnego odcinka autostrady A4. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla trasy z Krakowa do Tarnowa.

autostrada A4 Kraków Tarnów, zdjęcie zrobione z lotu ptaka, A4 biegnie wśród terenów leśnych, w oddali po prawej zabudowania

Drogowy kręgosłup województwa

Autostrada A4 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce łącząca zachodnią i wschodnią granicę kraju. To także najważniejsza droga w Małopolsce z ciągle rosnącym ruchem pojazdów. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku, trzy lata po połączeniu tych miast autostradą. Wtedy poruszało się nim od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.). 

Co chcemy zrobić?

Wzrost liczby samochodów korzystających z autostrady nie pozostaje rzecz jasna bez wpływu na jej przepustowość i komfort jazdy kierowców. Więcej samochodów to mniejsza płynność ruchu, częstsze korki i ryzyko kolizji. Nasze analizy wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów. Ruch więc zwiększać się będzie nadal, choć nie w tak szybkim tempie jak w ostatnich latach.  

Autostrada, żeby w przyszłości spełniała swoją funkcję, wymaga na odcinku 75 km od Krakowa do Tarnowa rozbudowy o trzeci pas. Przeanalizujemy również, czy i w jaki sposób możemy poprawić płynność ruchu na autostradzie w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. 

Program Inwestycji

Podpisany przez Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka dokument pozwala nam na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przewidujemy, że te prace potrwają do 2028 roku. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2031-2034. 

Przypomnijmy, że rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. Opracowujemy już dokumentację przygotowawczą dla odcinka od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa Minister Infrastruktury niedawno podpisał Programy Inwestycji na opracowanie dokumentacji. 

{"register":{"columns":[]}}